StoryEditor

Web môžete mať aj bez programátora. A za pár eur

25.04.2013, 00:30
šetriť náklady na web dokážu "šablónové" platformy. A sú čoraz populárnejšie medzi malými podnikateľmi a živnostníkmi.

Prekombinované webové stránky už nie sú v kurze. Dnes sa dôraz kladie viac na jednoduchosť a zrozumiteľnosť. Odborníci radia – definujte si jej hlavný účel a vyčleňte si dostatok zdrojov ľudských, finančných i časových. Dôkladným výberom dizajnéra, programátora alebo platformy sa vám investície do stránky vrátia. Neplatí však, že potrebujete „ťažké tisíce“ eur. Funguje to nasledujúco: vyberiete si aplikáciu na tvorbu stránok, šablónu, ktorá vám vyhovuje a začnete dopĺňať údaje a tvoriť koncept stránky. Pre priemerne zdatného používateľa internetu by to nemal byť žiadny problém.

Na kľúč alebo na „zelenej lúke“?
O tom, či využiť bezplatné, respektíve lacné (rádovo za desiatky eur) platformy na tvorbu webových stránok, alebo sa obrátiť na odborníka, rozhoduje v prvom rade povaha webovej stránky, cieľ, pre ktorý je vlastne navrhovaná a zákaznícky servis, ktorý plánuje ponúknuť. „U nás si veľa vecí zabezpečujeme sami – od grafiky, cez vývoj až po používateľské testovania,“ tvrdí Martina Ličková z Websupportu a dodáva, že takéto riešenie ponúklo firme väčšiu flexibilitu, platforma tak nezohrávala významnú úlohu. Podľa nej je však v prípade prezentačnej či kampaňovej stránky hotová platforma aj dodávateľ správna voľba. „Ale ak pripravujete stránku, ktorá bude potrebovať pravidelné aktualizácie a dennodenne sa rozvíjať, je otázne, či to bude dodávateľ stíhať,“ myslí si Ličková.

Dôležití sú ľudia

Podľa Roberta Mráza z Ui42 by návrh každého webu mal začínať otázkami: kto by mal byť návštevníkom webu, čo by mal návštevník na webe urobiť, teda na aký cieľ web slúži a akými spôsobmi či kam presne sa na web majú návštevníci dostať. Ak si však necháte vytvoriť stránku čisto na mieru, tak ste sa s najväčšou pravdepodobnosťou úplne napojili na konkrétneho dodávateľa. Pri tvorbe cez konkrétnu službu, máte väčšiu nezávislosť. Ale aj menej kreativity. To však môže byť pre niektorých malých podnikateľov a živnostníkov výhodou. Podľa odborníkov sa pri tvorbe webu, bez ohľadu na platformu, vyhnite tomu, aby ste ho robili bez jasného cieľa a ujasnenia si jeho úlohy. Zapájajte sa do navrhovania, testovania i plnenia obsahu.

Ujasnite si ciele

„Pri výbere platformy treba dávať pozor na to, čo chcete s webom docieliť a ako stránku viete prevádzkovať,“ potvrdzuje Mráz. Trendy sa, samozrejme, líšia aj podľa oblasti, pre ktorú sú určené. Okrem toho, každá krajina má svoje špecifiká. Prakticky všade sú na lokálnych trhoch etablované špecifické platformy, resp. CMS systémy. Napríklad u nás sú dosť populárne WebJet a CMS Buxus. Liferay – obľúbená platforma pre banky a veľké korporácie.

Akú platformu si vybrať

Wordpress – celosvetovo najčastejšie používaný a najvhodnejší pre bežné stránky, ktoré sú zamerané najmä na obsah a nemajú požiadavku špeciálnej funkcionality. Svoju pozíciu si drží aj Drupal. Joomla, podobne ako Typo3, už majú asi svoje zlaté časy pár rokov za sebou. Pre štandardizované e-shopy bol kedysi celkom populárny napríklad OScommerce, teraz je obľúbený skôr ecommerce systém Magento. 

Snímky: archív, dreamstime.com

01 - Modified: 2004-10-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Mazak po roku ohlásil investíciu 02 - Modified: 2004-10-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: U.S. Steel v treťom kvartáli zabodovala
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 23:38