Pilot André Borschberg dokončil pred dvoma dňami let dlhý približne 8 200 kilometrov a strávil v kabíne štyri a pol dňa, píše portál idnes.cz. Bola to zatiaľ najväčšia previerka unikátneho lietadla na slnečný pohon. Stroj Solar Impulse 2, ktorý je na ceste okolo sveta, pri nej prekonal najdlhšia etapu svojej cesty, keď letel z Japonska až na Havaj.
Lietadlo Solar Impulse 2 pristalo na letisku Kalaeloa na Havaji. Pilot ukončil najdlhšiu etapu obletu sveta a vytvoril nový rekord v časovo najdlhšom sólovom lete.
Minulý pondelok, keď stroj krátko po ôsmej hodine odštartoval z japonskej Nagoji, nikto nevedel, ako let dopadne. Pred tým muselo lietadlo a jeho dvaja piloti, ktorí sa v pilotovaní striedajú, čakať dva mesiace na priaznivé podmienky. Ale všetko dopadlo dobre a André Borschberg v piatok krátko pred šiestou hodinou večer nášho času pristál na Havaji.
Pilot cestou stihol prekonať minimálne dva rekordy. Jednak uskutočnil najdlhší sólový let, keď strávil vo vzduchu takmer päť dní a päť nocí. Zároveň to bol najdlhší let pilotovaného lietadla na slnečný pohon a najdlhšia trasa bez medzipristátia.
Snímky: Screenshot
25 dní v o vzduchu
Cesta okolo sveta začala 9. marca v Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch. Má trvať päť mesiacov, z toho by malo lietadlo byť vo vzduchu 25 dní. Celá trasa by odhadom mala byť dlhá asi 35-tisíc kilometrov.
Prvé etapy cesty prebiehali v relatívne rýchlom slede, na čínskom východnom pobreží sa však lietadlo zdržalo viac ako mesiac pri čakaní na počasie vhodné k letu cez Pacifik. Ešte dlhšie zdržanie potom bolo v Japonsku.
Záchod v sedadle
Lietadlo má rozpätie krídiel 72 metrov, čo je viac ako u Boeingu 747, a pritom s hmotnosťou 2,3 tony nie je o veľa ťažšie ako obyčajné auto. Nepotrebuje letecké palivo a postavili ho výrobcovia jácht. Na povrchu má 17 248 fotovoltických článkov, ktoré s pomocou lítiových batérií dodávajú energiu štyrom motorom.
Cez deň, keď sa pohybuje v najvyššej dostupnej výške 8 500 metrov, dokáže Solar Impulse 2 uháňať rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu. V noci, keď pilot klesne kvôli úspore energie do letovej hladiny 1 500 metrov, je maximálna rýchlosť 90 km/h. To zodpovedá celkovému výkonu 70 koní, ktorý obstarávajú štyri motory (každý 17,5 koňa).
Prelety musí pilot absolvovať v jednomiestnej kabíne s rozmermi 3,8 m³ takmer bez spánku a bez prerušenia. A teraz si predstavte, že človek je počas tých piatich dní cesty, navyše nad oceánom pripútaný na kreslo, z ktorého sa nemôže pohnúť (ono ani nie je kam). Všetko vrátane jedla, pitia a ovládacích prvkov teda musí mať na dosah. To najdôležitejšie, teda toaletu, má pod sebou, priamo v kresle. To sa dá aj zložiť do vodorovnej polohy a vytvorí sa tak lôžko.
Celý priebeh letu môžete sledovať on-line na stránkach projektu Solar Impulse.