Mať pekné fotky z dovolenky chce snáď každý cestovateľ. Ako na to, radí skúsený novinár a fotograf Jan Rybář, ktorý v roku 2004 vyhral hlavnú cenu v súťaži Czech Press Photo za fotografiu Bolesť Beslanu, píše iDnes.cz.
1. Svetlo, svetlo, svetlo - to je základ
Áno, toto ste už počuli stokrát: svetlo je pri fotení najdôležitejšie. Napriek tomu to treba povedať aj po stoprvýkrát. Mnohí majitelia fotoaparátov sú totiž sklamaní, že ich nový stroj za 800 - 900 eur vlastne fotí tak nejako biedne. A "nezvládne" urobiť ani slušnú fotku typu "manželka stojí na Karlovom moste na pravé augustové poludnie". Lenže taká fotka sa jednoducho urobiť nedá, vždy bude vyzerať zle. Na fotke budú veľké rozdiely medzi svetlami, proste hrôza. Keď je svetla príliš veľa, často sa ani fotiť nedá. No foťák z toho neviňte.
ČO SKÚSIŤ: Skúste pátrať po peknom svetle - keď sa ho naučíte nachádzať, pochopíte, že práve to tvorí 40 percent fotografovania. (Ďalších 40 percent - podľa môjho názoru - je o zvládnutí jemnosti v kompozícii, zvyšných 20 percent je to, aký máte fotoaparát.)
Možno vás prekvapí, že fantastické svetlo objavíte najmä tam, kde je ho menej, kde je menej intenzívne a tzv. mäkké (negeneruje ostré tiene). Teda: prestaňte rodinu fotiť v plnom slnku a skúste to v obyčajnej hotelovej chodbe zaliatej jemným svitom zo vzdialeného okna. Zistíte, že práve tam môžu vzniknúť úplne fantastické fotky.
2. Pozor na mestá a krajiny: len obrazy sa počítajú
Teraz vás presvedčím, že sa viem pozrieť hlboko do vašej duše: viem totiž presne, čo sa bude diať onoho večera, keď sa rozhodnete, že si konečne v pokoji prezriete všetkých 678 fotografií z dvojdňového výletu do Paríža. Teda 236 fotografií Eiffelovej veže, 349 záberov kostolov, parížskych ulíc, námestí, parkov a 92 márnych pokusov vyfotiť cez davy ľudí Monu Lisu.
Otvoríte počítač, preklikáte pár fotiek, pri čísle 147 vás chytí panika, pretože sa vám ani jedna nebude páčiť a niekde v polovici to vzdáte. V čom to viazne? Fotenie miest a krajín je oveľa ťažšie, než sa zdá. Aby (akákoľvek) fotka bola naozaj fotkou, musí v sebe mať náladu, emócie, príbeh. Jednoducho niečo. Preto je dobre odfotiť krajinu či mesto pre začiatočníkov často nadľudská úloha.
ČO S TÝM: Rada je prostá - verte mi, že krajiny a mestá má zmysel fotiť len vtedy, ak je scéna úplne výnimočná, unikátna, v skvelom svetle. Skrátka taká, ktorú by ste si potenciálne zavesili na stenu. Inak nemá zmysel tieto "mŕtve" scény veľmi fotiť - áno, budete mať pamiatku, ale tým to hasne... Ani vás nebude baviť sa na tie fotky pozerať. (O kamarátoch na Facebooku nehovoriac).
3. Bez ľudí to nejde
V hroznom príbehu vašej márnej snahy zachytiť dovolenku v Paríži, chýba v súčte jedna fotka: tú som si nechal na imaginárny prípad, v ktorom úplne omylom vyfotíte niečo typu "maliar pri rieke plácha štetcom, vedľa stojí zamyslené dievča pripomínajúce Améliu z Montmartru a nad tým všetkým je Notre Dame s kŕdľami holubov ".
Pravdepodobne na tú jedinú fotku budete fascinovane a nadšene hľadieť, a tak to má byť. Ona jediná má šancu prežiť, pretože ona jediná sa blíži tomu, čím fotka naozaj má byť: Obrázkom, ktorý je schopný niesť emócie a príbeh. Teda, verte, alebo nie, práve fotenie ľudí je grunt fotografovania a malo by byť vaším ambicióznym začiatočníckym cieľom. Prečo ambicióznym? No, ono je to vlastne celkom ťažké...
ČO SI SKÚSIŤ: Skúste predovšetkým nerobiť to, čo robí 99 percent fotografov v situácii typu "chcem si vyfotiť toho zaujímavého fakíra s kobrou". Teda nevytiahnuť zoom a onú postavu si priblížiť z niekoľkých metrov. Iste, jedna dve fotky sa podaria a budú sa vám páčiť, no potom to bude nuda. Prečo? Pretože v obrázku bude chýbať atmosféra. Skúste to inak: nezoomujte, použite širokouhlý objektív a vydajte sa Fakírovi v ústrety: zistíte, že zrazu sa tam okrem neho vojde aj mesto, ulice, stromy, palác, proste mnoho iného... Naozaj sa o to pokúste: tento záber "širokouhlo zblízka" je zrejme najdôležitejší typ kompozície na svete...
4. Naučte sa funkcie niekoľkých tlačidiel
Ak ste si práve kúpili nový foťák, číha na vás veľké nebezpečenstvo: pocit, že prístroj za 1000 eur predsa musí vedieť fotiť sám. Nemusí a nevie. Takže sa nečudujte, že tie fotky sa vám nejako nevydarili. Naozaj sa nedá fotiť bez toho, aby ste chápali aspoň základy toho, čo sa vo fotoaparáte deje. Inými slovami: nie je možné len stláčať a nechať všetko na ňom. Významná časť fotiek sa jednoducho nepodarí (čo už ste možno zistili).
Ktoré tlačidlá zvládnuť na začiatok:
1. Vypnite tzv. plnú automatiku
Plná automatika sa zvyčajne vyznačuje zeleným obdĺžnikom, zeleným foťákom či iným piktogramom naznačujúcim nebezpečnú myšlienku, že stroj sa zaobíde bez vašej kontroly. Nezaobíde - prepnite ho aspoň na písmenko P, ktoré tiež urobí všetko za vás, ale môžete zabrániť katastrofám ako je rozmazanosť kvôli nastavovaniu citlivosti (ISO) - viac o tomto chytáku v boxe o mobiloch.
2. Zvládnite kompenzáciu expozície
Kompenzácia expozície je funkcia označovaná spravidla symbolom +/- a robí to, čo môže zachrániť významnú časť vašich fotiek: manuálne cez ňu dávate fotoaparátu pokyn "foť to svetlejšie alebo tmavšie". Hodí sa v mnohých situáciách, keď preklínate aparát za to, že fotka nie je taká, akú by ste ju chceli mať. Skúste, uvidíte.
3. Naučte sa používať blesk za bieleho dňa
Áno, možno vás to prekvapí, ale blesk má zmysel predovšetkým za bieleho dňa. Nie v tme, ako si mnohí myslia. Za bieleho dňa sme ním schopní dosiahnuť napríklad to, aby postavy pred nasvietenou krajinou nevyzerali ako temné siluety. Samozrejme, často fotka príde o kus autenticity, ale stále je to lepšie ako snímka typu "černoch v tuneli". Jednoducho si zapnite blesk a skúste blýskať na postavy v plnom slnku. Uvidíte.
Fotenie mobilom: Objavte ISO!
Inteligentné telefóny dramaticky menia aj svet fotografovania. Kvalita fotiek stúpa, každý polrok príde nejaký významný posun vpred a - však to poznáte - pribúdajú ľudia, ktorí vyhlasujú "ja už fotím len mobilom". Prečo nie? Je len potrebné dať si pozor na pár chytákov.
1. Chyták: Pozor na kvalitu
Často počúvam "kvalita je skvelá, fotky vyzerajú na monitore skvele, úplne mi to stačí". Pre zdieľanie na sociálnych sieťach snáď áno, ale skúste si niekedy nechať vytlačiť fotky zo starších mobilov - tam to už chce výrazne vyššiu kvalitu. Môže sa vám stať, že ak päť rokov fotíte dieťa len mobilom, dobrú fotoknihu neurobíte - na rozdiel od monitora bude vyzerať biedne.
2. Chyták: Horšie podmienky = horšie fotky
Pri fotení mobilom myslite na to, že to celé bude dobre fungovať v ideálnych svetelných podmienkach. Fotku typu "dieťa stojí na slnečnej horskej lúke" zvládne mobil výrazne lepšie ako horiace sviečky na torte pri večernej oslave.
3. Chyták: Musíte vedieť nastaviť ISO
Možno to prekvapí, ale na fotenie mobilom platia rovnaké pravidlá ako na fotenie "normálnym foťákom". Vrátane toho kritického: musíte tušiť, čo sa vo foťáku deje. Teda radím, že ak chcete fotiť dobre, musíte vedieť, že aj v mobile sa dá regulovať hodnota tej tajuplnej citlivosti, teda ISO.
Ak to maximálne zjednoduším: tým, že zdvihneme hodnotu ISO, umožníme foťáku použiť krátky čas - a zabrániť tak rozmazaniu fotiek. Ak teda chcete mať pekné fotky, naučte sa nastavovať na mobile ISO.
Kto je Jan Rybář
Český novinár, fotograf a autor niekoľkých kníh. V roku 2004 vyhral hlavnú cenu v súťaži Czech Press Photo za fotografiu Bolesť Beslanu, ktorú vydal v kaukazskom Beslane. Navštívil desiatky krajín sveta, od Japonska cez Afganistan a Irak po Guantánamo. Napísal a nasnímal stovky reportáží (pre MF DNES, ale napríklad aj pre český National Geographic). Založil agentúru Amaze.cz, kde organizuje okrem iného kurzy fotografovania a píše o fotografovaní na webe fotoguru.cz.