Floridskí zákonodarcovia budú prerokovávať návrh zákona, ktorý by mal prekvalifikovať písanie SMS počas riadenia vozidla na trestný čin. V prípade smrteľnej nehody, ktorej príčinou bude nepozornosť kvôli zadávania textu do mobilného telefónu, by tak vinníkovi hrozilo až tridsaťročné väzenie.
Podľa republikána Irva Slosberga, ktorý chce už tento týždeň zákon presadiť, je písanie SMS počas šoférovania veľmi nebezpečné. Riziko, že vodič nepozornosťou spôsobí smrteľnú nehodu, je potenciálne vysoké. Notifikácie sociálnych sietí, SMS či komunikácia cez chat sú pre niektorých vodičov bohužiaľ často dôležitejšie ako šoférovanie.
Práve tomu chce Slosberg zabrániť, a to prostredníctvom zvýšením hornej hranice postihu za smrteľnú nehodu, ktorej príčinou bude zadávanie akéhokoľvek textu do mobilu počas vedenia motorového vozidla. Teda nielen písanie SMS, ale aj komunikácia na sociálnych sieťach či obyčajné zadávanie adresy do navigácie.
Prekvalifikovanie priestupku zo sekundárneho na primárny trestný čin by v takom prípade umožnilo vinníkov potrestať až 30 rokmi väzenia. Výška trestu medzi vodičmi vyvolala búrlivú debatu. Pre niektorých je príliš vysoká, iní ju naopak kvôli zmrzačenému ľudskému životu nevinného človeka považujú za stále nízku.
Slosberg výšku trestu obhajuje tým, že toto previnenie predstavuje pre ostatných účastníkov cestnej premávky rovnakou hrozbu, akou je riadenie v opitosti. Pravdepodobnosť nehody je pri zadávaní textu do mobilu až 27-krát vyššia.
Ak zákon tento týždeň pri hlasovaní neprejde, je Slosberg rozhodnutý ho snemovni predložiť aj budúci rok.
Tvrdším postihom nahrávajú mnohé svetové štúdie
Napríklad podľa štúdie spoločnosti Nuance Communication z roku 2006 je písanie správ za jazdy oveľa nebezpečnejšie ako telefonovanie. "Vyžaduje totiž oveľa väčšie sústredenie vodiča. V spojení s výberom kontaktu z adresára je táto činnosť jednou z najnebezpečnejších vôbec," uviedol vtedy jeden z jej autorov Craig Perzie.
Mnohé štúdie ako jeden z možných preventívnych riešení uvádzali hlasové ovládanie telefónu. Christine Yagerová však v minuloročnej štúdii pre Texaský dopravný inštitút na Texas A & M University preukázala, že aj hlasové zadávanie textu výrazne ovplyvňuje správanie vodičov a je rizikovým faktor pre bezpečnosť cestnej premávky.
Vodiča totiž často núti ku kontrole správnosti textu, a tým sa predlžuje ich reakčná doba. Častým prehreškom amerických vodičov je tiež vybavovanie e-mailov či surfovanie na internete. Americká poisťovacia spoločnosť State Farm v minuloročnej štúdii zistila, že z tohto dôvodu sa na riadenie plne nesústredí každý štvrtý vodič v USA.
Snímka: expressen.se