StoryEditor

Lietajúce auto si vysníval už Henry Ford. Zreálnili ho Slováci

28.12.2014, 23:00
Príbehy úspešných Slovákov, ktorí menia svet. Výber z mimoriadnej prílohy Hospodársky novín.

„Poznačte si moje slová: Kombinácia auta a lietadla sa v budúcnosti stane realitou. Dnes sa možno smejete, ale ono to príde.“ Toto sú slová inovátora a priekopníka automobilového biznisu Henryho Forda. Čo však v roku 1940 ani tento známy Američan netušil, je určite to, že o uskutočnenie jeho vízie sa postarajú dvaja Slováci. Štefan Klein, dizajnér a profesor na Vysokej škole výtvarných umení, ako aj Juraj Vaculík, jedna z najdôležitejších postáv na slovenskej marketingovej scéne a majiteľ reklamnej agentúry MADE By Vaculík.

Kým prvý s myšlienkou vozidla, ktoré sa v priebehu sekundy transformuje do lietadla, prišiel a nakoniec ju i zreálnil, druhý jeho nápadu bez okolkov veril. Až tak, že do nej zainvestoval, ako Vaculík sám tvrdí, zaujímavú sumu.

Hoci presnú sumku Slováci nekomentovali, Klein priznal, že v tomto smere je ich výhodou efektivita. „Neriešime totiž iba dizajn, ale aj celú konštrukciu, výrobu a montáž. Je však pochopiteľné, že s každou ďalšou verziou rastie kvalita prevedenia, a tým aj finančná náročnosť.“ A o tej hovorí koniec koncov i to, že posledných 10 mesiacov na projekte pracovalo 12 ľudí – odborníkov, a to na plný úväzok.

Doba odvážnych nápadov

Apropo, počet verzií lietajúceho zázraku. Samozrejme, AeroMobil, ako Klein a Vaculík svoje vozidlo, ktoré sa vo svete postaralo o poriadny rozruch, pomenovali, sa nezrodil zo dňa na deň. Klein na prvom lietajúcom superšporte začal pracovať už v roku 1990. Teda krátko po revolúcii. „Bola to zvláštna doba, keď sme mali odvážne nápady,“ reagovala dizajnérska špička na otázku, kedy vlastne prišiel na nápad vyvinúť lietajúce auto.

Mimochodom, Klein mal k lietaniu vždy blízko. Aj preto sa teda dá povedať, že je jeden z tých ľudí, ktorí sa narodili preto, aby si plnili sny.

Prvý prototyp AeroMobil 1.0 teda vznikol začiatkom 90. rokov, pričom vývoj nástupcu trval ďalších 15 rokov. Krok za krokom sa Klein prepracoval až k verzii 2.5, o ktorej sa začalo nahlas hovoriť približne pred rokom. A oprávnene – treba podotknúť. Vynález totiž zaujal aj odborníka v americkom vesmírnom úrade NASA, ktorý ako jednu z výskumných úloh rieši aj multimodálne vozidlá.

Objednávky neprijímajú, no záujem je

Kým AeroMobil 2.5 sa do limitovanej sériovej výroby nedostal, keďže išlo iba o akýsi koncept, iná reč je už pri jeho nástupcovi. AeroMobil 3.0 je už totiž prototyp, ktorého úlohou je otestovať možnosti jeho certifikácie a následne výroby. Prvá séria AeroMobilov, ktorá môže prísť na trh o niekoľko rokov, bude limitovaná. Aj vďaka tomu si zachová svoju exkluzivitu. Postará sa o ňu viacero faktorov. V prvom rade je to cena. Tú samotní tvorcovia odmietli komentovať z dôvodu, že vozidlo je vo fáze prototypu a čaká ho množstvo zmien. Neoficiálne sa však hovorí o sume niekoľko stotisíc eur. Ako sa vyjadril na technologickom festivale Pioneers, kde mal AeroMobil svoju svetovú premiéru, cena bude reflektovať fakt, že ide o luxusné vozidlo.

V druhom rade je to legislatíva. Tej Vaculík podmieňuje aj spustenie produkcie: „Zatiaľ neprijímame objednávky, aj keď registrujeme záujem z celého sveta. Chceme byť seriózna spoločnosť. Výroba sa nezačne dovtedy, kým nebudú vyriešené legislatívne záležitosti spojené s prevádzkou stroja.“ 

K tomu však podľa médií nedôjde len tak skoro, čo však pre úspešnú dvojicu a ich charizmatický automobil môže byť v konečnom dôsledku plusom. Tento čas totiž môžu využiť na testovanie hybridného vozidla, ako aj otvorenie prvých investičných kôl či marketing celého projektu. 

Vychytávka, ktorá pobláznila svet

Určite vás zaujímajú technické detaily tejto technologickej vychytávky, ktorá pobláznila svet. Nech sa páči: podľa tvorcov by mal mať dvojmiestny automobil dolet 700 kilometrov, pričom na jeho ovládanie by mal stačiť základný pilotný preukaz. Šírka je 2 240 milimetrov, no s roztiahnutými krídlami podstatne viac, 8 320 milimetrov.

Maximálnu rýchlosť Vaculík a Klein nekomentovali s odôvodnením, že testujú rôzne špecifikácie a môže sa meniť. Podľa odborníkov a nadšencov to však môže byť 200 kilometrov za hodinu a viac. Paradoxne, kým lietadlo potrebuje pre vzlet poriadne dlhú dráhu, AeroMobil vzlietne vďaka 200 metrom a na pristátie mu postačí iba 50. No a spotreba? Len 15 litrov benzínu na hodinu. Trup auta, ktoré tvarom pripomína kokpit lietadla, je vyrobený z oceľovej kostry a uhlíkového kompozitu.

Snímky: Aeromobil

01 - Modified: 2007-02-01 08:29:43 - Feat.: 0 - Title: Kremeľ ohrozuje aj Russnefť
01 - Modified: 2018-03-22 13:23:55 - Feat.: - Title: Ďalší "slovenský" Aeromobil môže byť realitou. Spoločnosť predstavila nový koncept 02 - Modified: 2017-07-06 08:45:25 - Feat.: - Title: Aeromobil získal miliónovú investíciu: Slovenské lietajúce auto je oveľa ďalej ako konkurencia 03 - Modified: 2017-06-13 16:28:28 - Feat.: - Title: O lietajúci Aeromobil za milión eur majú záujem aj Slováci. Pozreli sme si ho naživo 04 - Modified: 2017-06-13 17:18:05 - Feat.: - Title: O lietajúci Aeromobil za milión eur majú záujem aj Slováci. Pozreli sme si ho naživo 05 - Modified: 2017-04-26 19:33:30 - Feat.: - Title: Slovensko môže byť veľmocou v novom segmente. Štartuje ďalší projekt lietajúceho auta
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
16. máj 2025 18:21