Človek, ktorý stojí aj za hudobnou službou Spotify a dáva svetu nové talenty. Rozprávali sme sa na konferencii RubixLabu s Martinom Haugom, generálnym partnerom Creandumu. Fondu, ktorý investuje do najinovatívnejších projektov na svete.
Počas svojej kariéry ste našli už množstvo úspešných startupov. Ako rozpoznáte ten, ktorý má šancu uspieť?
Aby uspel, musí spĺňať tri základné podmienky. V základe by sa „mal vedieť predať“, musí zaujať trh a mala by to byť tímová práca. Vyhľadávam ľudí, ktorí skutočne ukazujú nové, inovatívne možnosti a majú skvelú šancu presadiť sa na trhu. Musia ukázať produkt, ktorý ešte trh nespoznal, nie sa napríklad začať porovnávať s Microsoftom. Ak nájdem skvelú príležitosť, ktorá už má alebo ide vytvárať vlastný produkt či službu, musí to byť na svetovej úrovni. Niečo, čo sa môže stať mojou alebo kohokoľvek obľúbenou službou či vecou.
Povedzme, že ste našli správnych ľudí a skvelý startup. Čo sa stane ďalej?
Ak nájdem takúto príležitosť, samozrejme, začneme navzájom spolupracovať. V prvom rade ich prostredníctvom našej spoločnosti naučíme, ako sa správa trh, ukážeme konkurenciu a pokúsime sa nájsť ďalších ľudí, ktorí sa v danej oblasti pohybujú a môžu nám pomôcť.
Veľa ľudí si možno neuvedomuje, aké dôležité je ihneď zaujať. Rozhoduje aj v tomto prípade prvý dojem?
Samozrejme, veľmi často je to vôbec tá najdôležitejšia vec. Ale neriadime sa iba na základe pocitov a investície nerobíme na základe toho. Musíme o ľuďoch vedieť viac a navyše si zistiť aj nejaké referencie.
Poznáte nejaký úspešný startup zo Slovenska?
Práve na tejto konferencii som si jeden vypočul. Je to už druhýkrát, čo som sa s nimi stretol. Volajú sa Mapilary a som veľmi milo prekvapený. Majú potenciál a môžu byť veľkým hráčom. Uvidíme, ako budú pokračovať ďalej aj na tejto konferencii.
Existuje možnosť, že by ste s nimi alebo s niektorým z projektov na tejto konferencii začali spolupracovať?
Startupy, ktoré sú tu, majú veľké možnosti. Pravdepodobne sa rozhodneme urobiť nejakú investíciu, no teraz vám nemôžem povedať viac, nepadlo žiadne oficiálne rozhodnutie.
*(po skončení konferencie Mapilary vyhrali od poroty RubixLabu grant)
Ak by som si chcel teraz založiť vlastný projekt, na čo by som nemal zabudnúť?
Celé je to o tímovej práci a trhu. V prvom rade treba nájsť príležitosť, respektíve dieru na trhu, ktorú ešte nikto neobjavil. Porozmýšľajte nad produktom, ktorý môže zaujať milióny ľudí a nájdite priateľov, ktorí to s vami dotiahnu do konca. Nepracujte na tom sám, potrebujete nejakých partnerov, ktorí pôjdu „do vojny“ spolu s vami.
Je vôbec možné, aby sa v tomto biznise pohybovali aj starší ľudia alebo sú startupy len možnosťou pre mladých?
Ja mám vyše päťdesiat rokov a stále som v tomto biznise a som pripravený byť v ňom ešte dlhšie. A teda odpoveď je nie. Toto nie je biznis pre mladých, toto je príležitosť pre ľudí, ktorí majú energiu a chuť plniť si svoje sny.
Prakticky vy ste objavili službu Spotify a aj vďaka vám je z tohto malého startupu svetový líder v oblasti hudby. Čím vás zaujali?
Áno, boli sme vôbec prvým investorom v Spotify a rozhodli sme sa tak najmä kvôli dvom neskutočným chalanom, ktorí ho zakladali. Bolo ihneď jasné, že chcú stvoriť niečo svetové. Hudobná scéna mala v tom čase obrovský problém s ilegálnym sťahovaním hudby a toto bola obrovská príležitosť, ako to vyriešiť. Spotify, ako ho poznáte dnes, je úplne iný ako na začiatku. Vyskúšal som si ho doma a ihneď som vedel, že toto je správna voľba. Veľmi som si ho obľúbil a používam ho doteraz.
Áno, je to svetový gigant, ktorý používam aj ja alebo moji priatelia. Máte však so službou ešte nejaké ďalšie plány či nové funkcie?
Spotify je dnes lídrom na trhu a stále rastie. Samozrejme, chceme, aby to tak ostalo. Ja osobne neriadim túto spoločnosť, máme na to výborný manažment, ktorý má našu stopercentnú dôveru. Preto vám neviem nič bližšie povedať a nechávam tieto rozhodnutia na nich.
Ako je možné odhadnúť, že z môjho startupu bude „nový Spotify“?
Že ste úspešný, zistíte vtedy, keď ľudia začnú používať váš produkt či službu bez toho, aby ste ich vôbec museli o niečom presviedčať.
V súčasnosti sú hitom takzvané crowdfundingové portály. Je to dobrý smer ako začať budovať svoj biznis? Alebo radšej najprv vyhľadať partnerov či podobné konferencie ako táto...
Áno, crowdfunding je výborná voľba, ale nie pre každý druh biznisu alebo startupu. Pre niektorých by to bola katastrofa, ak by sa mali spoliehať len na tento druh financovania. Je to veľmi individuálne. Konferencie sú skvelé pre začínajúce už hotové spoločnosti, ktoré môžu zaujať potenciálnych investorov alebo aj mňa.