StoryEditor

Riadenie vzťahov s dodávateľmi naberá rýchlosť

18.03.2003, 23:00
Nová štúdia spoločnosti Frost & Sullivan, medzinárodnej organizácie v oblasti marketingového poradenstva, opätovne potvrdzuje optimizmus, že prudko rastúce trhy s podnikovými aplikáciami môžu rásť aj za súčasného poklesu ziskov z predaja softvéru a znižovania príjmov z licencií v porovnaní s výsledkami za rok 2001.
Jedným z týchto nových trhov sú aplikácie Riadenia vzťahu s dodávateľom (SRM). Tento súbor aplikácií spĺňa kľúčové kritériá úspechu: majú jasnú definíciu, obsahujú priamu identifikáciu hodnoty bez toho, aby sa opierali o prehnane optimistické výsledky.
Outsourcing, supply chain management a zásoby riadené dodávateľmi sa stávajú čoraz populárnejšími stratégiami, ktoré používajú podniky na zlepšovanie efektivity svojho podnikania.
AUTOMATIZÁCIA
Automatizácia prostredníctvom softvéru môže priniesť okamžité úspory predovšetkým pri nekonečných manuálnych procesoch náročných na prácu s papierovými dokumentmi pri spracovaní kontaktu s dodávateľom. "Riešenia SRM môžu znížiť transakčné náklady konsolidáciou výdavkov a redukovať riziko monitorovaním výkonnosti dodávateľa," hovorí Andrew Ball, analytik pre Frost & Sullivan. Odhadujúc výnosy z európskeho trhu SRM na 133 mil. USD v roku 2001 sa Frost & Sullivan domnievajú, že tento trh dosiahne v roku 2006 výnosy vo výške 302 mil. USD. Toto číslo nezohľadňuje výnosy z realizácie konzultačných služieb, ako aj zo zmlúv na údržbu a podporu.
Predpokladaná 18-percentná miera rastu bude závisieť od uvoľnenia existujúcich reštrikcií na IT rozpočty a úspechu dodávateľov pri zostavovaní prípadových štúdií, ktoré bude možné použiť ako referencie o výhodách, ktoré sa dosiahli implementáciou SRM.
ŠTYRI KATEGÓRIE
Definícia SRM ako riadenia prúdu informácií medzi dodávateľmi a odberateľskými organizáciami je správna. Nie je však dostatočne presná. Tieto informácie môžeme rozdeliť do štyroch kategórií: dizajn, zdroj, objednávka a sledovanie. Ako súbor tieto štyri kategórie predstavujú SRM.
"Dizajn umožňuje dodávateľovi, aby pracoval s odberateľskou organizáciou s cieľom zabezpečiť službu alebo produkt, ktorý spĺňa požiadavky odberateľa," vysvetľuje Ball. Zdroj umožňuje organizácii, aby identifikovala a vybrala konkurencieschopných dodávateľov, a dohodla cenu a dodacie podmienky. Objednávka znamená, že odberateľská organizácia môže zadávať svoje objednávky, ktoré dostane a za ktoré tiež zaplatí. Kategória sledovanie znamená, že spoločnosť môže monitorovať svoje výdaje," pokračuje Ball.
"Len čo dôjde k prebudeniu ekonomiky po miernej recesii, na trhu sa okamžite prejaví dôležitosť riadenia procesu dizajnu. Okrem toho dodávatelia, ktorí v súčasnosti na trhu konkurujú automatizáciou procesu source-to-pay, začínajú hľadať konkurenčnú diferenciáciu prostredníctvom rozšírenia SRM. Preto sa domnievame, že dizajn sa stane integrálnou časťou SRM," tvrdí Ball.
EXTERNÉ NÁKUPY
Ball poznamenáva, že externý výskum, ktorý si objednala spoločnosť Ariba, dokázal, že v prípade európskych podnikov externé nákupy predstavujú čoraz väčšie percento celkových výnosov spoločností. "Tento trend posilňuje vedomie hodnoty spojenej so softvérom SRM. Keďže spoločnosti utrácajú čoraz viac, efektívnejšie riadenie týchto výdavkov im môže poskytnúť podstatné úspory. V spomaľujúcej sa ekonomike tiež platí, že znížiť náklady je ľahšie ako zvýšiť výnosy, hoci oba scenáre majú rovnaký dosah na konečný výsledok," dodáva Ball.
Štúdia varuje: "Ak nebudú spoločnosti dostatočne presvedčené o schopnosti softvéru SRM znížiť náklady pri sprostredkovaní kontaktu so zákazníkom, investície do softvéru sa neuskutočnia. To bude mať negatívny dosah na rastový potenciál trhu SRM. Ak sa tento nedostatok dôvery skombinuje s obmedzovaním výdavkov do IT, ktoré sú následkom ekonomických podmienok, bezpochyby dôjde ku kontrakcii trhu."
V boji o vedúce postavenie na trhu so SRM zvíťazí dodávateľ, ktorý bude mať najlepšiu pozíciu na riadenie celého procesu obstarávania, sourcingom počnúc a platbami končiac. Štúdia tiež vysvetľuje dve kritické výhody tohto prístupu. Prvou výhodou je neochota spoločností znášať náklady a komplexnosť riadenia integrácie jednotlivých softvérových balíkov. Integrácia nie je nikdy ľahká, ale obstaranie integrovaného súboru programov od jedného dodávateľa úlohu zjednoduší natoľko, že bude zvládnuteľná.
JADRO STRATÉGIE
Druhá výhoda je, že kľúčová hodnota SRM spočíva v riadení celého cyklu obstarávania. Sourcing a obstarávanie vzájomne súvisia. Efektívny proces obstarávania nepridá hodnotu, ak sa objednávajú nevhodné produkty. Výkonnosť dodávateľov musí predstavovať jadro sourcingovej stratégie, na druhej strane sú tieto informácie k dispozícii len prostredníctvom automatizovaného procesu obstarávania a analytických nástrojov, ktoré slúžia na prezentáciu týchto informácií.
S výnimkou spoločnosti SAP na trhu s podnikovými aplikáciami dominujú dodávatelia zo Severnej Ameriky. Silné kultúrne spojenia medzi Veľkou Britániou a Severnou Amerikou znamenajú, že britský trh je zároveň prvým trhom, na ktorý dodávateľ uvedie nový produkt. Správa Frost & Sullivan dáva spoločnosti Oracle vysoké hodnotenia práve za to, že je schopná rýchlo zistiť, ako sa mení trh a za jej schopnosť trhu ponúknuť produkty, ktoré spĺňajú tieto rýchlo sa meniace potreby.
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 02:56