"Prešli sme sa technológiami nabitou súpravou metra v Mníchove. Je nabitá technologickými novinkami, ale podlahu má tak trochu podobnú tej v legendárnej Slovenskej strele," píše Rosťa Jančar pre portál iDnes.cz.
Pred niekoľkými dňami predviedol Siemens v Mníchove novinárom 6-vozovú, plne priechodnú súpravu metra C2. Tento typ metra nie je úplnou novinkou, výrobca ho prvýkrát vystavil na veľtrhu InnoTrans v Berlíne pred dvoma rokmi. Jednopriestorové súprava má namiesto umývateľných polstrované sedadlá. Podľa tvrdenia mníchovského dopravcu MVG ich menej ničia vandali. V bavorskej metropole teda zvolili opačný trend, než aký teraz sledujeme v Česku.
Pre úplnosť dodajme, že aj nové mníchovské električky Avenia T1 majú polstrované sedadlá. Nová súprava metra C2 stále prechádza schvaľovacím procesom. Jazdí s cestujúcimi na linke U6 medzi stanicami Kieferngarten a Výskumným centrom Garching. Termín uvedenia do prevádzky v tejto chvíli nie je známy. Oneskorenie spôsobuje preťahujúce sa schvaľovanie a nariadené vychytávanie detských chorôb novo vyvinutých technológií.
Cieľom nových riešení je predĺženie servisných intervalov, nižšia spotreba energie a zvýšenie maximálnej prevádzkovej rýchlosti z 80 na 90 km / h. Metro C2 tiež zvláda prevádzku bez rušňovodiča. Samozrejmosťou je potom odosielanie dát zo súpravy do nového servisného centra Siemens v mníchovskom Allachu, ktoré umožňuje optimalizáciu nákladov na údržbu.
Metro ovenčené cenami za dizajn
Za vzhľadom súpravy stojí ozajstná veličina v odbore dizajnu koľajových vozidiel Alexander Neumeister. Navrhol napríklad vlaky ICE-3, Transrapid, metro v Pekingu, Tokiu či São Paulo. Jedinečný vzhľad od slávneho priemyselného dizajnéra priniesol metru C2 ceny za priemyselný dizajn. Z nich uvedieme tri: Universal Design Award 2013 za dizajn, Red Dot Award 2013 za produktový dizajn či German Design Prize, keď na porotu zapôsobilo fantastické využitie svetla v interiéri. Po príchode na nástupište vás ihneď zaujme dômyselné a dôsledné používanie LED technológiou a oblúkov.
Pravé uhly nájdete len tam, kde ich konzervatívne očakávate, teda pri dverách, oknách alebo na informačnom systéme. Vnútri súprava pôsobí veľmi priestranne, nakoľko vo výške očí sediacich osôb je reálne najširšia. Známy dizajnér to dosiahol tým, že zvislé boky skrine sú zakrivené podobne ako rúra. LED svetlá tvorí mriežka, ktorá svieti dvoma farbami. Čelný voz svieti nabielo a koncové vozidlo zas červenou farbou. Veľmi podarená je vonkajšia svetelná lišta dverí, ktorá využíva farby semaforu. Otvorený vstupný otvor lemuje zvislý zelený pruh, pri pohybe dverí svieti na červeno.
Ak sú dvere zatvorené, lišta nesvieti. Z vnútornej strany je využitá vodorovná LED lišta nad dverami, ktorá lemuje celú šírku dverí. Pri otváraní začne najprv svietiť na červeno a potom na zeleno. A pri zatváraní bliká na červeno. Ak sú dvere otvorené, lišta osvetľuje vstupný priestor bielym svetlom a je vďaka tomu súčasťou osvetlenia interiéru. Zatvorené dvere označuje v stanici červená farba.
Ďalším výrazným dizajnovým prvkom je vnútorné LED osvetlenie, ktoré je integrované do stropu. Osvetlenie na stope symbolicky označuje nástupný priestor pri dverách. Vymedzujú ho dve priečne linky, medzi ktorými je kruh. A nad sedadlami sú pozdĺžne tiež dve linky. Linky mníchovského metra sú čiastočne povrchové. Vo dne preto zažijete situáciu, keď po výjazde z tunela na otvorené koľajisko v súprave zhasnú svetlá. Tie sa pochopiteľne pred vjazdom do tunela znova rozsvietia.
Dva typy sedadiel, dva typy usporiadania, tucet možností sedenia
Potrebujete sa len pohodlne oprieť pri státí alebo si chcete sadnúť? Oba typy sedadiel, teda polstrované opory pre stojacich ľudí aj normálne sedadlá pre sediacich cestujúcich nájdete v súprave C2. A to hneď v dvojakom usporiadanie - pozdĺžnom a priečnom.
Vo vlaku napočítate 220 sedadiel oboch typov. Keďže môžete sedieť v smere jazdy, alebo proti nemu a zároveň na ľavej, alebo pravej strane skrine, interiér ponúka reálne tucet možností sedenia. Detailisti a matematici iste prepáčia, že zďaleka nepočítame všetko (napr. nepočítame možnosť sedieť pri uličke alebo pri okne alebo na druhom, treťom či ešte ďalšom sedadle v smere jazdy). Sedadlá pre stojacich cestujúcich, o ktorá sa pri státí skôr len pohodlne opriete než si sadnete, nájdete v priestore vstupných dverí a na prechode medzi vozidlami.
Ako veľmi praktický vnímame zádržný systém pre cestujúcich malého vzrastu, ktorý je pripevnený do podlahy. Sú to nerezové tyče, na ktorých je madlo v tvare obráteného písmena U. Nájdete ich v oboch čelných vozňoch, v priestore dverí (vo všetkých vozňoch) a prechodoch medzi vozidlami. Pri jazde sme ocenili, že pri prechode vozidlom sa za ne dá pridržať. Ak sa len držíte, nemáte pocit, že stojíte pri tyči. Väčšina ľudí zrejme dá prednosť sedeniu na priečne umiestnených sedadlách. Usporiadanie sedadiel súpravy C2 dáva jasnú odpoveď na súčasné preferencie cestujúcich.
V štyroch vozňoch medzi čelnými vozidlami je v každom z nich celkom 32 sedadiel naprieč. Vnútorný priestor vozidla medzi dverami poskytuje v porovnaní s Prahou viac priestoru na sedenie, pretože jeden voz súpravy C2 má troje dvere na každej strane, no v Prahe sú štvore. Oproti tomu pražské vozidlá umožňujú rýchlu výmenu cestujúcich v staniciach (t.j. vlaky pražského metra pri rovnakom počte nastupujúcich a vystupujúcich majú kratšie intervaly, to znamená väčšiu kapacitu trate). Pre úplnosť, dĺžka pražského vozidla cez spriahadlá je v porovnaní s C2 o necelých 40 centimetrov väčšie.
Pozdĺžne usporiadané sedadlá nájdete v oboch koncových vozňoch a na jednej strane pri prechode medzi vozidlami (za prechodom sú sedadlá pre stojacich cestujúcich). Usporiadanie týchto sedadiel je vždy do oblúka, pretože výskum potvrdil, že sa cestujúci pri tomto riešení cíti lepšie. Tvar záchytného systému pochopiteľne kopíruje tvar rozmiestnenia sedadiel. Všade nájdete skĺbenie oblúkov a pravých uhlov Vnútri aj mimo skrine môžete sledovať majstrovské skĺbenie konzervatívnych pravých uhlov a oblúkov.
Aj sedadlá so stenou vozidla buď zvierajú pravý uhol alebo sú umiestnené do oblúkov. Pravé uhly nájdete všade tam, kde ich podvedome očakávate, napr. dvere i okná majú v rohoch pravé uhly. A keďže profil skrine má tiež tvar oblúka, sú aj tieto prvky priestorovo zakrivené.
Kabína rušňovodiča pripomína vysokorýchlostný vlak
Rukopis priemyselného dizajnéra vysokorýchlostných vlakov sa z pohľadu laika najviac prejavil v kabíne rušňovodiča. Alexander Neumeister ju navrhol tak, že pripomína kabínu vysokorýchlostných vlakov.
Steny kabíny rušňovodiča, ktoré ju oddeľujú od priestoru cestujúcich (na rozdiel od dverí), umožňujú pohľad na trať. Sú ale z tmavého skla, aby vodič nebol rušený svetlom z kabíny. Pracovisko rušňovodiča je rovnako ako celý vlak klimatizované. Keďže súprava je navrhnutá tak, aby bola schopná prevádzky aj bez rušňovodiča, ide ho v budúcnosti prestavať na miesto pre cestujúcich.
Technologické zaujímavosti
Druhý typ metra rady C bol vyvinutý vo vývojovom centre spoločnosti Siemens vo Viedni pomocou špeciálnych technológií, o ktorých informácie nájdete v článku Ako sa rodí metro, ktoré by v budúcnosti mohlo jazdiť aj v Prahe.
Inžinieri pri vývoji vychádzali z nového metra Inspiro pre Varšavu a prvej generácie typu C. Vďaka inováciám je šesťvozňová súprava C2 podobná prvej generácii iba vizuálne. Pri vývoji C2 bol použitý systém pre optimalizáciu hmotnosti hliníkovej skrine, takže napr. podlahu tvorí sendvič z korku a hliníka a novo je riešená tepelná a zvuková izolácia. O vetranie súpravy sa stará nový systém HVAC (heating, ventilation and air-conditioning, teda vykurovanie, vetranie a klimatizácia).
Systém napr. riadi ventiláciu na základe merania koncentrácie CO2. V laickej skratke to znamená, že ventilácia vetrá až vtedy, keď je vydýchaný vzduch. Vymenované inovácie majú jediný cieľ: zníženie energetickej náročnosti pri prevádzke. Konštruktéri museli zvládnuť požiadavku na 95-percentnú recyklovateľnosť vozidiel. Využitie LED technológií má za úlohu zmeniť osvetlenie vozidla na prakticky bezúdržbové. Šesťvozňová súprava dokáže zrýchliť z nuly na osemdesiatku len za 15 sekúnd. Podobnosť s legendárnou Slovenskou strelou
Vzhľadom k prebiehajúcemu 80. výročiu legendárneho motorového vozidla Slovenská strela M290 doplníme, že pre odľahčenie a odhlučnenie skrine vozňa použil Hans Ledwinka korok ako súčasť podlahy. Korok tvoril povrch, avšak mimo uličku, ktorá bola krytá červeným kobercom. Motorový vozeň so štátnym znakom na čele prvýkrát vyšiel s cestujúcimi 13. júla 1936, teda pred osemdesiatimi rokmi.