StoryEditor

Firemný sektor -- nová výzva pre Orange

16.02.2004, 23:00
Rok 2003 bol rokom ďalšieho zásadného rastu penetrácie slovenského mobilného trhu, ktorá podľa našej, možno povedať veľmi konzervatívnej a prísnej metodiky hodnotenia, presiahla ku koncu minulého roku 65 percent, hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Orange Slovensko Pavol Lančarič.

Ako celkovo hodnotíte vývoj mobilnej komunikácie na Slovensku za minulý rok, tak z pohľadu penetrácie, nástupu nových technológií (GPRS, mobilný internet), ako aj dozrievania trhu.
- Rok 2003 bol rokom ďalšieho zásadného rastu penetrácie slovenského mobilného trhu, ktorá podľa našej, možno povedať veľmi konzervatívnej a prísnej metodiky hodnotenia (aktívny klient je iba taký, ktorý v niektorom z predplatených programov, tzv. pre-paide, urobí za posledných 30 dní minimálne jednu aktívnu operáciu), presiahla ku koncu minulého roku 65 percent. Týchto 65 percent môže v iných štatistikách predstavovať aj hodnotu blízko 70 percent. Ďalším signifikantným ukazovateľom rastu trhu je aj to, že tržby troch veľkých hráčov - pri nezarátaní alternatívnych operátorov, lebo ich suma je zatiaľ ešte stále nízka - sa vyvíjali podľa nášho názoru veľmi búrlivým spôsobom. A nesmieme ani prehliadnuť fakt, že po prvý raz príjmy mobilných operátorov boli výrazne vyššie ako príjmy fixného operátora.

Je to teda jasný bod zlomu...
- Áno, tento bod zlomu už nastal. Dôvody sú mnohoraké. Celkom určite je však prvým znakom samotný rast penetrácie mobilných telefónov, a teda aj mobilných služieb. Inými slovami povedané - stalo sa normálnym a takmer štandardným, že majiteľ mobilného telefónu ho aj aktívne používa. Ak sa počet klientov v oboch mobilných sieťach dovedna rádovo približuje k tri a pol miliónom oproti jeden a pol miliónu klientov v pevnej sieti, tak je celkom logické, že už prišlo k zásadnému obratu aj čo sa týka výnosov. Ďalej je dôležité, že trh nielen rýchlo rastie, ale začal už aj dozrievať. Prejavuje sa to najviditeľnejšie v tom, že vzrástol počet zmluvných fakturovaných klientov, ktorí využívajú niektorý z mesačných programov.
Tento pohyb nastal u oboch mobilných operátorov, u nás ako lídra trhu relatívne viac. Dospel do toho stavu, že koncom minulého roka sme mali 45 percent zákazníkov, s ktorými máme zmluvný vzťah. To je už znak zrelého operátora. Veríme, že v tomto trende budeme pokračovať aj v roku 2004 a ešte intenzívnejšie. Pre nás je veľmi dôležité, ak užívateľ s nami podpíše zmluvu. Vo väčšine prípadov sa dopracoval k poznaniu, že my budeme jeho významným, ak nie jediným operátorom a bude naše služby využívať dlhodobo a vo väčšine prípadov aj vo väčšom rozsahu.

Je logické, že sa usilujete o to, aby nakoniec prevážil počet zákazníkov, ktorí budú využívať mesačne programy...
- V priebehu minulého roku sme v orientácii na fakturovaných klientov ďalej pokračovali, čo sa premietlo v niekoľkých rovinách. Jednou bol obrovský počet - takmer štvrť milióna klientov, ktorí počas minulého roka predĺžili svoje existujúce záväzky s nami, teda predĺžili zmluvy o ďalších osemnásť až dvadsaťštyri mesiacov. Ďalej sa nám podarilo splniť predaj mesačných programov lepšie, ako sme pôvodne plánovali, teda získali sme nových aktivovaných klientov. Ďalej sme k tomu ešte pridali 130-tisíc užívateľov, ktorí migrovali z predplatenej do fakturovanej služby. Tých 130-tisíc je rádovo 13 percent vstupnej bázy za jeden rok. Pravdu povediac, neviem, či sa nejakému ďalšiemu operátorovi v priebehu jedného roka niečo také podarilo. Logicky sa potom táto aktivita premietla do mierne nižšieho rastu v predplatenej službe.
Okrem toho, že zvádzame konkurenčnú bitku s EuroTelom, usilujeme sa celý trh mobilnej komunikácie ťahať tým smerom, kde sa nachádza v západoeurópskych krajinách alebo v Európskej únii. Verím tomu, že v priebehu tohto a budúceho roka bude pohľad na štruktúru mobilnej komunikácie na Slovensku z ktoréhokoľvek uhla pohľadu prakticky identický s tým, ako to funguje v západnej Európe.

Odborníci očakávajú, že buď v priebehu tohto roka alebo najneskôr na prelome rokov 2004 a 2005 dosiahne trh fázu zrelosti. Znamená to teda, že extenzívny rast bude dovŕšený. Kde budete hľadať nové príležitosti na ďalší rast? Pravdepodobne budete musieť vstúpiť aj do iného segmentu, či už z oblasti obchodu, zábavy, služieb. Koniec koncov budete musieť uspokojiť aj vašich akcionárov, ktorí sú navyknutí na vysoké tempá rastu...
- Tu nevidím vôbec žiadny rozpor, pretože nám sa podarilo v priebehu minulého roku dosiahnuť výrazný nárast tržieb, rovnako ako zásadný rast zisku. Tento rast bol síce veľký, na druhej strane sme v roku 2003 pri dvoch miliónoch zákazníkov mali o niečo menší obrat ako napríklad Slovak Telecom, ktorý mal okolo jeden a pol milióna klientov. Čiže tu je práve schodok v obrate na užívateľa, ktorý je našou vnútornou rezervou, ale zároveň aj výzvou. Napriek tomu, že sme boli takí efektívni v reštrukturalizácii trhu smerom od užívateľov predplatených kariet k užívateľom mesačných programov, ešte stále vidíme obrovský priestor na zlepšovanie našej efektívnosti, a teda aj ziskovosti. Je zrejmé, že budúci rast sa bude ešte dosahovať extenzívne, teda pribúdaním počtu zákazníkov. Hoci je tiež jasné, že sa to jedného dňa skončí... Ďalšie možnosti rastu vidíme v tom, že budeme čoraz viac ľudí presviedčať kvalitou a rozsahom služieb, ich ponukou, cenou, ako aj tým, že je pre nich výhodnejšie mať mesačné programy ako predplatené karty.
Je tu však aj ďalšia vec, ktorú berieme do úvahy v stratégii ďalšej expanzie. Náhrada fixnej telekomunikácie mobilnou bude ďalej pokračovať. Ako ste správne poznamenali, trh ešte len vstupuje do fázy zrelosti, ale ešte ju nedosiahol. A tam je práve priestor na nárast tržieb, ale aj výkonov, lebo jedno s druhým súvisí. Ide predovšetkým o oblasť služieb s pridanou hodnotou a služieb založených na SMS správach alebo obsahovo bohatších multimediálnych správach. Práve tu sme vcelku úspešne začali a náš žurnál Orange panorama má tendenciu a možnosť stať sa niečím na spôsob jedného z najčítanejších slovenských denníkov.

Opýtam sa teda opačne, čo môže limitovať vašu expanziu?
- Pochopiteľne, nemôžeme konkurovať rozsahom a mnohými inými službami tlačeným médiám, ale naše služby môžu byť zásadným doplnkovým zdrojom informácií a zábavy. Potom sú tu, samozrejme, iné veci, ako napríklad video, ktorých využívanie závisí aj od toho, aké dostupné budú telefóny, koľko budú stáť a podobne. A toto všetko navyše sa musí ponúkať a dodávať užívateľom nielen v správnej technickej kvalite, nielen správne marketingovo a komunikačne "zabalené", nielen so správnou podporou telefónov a nielen za správnu a trhom zvládnuteľnú cenu, ale musí byť sprevádzané úhrnným rastom ekonomiky a príjmov, či už domácností alebo firiem. Samozrejme, tento trend očakávame, lebo priemerný výnos na jedného užívateľa na Slovensku je dnes približne polovičný alebo aj menší ako v západnej Európe, čo je logické, keďže Slovák disponuje príjmom zhruba polovičným oproti západnej Európe.

Akcelerátorom záujmu o mobilné služby bude zrejme obsah. Budete ho vyvárať sami, budete hľadať strategických partnerov, alebo ponecháte to na tretie strany?
- V zásade môžeme dodávateľov obsahu zaradiť do troch skupín. Tá prvá a najmenšia, ale nie zanedbateľná, sme my sami. Zaujímavý obsah, ktorý je schopný vygenerovať naša firma sama, je pomerne rozsiahly. Druhou skupinou je silná materská firma Orange. Kvalitný a bohatý obsah nám už aj dnes prichádza z jej servera, šetrí nám peniaze a takisto rozširuje možnosť diapazónu služieb a aj zrýchľuje prílev nového obsahu. A potom je tretia skupina, a tou sú lokálni dodávatelia obsahu, tretie nezávislé strany. Budeme rozvíjať všetky tieto smery, pravdepodobne najmenej ten náš vlastný. Určite sa budeme v tejto oblasti opierať najmä o materskú firmu Orange.

Vráťme sa ešte k multimediálnym správam. Ako v súčasnosti na vlastnej skúsenosti vnímate rozmach MMS na Slovensku, ktoré sú vlastne svojou formou, atraktívnosťou a podstatou viac-menej určené pre ľudí mladších, dynamickejších, ktorí chcú určitú fantáziu a zážitky či emócie preniesť prostredníctvom mobilu. Ale ich cena ešte nie je taká atraktívna, aby mohla byť štartérom masového záujmu. Myslíte si, že v dohľadnom čase nastane bod zlomu v ich cenách?
- S týmto názorom, ktorý je dosť rozšírený, môžem súhlasiť iba čiastočne. Je pravda, že bude treba urobiť ešte veľa, aby došlo k cenovému zlomu, ale nemyslím si, že najmä v našom prípade je to otázka ceny. Predovšetkým my máme výrazne lacnejšie MMS ako naša konkurencia a adekvátne k tomu máme aj oveľa väčšiu prevádzku. Zákazníci Orangeu môžu obrazové správy posielať už za cenu klasickej SMS správy a využívanie obrazových správ podporujeme promo akciami, ako je napríklad momentálna akcia - v nej môžu naši zákazníci posielať obrazové správy za polovičnú cenu, teda už od jednej koruny, a to až do konca marca.

Ale nepopierate, že cena je pre našinca veľmi citlivá otázka, pri ktorej sa láme záujem...
- Samozrejme, je to tak. Chcem len ozrejmiť, že malá MMS, lebo ony sa líšia podľa rozsahu, u nás stojí toľko ako SMS. Momentálne je limitom niečo iné - všeobecná rozšírenosť telefónov podporujúcich GPRS a MMS a špecificky ešte telefóny, ktoré sú vybavené aj fotoaparátom. Do momentu, kým sa tieto telefóny nestanú relatívne štandardom, tak nemôžeme ani očakávať masový záujem. Dnes je väčšina telefónov s GPRS a MMS vybavením bez fotoaparátu, takže užívatelia sú iba prijímateľmi MMS od ľudí, ktorí majú mobil s fotoaparátom, alebo dostanú obohatenú správu zo servera. Zmyslom MMS je však práve emócia. Nemyslím si, že sa to týka len mladších vekových skupín. Aj starí rodičia sa zaujímajú o svoje vnúčatá, aj starší ľudia chodia na dovolenky a podobne. Keď však chcete preniesť emóciu textom, tak napíšete Milujem ťa, keď ju však chcete preniesť obrazom, tak musíte mať možnosť obraz v tej chvíli vytvoriť. Ľady sa však lámu a vývoj napreduje. Teraz predávame telefón s fotoaparátom za veľmi dobrú, takpovediac ľudovú cenu. Som si istý, že už tento rok bude bodom zlomu.

Očakávate v krátkom období nové technologické kvality, ktoré by mohli byť atraktívne ako služba pre zákazníka, a teda prinášať vyššiu mieru výnosu na užívateľa?
- Ukazuje sa, že krok, ktorý sme ako prví na trhu urobili - že sme spustili takmer neobmedzený GPRS internetový prístup za veľmi zaujímavú cenu, je ďalším nie hneď viditeľným, ale v blízkom čase určite neprehliadnuteľným bodom zlomu. GPRS potrebovalo svoj čas a vývoj a dnes je to u nás i u konkurencie naozaj kvalitná a dôležitá sieť, ktorá základné potreby všeobecného užívateľa spĺňa. Ak sa k tomu pridá aj atraktívna cena, ktorá závisí nie od času pripojenia, ale od rozsahu prenosu dát, tak sme už niekde úplne inde. A táto služba bude mať svoj vplyv na trhu nielen čo sa týka mobilných hráčov. Ďalšia vec je, že k tomu, čo dnes vieme dobre a efektívne preniesť inak ako hlasom, teda SMS a MMS, pribudne aj pohyb a zvuk, čo je úplne iná pridaná hodnota a iná emócia a jej využitie je rozsiahlejšie. Ak dostanem zo servera multimediálnu správu, ktorá obsahuje fotku a text, tak je to lepšie ako keby som dostal len text. Tridsaťsekundové video o najnovšej správe dňa z ktorejkoľvek oblasti od športu po politiku, je pre užívateľa skutočne atraktívna služba.

Poďme k podnikovému segmentu. Do akej miery je vašou ambíciou byť hráčom číslo jeden? Ako by ste zhodnotili vašu pozíciu na trhu nielen z pohľadu hlasovej služby, ale, povedzme, aj dátových služieb, prípadne aj ďalšie ambície v riešeniach, ktoré budú integrovať všetko to, čo firemný zákazník potrebuje?
- Pokiaľ ide o našu pozíciu vo firemnom segmente, tak tá je jasne vedúca. Občas to možno nezaznieva dostatočne dôrazne. Práve teraz sme ukončili prieskum medzi firmami z rebríčka TrendTop 200. To, že vedieme úhrnne v biznis segmente, teda od malého po najväčší biznis, je a bolo všeobecne dlhodobo známe. Potešilo ma, že prieskum v Top 200 podľa Trendu ukázal to isté. To je kľúčová otázka. Druhá vec je ako a kam ďalej. Tu existuje niekoľko smerov, na ktorých budeme pracovať. Jednak chceme viac a efektívnejšie využívať našu existujúcu fyzickú infraštruktúru. Dnes máme takmer 1 900 kilometrov optických káblov, čo na tomto malom slovenskom teritóriu čosi znamená. Inými slovami, existuje obrovské množstvo firiem a podnikateľských subjektov, ktoré už využívajú naše optické siete. V tomto roku chceme ešte viac pokročiť, aj keď už vlani sme v tejto oblasti služieb dosiahli stopercentný rast. Otvárajú sa nám totiž nové možností, najmä v integrácii dát, hlasu a obrazu. Veríme tomu, že sme schopní byť silným konkurentom nielen EuroTelu, ale aj Slovak Telecomu a alternatívnym hráčom v ktorejkoľvek oblasti.

Zákon o elektronických komunikáciách. Ako hodnotíte túto legislatívnu normu z pohľadu významného hráča na telekomunikačnom trhu?
- Táto norma je kvalitatívnym posunom vpred. Všeobecne ju hodnotíme dobre. Sú niektoré body, kde máme menšie výhrady, ale asi to ani inak nie je možné. Nikdy nemôže zákonodarca vyhovieť všetkým, podobne určite aj iní hráči majú čiastkové výhrady. Ale všeobecne si myslím, že v tejto oblasti urobilo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií veľký krok vpred a, našťastie, v parlamente to prešlo bez výrazných zmien. Iná vec je, ako sa táto legislatívna norma, ktorá je zatiaľ iba na papieri, dostane do praxe. A tu už som trochu skeptickejší. Lebo reálna demonopolizácia Slovak Telecomu ešte len nastane a nikto nevie kedy.

Posledná otázka sa týka mobilnej siete tretej generácie - UMTS. Vidíte ako reálny termín uvedenia tejto technológie na náš trh začiatkom roku 2006, alebo dôjde k odkladu začatia prevádzky? Aký je váš názor na rýchlejšiu implementáciu technológie EDGE, ktorá s priepustnosťou až 100 kbit/s by mohla byť medzistupňom, ako zvýšiť kapacitu prenosu dát i hlasu v porovnaní s GPRS, a tak by ani prechod k 3G sieťam nemusel byť rýchly za každú cenu.
- Pre nás je primárnou stratégiou UMTS. To je to, čo naša skupina, teda náš hlavný akcionár Orange prijal ako svoju základnú stratégiu. Už ku koncu tohto roka do tohto biznisu skupina v západnej Európe aj pomerne razantne vstúpi. To je jedna odpoveď. Druhá je, že v tejto chvíli pokladám rok 2006 za celkom reálny a dobrý termín. Nie však preto, aby som si nechával zadné dvierka. Jedným dychom hovorím, že to neberieme ako dogmu, pretože najdôležitejšie je to, čo vieme dať zákazníkovi a nie to, čo je napísané na papieri. Čo sa týka technológie EDGE, je to rozhodne zaujímavá téma. Študujeme ju, ale nie je v tejto chvíli našou základnou prioritou. Tou je pre nás UMTS, čo ale neznamená, že by sme v oblasti EDGE boli pasívni.
Tak, ako sa blíži dátum uvedenia UMTS, mobilní operátori sa budú snažiť byť čím viac aktívni predovšetkým v dátovej oblasti, lebo inak by investície, ktoré sme dávali do licencií UMTS a ktoré v budúcnosti dáme do infraštruktúry, obsahu a podobne, nemali zmysel. Koniec koncov ani samotná technológia UMTS by nemala zmysel, pretože hlas, SMS, MMS, video a ďalšie služby nám už postupne umožňuje technológia 2G alebo 2,5G sietí. Ak ísť cestou 3G, a teda domácich investícií, tak treba priniesť niečo, čo tieto masívne investície vráti.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 12:51