V roku 2003, sa očakáva celosvetové zvýšenie výdavkov na výrobky a služby informačných technológií o 4 %, z dlhodobého hľadiska nárast v rozsahu 4 až 5 percent. V USA sa v roku 2003 budú nákupy IT zvyšovať o 3,6 %, v období 2004 až 2006 sa ročný nárast bude zvyšovať medzi 5 až 6 %. Tieto údaje prevzaté zo správy firmy Aberdeen Group sa snažia objasniť, ktoré položky vynaložených výdavkov na technológie sa nevyhnú podstatným zmenám. V súčasnosti diktujú nákupy IT: špičkové výnosy, úroveň vynaložených investícií a zdravá národná ekonomika. Následkom čoho sa očakáva, že rozvoj priemyselnej oblasti sa bude naďalej zvyšovať a budú sa podporovať základné princípy obchodu.
MIERNY PRÍRASTOK
Aberdeen Group očakáva, že v roku 2003 sa dosiahne mierny ročný prírastok v priemysle IT, ktorý vystrieda niekoľko predchádzajúcich štvrťrokov so záporným alebo zanedbateľným prírastkom. Na rok 2003 predpovedá nárast celosvetových výdavkov na IT o 4 %, nárast z hodnoty menšej ako 1 % v roku 2002. Predpoveď firmy sa zakladá na analýze údajov získaných na rozličných miestach, vrátane údajov o celkových makroekonomických vývojoch, prehľadoch z vlastných zoznamov o používateľoch IT a finančných výsledkoch uvádzaných dodávateľmi.
Od tretieho kvartálu v roku 2001 je viditeľný nesporne pozitívny vývoj v medziročnom, štvrťročne sledovanom náraste výdavkov. Nedá sa však pozorovať návrat k hodnotám dvojciferného ročného prírastku, ktorý bol viditeľný na konci deväťdesiatych rokov a na začiatku roku 2000. Aberdeen Group predpovedá najpravdepodobnejší nárast okolo 4 % až 5 % ročne v období do roku 2006. Jednoducho neexistujú dôvody, ktoré by prinútili investorov vynaložiť viac finančných prostriedkov na technológie -- či už na nový hardvér alebo softvér alebo na inováciu existujúcich technických prostriedkov, ktoré sa využívali počas obdobia nadmerného rastu. Okrem toho, z dlhodobého hľadiska, výdavky na IT v hodnote 3,5 až 4,25 % z rozvoja národných ekonomík nebudú môcť predstihnúť mieru rastu samotnej ekonomiky.
Ukladanie údajov
Obnova architektúry dátových stredísk sa začala. Najviac očakávaným výsledkom v roku 2003 je model založený na "informačnej úžitkovosti". Tento model je podporovaný dodávateľmi, ako sú IBM (v jej iniciatíve "na požiadanie") a Sun (iniciatíva "N1") a sľubuje vykonávať funkcie dátových stredísk s väčšou účinnosťou.
Ukladanie dát, servery (procesory) a komunikácie formujú hardvér pre infraštruktúru prostriedkov dátového strediska. Tieto prostriedky netvoria spolu jeden funkčný celok, ich funkcie sú autonómne. Opakované spojenie týchto prostriedkov pomocou štandardizovaných rozhraní umožňuje spoluprácu troch technológií, ktoré sa môžu navzájom prepojiť a v nasledujúcom období budú podstatne zlepšovať ekonomické výsledky dátových stredísk. Ukladanie dát, servery a komunikácie sa v súčasnosti považujú za nálezisko konkurenčnej schopnosti a pracujúcich životaschopných aktív, čo sú jedinečné údaje pre organizáciu. Ukladanie dát sa nedá viac pokladať za okrajovú funkciu. V roku 2003 ukladanie dát môže konečne začať získavať zaslúžený rešpekt vo svojej novej významnej úlohe.
Linux preniká do podnikov
Operačný systém Linux bude v roku 2003 pokračovať v prieniku do podnikovej sféry. Aberdeen Group predpokladá v roku 2003 40-percentný nárast serverov s Linuxom, maximálna hranica môže dosiahnuť 50 % a následne môže byť zvýšená o mieru nárastu podnikových serverov v roku 2002.
Na základe zaužívaných konvencií sa Linux bude o trh deliť s produktmi spoločnosti Microsoft. Z krátkodobého hľadiska sa nedá súhlasiť s výsledkami získanými na základe prieskumov v reálnom prostredí a s tým, čo navrhujú dodávatelia systémov Risc-Unix (najmä firma Sun), ale už v blízkej budúcnosti sa predpokladá vytvorenie silného konkurenčného boja. V roku 2003 sa očakáva, že Linux uskutoční seriózny prienik do tradične kritických oblastí aplikácií, v ktorých bol počas uplynulých niekoľkých rokov dominantný Unix, ako sú databázy typu back-end.
V roku 2003 Linux bude pokračovať aj v prieniku do dominantnej sféry vysokovýkonných počítačov a systémov ukladania dát.
Nárast aplikácií Linux pre podniky sa ukazuje v tábore Linuxu ako najväčšia prekážka. Platforma Linux/Intel, už teraz získala dobrú povesť v štvorcestných serveroch a uplatnila sa ako základňa pre podnikovú normu. Infraštruktúra ISV, ako sú BEA, Computer Associates, IBM (v maloobchode DB2), Oracle a Veritas bez výhrad podporujú Linux; ale, naopak, podľa Red Hat je málo využívaný v priemyselných aplikáciách ISV vo významných podnikových aplikáciách ako sú CRM a ERP.
Bohužiaľ, rok 2003 nebude rokom zrodu podnikového stolného počítača s Linuxom. Očakáva sa však od dodávateľov veľkých systémov, ako sú Dell, HP, IBM a Sun, že prejavia zvýšený záujem o realizáciu stolného počítača s Linuxom (v roku 2002 prakticky neexistoval). Je potrebné, aby si uvedomili, že predajú viac serverov s Linuxom, ak spolupráca s nimi bude podmienená stolným počítačom s operačným systémom Linux.
Outsourcing: jasné smerovanie do služieb IT
Outsourcing je považovaný za svetlé miesto v priemysle služieb IT, využívanie outsourcingu má za cieľ znížiť ceny podnikových IT. V roku 2003 sa očakáva rozvoj všetkých foriem outsourcingu, vrátane outsourcingu IT a obchodovania, zámerom je ovládnutie čo najväčšej časti podnikového rozpočtu.
Stále viac spoločností realizuje významnú úsporu nákladov pomocou outsourcingu vo vlastnej infraštruktúre IT a vo funkciách životnosti aplikácií. Outsourcing v obchodovaní je oblasť, v ktorej sa očakáva kľúčový nárast špeciálne pre dodávateľov, ktorí sú schopní dosiahnuť veľkú pridanú hodnotu nielen redukciou ceny, ale tiež transformáciou procesu. Zatiaľ sa odhad financií na pokračovanie činnosti outsourcingu v roku 2003 uvádza v miliardách USD.
Globalizácia outsourcingu predstavuje iný zaujímavý vývoj, očakávaný počas roka 2003. Komunikačné technológie umožňujú výrobcom dodávať IT a funkcie obchodovania založené na interaktívnom dialógu so zákazníkom, dostupnosti potrebných vedomostí a cene za prácu. Dodávatelia s formulovanými ponukami služieb a spôsobmi, ako uviesť uvedené faktory do súladu, nemajú zatiaľ jasno v otázke výberu medzi použitím outsourcingu typu on-site a offshore. Výhľad pre outsourcing typu offshore -- počas roku 2003 a neskôr bude pokračovať vo vývoji dodávky globálnej služby.
Krádež identifikačných prostriedkov
V roku 2003 sa bude znásobovať problém krádeže identifikačných prostriedkov. Celkové ekonomické straty pre zákazníkov, obchod, obchodníkov, vydavateľov kreditných kariet a finančný trh sa očakávajú v roku 2003 približne trojnásobne vyššie, v hodnote 24 miliárd USD, v porovnaní so stratami spôsobenými následkom krádeže identifikačných prostriedkov počas roku 2002 v hodnote 8,75 miliárd USD.
WiFi v domácnostiach
Telekomunikačný sektor bude pokračovať v boji o zachovanie svojich pozícií aj v roku 2003. Problémy sú jasne definované: nedostatočná kapacita sietí a úzke hranice vymedzené na prevádzku jednotlivých aplikácií. Očakáva sa, že dátové služby v pohyblivých sieťach, podporované technológiou WiFi (Wireless Fidelity) dosiahnu významný podiel na telekomunikačnom trhu.
Vytvárajú sa tri odlišné trhy s výrobkami WiFi: pre podnikovú sféru, pre domácnosti a pre verejné prístupové miesta typu hot spots, napríklad na letiskách. Posledná aplikácia, následkom záujmu hlavných investorov, ako sú Intel, IBM a AT&T, bude v budúcnosti vytvárať väčší tlak na trhovú sféru, ako to bolo na začiatku roku 2003. V tomto období sa však ešte nedá očakávať prototyp obchodnej značky s možnosťami využitia, podporujúci tieto značné vynaložené kapitálové investície. Výrobky na báze WiFi pre a do domácností sa začnú objavovať ako dominantné obchodné aktivity v tomto roku, s najväčšou pravdepodobnosťou na začiatku školského roka v septembri a sezóny dovoleniek. Nízke ceny a dostupnosť medzi elektronickými prostriedkami budú hnacím momentom ovplyvňujúcim predpokladaný nárast na trhu v roku 2003. Väčší prienik technológie WiFi do domácnosti bude obmedzený možnosťou širokopásmového prístupu do domácnosti, ktorý v súčasnosti nedosahuje v USA ani 15 % prístupov. Napriek týmto problémom so šírkou pásma, prevádzkovatelia sietí sa budú snažiť ponúkať zákazníkom v domácnostiach vybrané služby určené pre podnikové WiFi LAN umiestnené v domácnostiach.
Riadenie dodávateľských reťazcov
V roku 2003 v oblasti aplikácií dodávateľských reťazcov sa dá očakávať riešenie troch významných problémov:
-- zvýšený počet podnikov bude vytvárať spoločnú infraštruktúru, v ktorej budú pôsobiť, integrovať sa a spolupracovať v obchodovaní, táto bude založená vo vnútri podniku na štruktúre divízií a mimo podniku na štruktúre dodávateľských vzťahov,
-- hlavný problém budú predstavovať "ležiaky" a veľa podnikov skladuje nepredajné nové aplikácie. Vzhľadom na túto skutočnosť budú musieť začať rozvíjať "vnútropodnikové protiležiakové pracovné skupiny" ( tzv. SWOT teams), na vyhľadávanie nevyužívaných technologických investícií a vývoj informačných tokov procesu a meradiel na dosiahnutie účinnejších nástrojov na využívanie existujúcej technológie,
-- v prípade potreby sa môže vytvárať hybridná dodávateľská reťaz predavačov. Firmy, ktorých aktivity sa pohybujú nad úrovňou aplikácií, budú môcť začať ponúkať systémové integrácie a konzultačné služby podporujúce vývoj informačných tokov procesu. Aj keď tieto aktivity môžu byť niekedy búrlivé, je takáto cesta pre firmy lepšia ako skutočnosť, v ktorej by zostali výhradne zamerané len na predaj aplikácií.
StoryEditor