Hoci sa plánovať začalo ešte v období „päťročníc“, a teda v hlbokých, červených sedemdesiatych rokoch minulého storočia, až teraz sa stane realitou. Bratislava obnoví stavbu metra, ktoré začali budovať ešte koncom osemdesiatych rokov v jej najkrajšej a najrozvinutejšej metskej časti, v Petržalke. Navyše metro, ktoré bude ako prvé premávať na Slovensku, bude jediné svojho druhu na svete.
S výstavbou sa začne už onedlho a pripojí sa k ambicióznym projektom Bratislavy, ako budovanie lanovky ponad Dunaj či novej električky. Pri lanovke však podľa posledných informácií zmenil developer plán a miesto kabínovej chce radšej klasickú štvorsedačku. Je lacnejšia a ľudia si vraj viac užijú z atmosféry Bratislavy.
Projekt Metra sa zaradí medzi najdôležitejšie stavby storočia. Práve kvôli tomu si ho zoberie do rúk jedna z najspoľahlivejších firiem na Slovensku, ktorá sa venuje dopravným stavbám, spoločnosť Váhostav. Budovať sa má okamžite, ako sa nájde dostatok dodávateľov.
Prvá zastávka bude pod hradom
Projekt odobrila aj vláda. Prvou zastávkou, kde sa začne budovať bratislavské metro, bude neštandardne práve pod Bratislavským hradom. „Je to komplikované riešenie, no chceme, aby sa symbolicky začala stavba na tomto krásnom a historickom mieste,“ uvádza zdroj z prostredia metského zastupiteľstva.
Konkrétne sa s ním už vraj počítalo pri výstavbe známeho parkoviska, ktoré slúži všetkým ľuďom, ktorí pracujú v parlamente. Teraz sa už vraj len zrekonštruuje nádvorie, pribudnú eskalátory a sčasti upraví južná časť hradu. Hovorí sa len o miernom zásahu do národnej kultúrnej pamiatky. Nič, čo by bránilo výstavbe, tu už vraj po výstavbe parkoviska nezostalo.
Linka zo začiatku spojí centrum mesta s medzinárodným bratislavským letiskom.To má totiž problém s vysokým nárastom cestujúcich. Dôsledkom je fakt, že začalo obsluhovať už viac ako desať letov denne, a okrem Košíc má priamu linku do Popradu alebo poľského Krakova. V najbližšom čase sa však počíta so spojením Hodonín - Bratislava alebo Bratislava - Nowy Targ.
Taxikári sú proti
Výstavba metra, ktorá spojí centrum mesta s letiskom, sa však nepáči taxikárom. Na Facebooku okamžite vznikla iniciatíva „Stop metru v Bratislave“. „My musíme mať psychotesty, licenciu, ovládame minimálne tri svetové jazyky, vieme písať a čítať a teraz nám bude niekto v plechovom vagóne brať prácu?“ objavilo sa na jednom z prvých statusov na stránke.
Nechýbajú ani nadávky na vodičov metra, vyhrážky, že je to nezákonné, dokonca sa chystá prvá protestná akcia. Keďže na Slovensku ešte metro nemáme, partia taxikárov sa chytá zapáliť aspoň jeden železničný vagón.
Stavba metra má prebiehať v troch etapách. V prvých rokoch sa najskôr sa vykope priamy tunel, následne sa dostavajú chýbajúce zastávky a potom začne testovacia prevádzka. Špecifikom bratislavského metra má byť, že celé bude poháňané na slnečnú energiu. Celá súprava bude patriť k najmodernejším na svete. Bude rýchla, tichá a na streche budú inštalované solárne panely. Tie budú celý čas vyrábať elektrickú energiu na jej pohon.
Celá trasa bude mať dve až päť zastávok. O presnej trase sa ešte teraz rozhoduje. Skvelou správou pre všetkých je fakt, že metro má v prvých mesiacoch testovacej prevádzky premávať úplne zadarmo. Celú súpravu totiž zadotujú z peňazí, ktoré sa vyberú na daniach.
Želáme vám krásny 1. apríl.