Čínska aplikácia TikTok patrí k najpoužívanejším aj najobľúbenejším aplikáciám vôbec. Mesačne má vyše miliardy aktívnych používateľov, avšak už dlhší čas je v hľadáčiku svetových politikov. O situácii s TikTokom sme sa v štúdiu HN televízie porozprávali s Tonym Dúbravcom, špecialistom na sociálne siete.
Začnime s horúcou témou, teda návrhom zákona o úplnom zákaze používania TikToku v USA. Už teraz nemôžu túto aplikáciu používať kongresmani na svojich služobných zariadeniach, takisto TikTok zakázala aj Európska komisia využívať svojim zamestnancom na firemných zariadeniach. V niektorých krajinách ako India, Bangladéš či Sýria je TikTok, síce z rôznych dôvodov, ale – je tu zakázaný úplne. Prečo je okolo TikToku taký rozruch?
Na začiatok je dôležité povedať, že to nie je úplne prvýkrát. TikTok už si prešiel takouto hrozbou, ešte keď bol americkým prezidentom Donald Trump. Vtedy tiež hrozilo, že bude musieť skončiť na trhu. Bola tam vtedy istá podmienka, že ho musia z nejakej časti vlastniť americkej firmy, čo síce sa stalo, ale tie pochybnosti či obavy z toho, ako je TikTok napojený na Čínu a čínsku vládu, tie úplne nepominuli.
A teda je tam je tam dôvodné také riziko, že aplikácia, alebo materská firma ByteDance, berie informácie a posúva ich ďalej čínskej vláde, čo je z geopolitického hľadiska samozrejme pre Ameriku obrovská hrozba.
Keď sa vrátime späť k tým informáciám, teda k dátam používateľov, tak množstvo ľudí si povie, že im na tom aj tak nejako nezáleží. Skrátka, že nemajú čo skrývať a podobne. Skúsme to však hlbšie rozobrať. Prečo je to tak či tak problém?
Má to dve roviny. Na jednej strane tie dáta na úrovni jednotlivcov nie sú úplne zaujímavé, avša akonáhle sa zoberie nejaká masa a dá sa odsledovať nejaký vzor správania alebo nejaké kultúrne preferencie a podobne, tak vtedy sa s tým dá nejako efektívne pracovať.
Na druhej strane, každý síce tvrdí, že nemá čo skrývať. Dobre, ale nikto by nechcel byť reálne sledovaný, ako sa to napríklad skoro stalo americkým novinárom z Forbesu, kde sledovali ich polohu, sledovali ich správanie, návyky – a tam už to začína byť veľmi nebezpečné.
Ako môžeš vďaka TikToku – alebo možeme to nejako zovšeobecniť, že vďaka sociálnym sieťam a dátam používateľov – vytvoriť nejaký dojem, že niekto žije vo svojej bubline? Ako môže sociálna sieť niekoho uzatvoriť do jeho bubliny? Skúste konkrétnejšie povedať, čo sa stane, keď máme nazberané nejaké demografické ú...
Zostáva vám 85% na dočítanie.