Umelá inteligencia (AI) je tu s nami už roky, no málokedy sa o nej hovorilo tak často ako teraz. Spustenie aplikácie ChatGPT spoločnosti OpenAI ju vystrelilo do povedomia mnohých ľudí, ktorí jej dovtedy nevenovali prílišnú pozornosť – alebo nemali pocit, že je pre ich život relevantná.
Hoci sa niektorí pracovníci obávajú, že ich AI nahradí, odborníci tvrdia, že táto technológia môže v skutočnosti pozitívne ovplyvniť každodenný život pracovníkov a ich zručnosti a dokonca zlepšiť celkovú ekonomiku práce, napísal server BBC.
Pomoc od chatbotov
Chatbot, ktorý využíva strojové učenie na to, aby reagoval na podnety používateľov, pomáha pracovníkom písať motivačné listy a životopisy aj generovať nápady. V oblasti náboru zamestnancov už robí rozruch u personalistov, ktorí zisťujú, že sa novej technológii musia prispôsobiť.
„Môže vám pomôcť pri generovaní nových nápadov,“ hovorí Carl Benedikt, šéf oddelenia pre budúcnosť práce na Oxfordskej univerzite. V programe napríklad testuje protiargumenty k diplomovej práci a píše abstrakty k výskumu. „Môžete ho požiadať, aby vygeneroval tweet na propagáciu vášho článku. Sú to obrovské možnosti,“ dodáva.
Pre mnoho používateľov funguje ChatGPT ako partner na diskusiu – nástroj, na ktorom si môžu vyskúšať svoje nápady, namiesto toho, aby ich vytvárali.
„Neustále generujem nápady a žiadam umelú inteligenciu, aby k nim urobila doplnky,“ hovorí Ethan Mollick z Pensylvánskej univerzity, kde sa zaoberá umelou inteligenciou a inováciami. „Používam ju, aby mi pomáhala spracovávať informácie, aby mi zhŕňala veci, do značnej miery ako partner,“ dodáva.
Umelá inteligencia tiež dokáže zachytiť niektoré problémy, ktoré by ľudia mohli prehliadnuť. To môže znamenať celý rad vecí, napríklad odhalenie nepresností v texte, kontrolu kódu alebo dokonca obchádzanie predsudkov a predpojatostí, o ktorých pracovníci možno ani nevedia.
Napríklad analytik, ktorý interpretuje súbor dát, nemusí byť schopný vo svojej práci identifikovať konfirmačné skreslenie, čo znamená, že hľadá dôkazy, ktoré podporujú výsledok, o ktorom sa už domnieva, že existuje. Umelá inteligencia dokáže interpretovať dáta nestranne a poskytnúť podrobnejšiu, širšiu analýzu, vysvetľuje Anna Salomonsová z Utrechtskej univerzity v Holandsku.
Schopnosť „rýchlejšie a lepšie diagnostikovať problémy“ podľa Salomonsovej nenahradí odborné znalosti – AI síce môže problémy identifikovať, ale ľudia ich stále musia naprávať.
Hrozí strata pracovných miest?
Jednou z hlavných obáv v súvislosti s umelou inteligenciou je, že bude ohromným tempom uberať pracovné miesta zamestnancom.
Niektoré údaje potvrdzujú, že táto technológia skutočne ovplyvní celý rad pracovných miest; v marci investičná banka Goldman Sachs uviedla, že AI by mohla nahradiť človeka na 300 miliónoch pracovných miest. Napriek tomu odborníci hovoria, že sa zatiaľ nemusíme obávať vytlačenia – a že tento posun by možno mohol dokonca vytvoriť nové pracovné príležitosti.
Tradične, hovorí Mollick, „narušenie automatizácie vedie v krátkodobom horizonte k veľkému chaosu a v dlhodobom horizonte potom k väčšiemu počtu pracovných miest“. To korešponduje s výskumom z roku 2021, ktorého spoluautorom bola Salomonsová a ktorý ukázal, že 60 percent dnes vykonávaných pracovných miest v roku 1940 neexistovalo.
Industrializácia a automatizácia viedli k vzniku celých nových priemyselných odvetví od automobilov po počítače a v ich priebehu pribudli nové pracovné miesta od vodičov po webových dizajnérov.
Šírenie umelej inteligencie už teraz zvyšuje dopyt po pracovných miestach vrátane dátových analytikov a vedcov, ktorí s touto technológiou pracujú a vytvárajú osvedčené postupy na pracovisku.
Začnite s používaním AI
Zatiaľ čo niektorí pracovníci sa do tejto technológie vrhajú naplno, pre iných môže byť začiatok práce s AI desivý.
„To, čo ľuďom neustále zdôrazňujem, je, aby to jednoducho začali používať,“ hovorí Mollick. Zamestnanci, ktorí sa umelej inteligencii bránia, by mohli byť vnímaní ako neochotní alebo neschopní sa prispôsobiť, hovorí Frey.
„Myslím, že pracovníci, ktorí nebudú pracovať s AI, zistia, že ich zručnosti zastarávajú pomerne rýchlo. Preto je nevyhnutné pracovať s AI, aby si udržali zamestnanie, zostali produktívni a mali aktuálne zručnosti,“ dodáva.
V konečnom dôsledku sa umelá inteligencia rýchlo rozvíja a jej plný potenciál ešte nie je využitý. „V ideálnom prípade chceme tieto technológie využiť na vytvorenie nových produktov, nových odvetví, nových pracovných odborov. Myslím, že to je výzva do budúcnosti – skutočne využívať umelú inteligenciu na vytváranie nových a predtým nepredstaviteľných vecí,“ uzatvára Frey.