Ešte donedávna fungovalo hľadanie na Googli tak, že pokiaľ ste do vyhľadávača zadali nejaké konkrétne miesto (reštauráciu, obchod, pamiatku), Google vám vo výsledkoch ponúkol rovno aj malú mapku, na ktorú šlo kliknúť a zväčšiť ju. Po nadobudnutí účinnosti Nariadenia o digitálnych trhoch týkajúcich sa krajín Európskej únie táto možnosť zmizla.
Pre používateľov, ktorí boli doteraz zvyknutí automaticky klikať na miniatúru mapy, je to každopádne nepríjemná zmena. Situácia má však riešenie.
Najjednoduchšie riešenie
Asi najlepším a najjednoduchším spôsobom, ktorý je nutné si odteraz zapamätať, je že namiesto na obrázok miniatúry máp sa teraz kliká na adresu danej lokality nižšie (viď obrázok). Tá totiž urobí presne to, čo klikateľný náhľad máp skôr a presmeruje vás do rozhrania Google máp s označeným miestom.
Platí to aj pre mobilné prehliadače, kde je situácia ešte o trochu viac mätúca, pretože adresa danej lokality nie je ako v prehliadači počítača zvýraznená modro ako odkaz v texte. Všetko každopádne funguje úplne rovnako.
Iné možnosti
Nariadenie Európskej únie je možné obísť aj ďalšími spôsobmi. Už teraz existujú pluginy do prehliadačov, ktoré funkcionalitu kliknutia cez náhľad Google máp vrátia. Je však potrebné nájsť vhodný plugin pre váš prehliadač. Iné riešenia spomínajú zase používanie VPN (virtuálna zmena geografickej lokality daného zariadenia), čo sú však obvykle spoplatnené služby.
Existuje ešte jeden celkom jednoduchý spôsob, ako kliknutie na miniatúru znovu sprevádzkujete. Stačí zmeniť región vyhľadávania v nastavení vášho Google profilu na krajinu mimo Európskej únie.
Najprv si otvorte vo vašom prehliadači Google profil (ikonka vpravo hore), tu kliknite na Nastavenie. Zvoľte Ostatné nastavenia, ďalej Jazyk a oblasť, potom Oblasť výsledkov a zvoľte napríklad Spojené kráľovstvo. Kliknutie by malo začať zase fungovať. Majte tiež na pamäti, že po výmene vyhľadávacej oblasti sa síce sprístupní kliknutie cez náhľad máp, avšak prestane fungovať odkaz cez adresu nižšie.
Celá situácia vznikla vplyvom Aktu o digitálnych trhoch, ktorý má bojovať proti digitálnym monopolom a zabrániť znevýhodňovaniu menších služieb na úkor tých veľkých od zavedených spoločností, ako je práve Google, ale aj Amazon, Apple, Meta, Microsoft a ďalšie.
V princípe teda kliknutie do Google máp už nie je také viditeľné preto, aby sa ľudia necítili byť nútení využívať mapy od Googlu na úkor iných serverov ponúkajúcich mapové podklady.