V Číne sa tradične sledujú predaje v prvých šiestich týždňoch roka. V prípade smartfónov sú tohtoročné čísla horšie ako tie minuloročné a z tohtoročných výsledkov sa rysuje zaujímavý trend, ktorým je veľký návrat značky Huawei. Naopak pre mnohé firmy bol prvý mesiac a pol tohto roku dosť zlý a môže to viesť k cenovej vojne.
Dáta zverejnila spoločnosť Counterpoint Research a zobrazujú stav čínskeho trhu so smartfónmi od 1. januára do 11. februára tohto roku. Medziročne si trh pohoršil o sedem percent, čo je celkom dosť, skôr sa v prognózach očakával mierny rast. Lenže nedarilo sa väčšine značiek na tamojšom trhu, a to vrátane Applu.
Medziročne si pohoršil o výrazných 24 percent, Oppo dokonca o 29 percent. Nedarilo sa ani Vivu, ktorému medziročne klesli predaje o 15 percent, a Xiaomi, ktoré si pripísalo sedempercentný pokles. Aj ostatné značky predali o tri percentá menej, ale ich celkový podiel na trhu sa medziročne mierne zvýšil. Menšie značky však na čínskom trhu paberkujú, šesť veľkých značiek drží totiž viac ako 90 percent trhu.
Výrazný medziročný rast
Veľmi radostný úvod roka zažíva Huawei, ktorý medziročne vyrástol o závratných 64 percent, čo má samozrejme svoje dôvody a podobné medziročné čísla si značka bude pripisovať zrejme ešte niekoľko mesiacov.
Pre Huawei totiž bolo kľúčové, aby do svojich prístrojov dostal podporu sietí 5G. Dôvodom je americké embargo, ktoré smartfóny Huawei takmer absolútne dostalo z medzinárodných trhov, kde je zákaz služieb Googlu neriešiteľným problémom.
V Číne toto obmedzenie nemá vplyv, služby Googlu tam aj tak nefungujú. Ale absencia 5G je na čínskom trhu zásadný problém, v podstate sa tam už iné telefóny nepredávajú. Huaweiu sa podarilo embargo obísť, spolu s partnerom vyvinul moderný 5G čip pomocou starej neembargovanej technológie. Ale vôbec sa ním nechváli, vlastne sa o procesoroch v nových modeloch vôbec nezmieňuje.
Za uvedené obdobie na začiatku roka drží Huawei na čínskom trhu podiel 17 percent a je už tamojšou dvojkou. Pritom o rok skôr, keď ešte nemal 5G čipy, bol na šiestej pozícii s pomerne veľkým odstupom.
Vyrovnaný trh
Druhou značkou, ktorá si medziročne polepšila, je Honor. Ten medziročne vyrástol o dve percentá a aktuálne je už treťou najväčšou značkou na tamojšom trhu.
Ale je nutné pripomenúť, že čínsky trh je extrémne vyrovnaný, šesť najväčších výrobcov sa drží na dohľad a výsledky sa menia kvartál od kvartálu. Napríklad aktuálne je z tejto šestice najslabšia Oppo s trinásťpercentným podielom, vlani za rovnaké obdobie bol trojkou s podielom 17 percent.
Informácie z čínskeho trhu hovoria o začínajúcej cenovej vojne. Tá sa však netýka Huaweiu, ktorý naopak drží oveľa vyššie ceny ako konkurencia. To je zaujímavý paradox, ktorý zrejme vychádza z predchádzajúcej popularity značky, ktorá je v Číne považovaná za akúsi národnú značku.