Na americkú spoločnosť Apple sa na internete zniesla vlna kritiky kvôli reklame, v ktorej sú predmety, vrátane hudobných nástrojov a kníh, drvené hydraulickým lisom.
Video má demonštrovať, ako bola kreativita stlačená do najnovšieho iPadu. Mnoho ľudí, vrátane známych osobností ako Hugha Granta a Justine Batemanovej, však na zobrazenú deštrukciu reagujú so zdesením, upozornil server spravodajskej televízie BBC.
Ostrá kritika
Reklama sa snaží ukázať, čo všetko nový tablet umožňuje, napríklad sledovanie televízie, počúvanie hudby a hranie videohier, a zároveň poukazuje na to, že nový prístroj je mimoriadne tenký.
Využíva na to už takmer desať rokov známy motív videa, v ktorom sú drvené hudobné nástroje. Šéf Applu Tim Cook potom vo svojom príspevku na sieti X vyzval ľudí, aby si predstavili, čo všetko sa na novom zariadení dá vytvoriť.
Zdá sa však, že v tomto prípade sa technologickému gigantu podarilo pokaziť si vlastnú povesť. Mnoho kritikov tvrdí, že reklama v skutočnosti ukazuje, ako technológie potláčajú kreativitu, než aby ju podporovali.
Kritika je obzvlášť ostrá, pretože v mnohých kreatívnych odvetviach panujú obavy, že umelá inteligencia vezme ľuďom prácu.
Herec Hugh Grant označil reklamu za deštrukciu ľudských skúseností s láskavým dovolením Silicon Valley.
Herečka a filmárka Justine Batemanová, hlasný kritik využívania AI vo filmovom priemysle, uviedla, že Apple drví umenie. Textár Crispin Hunt označil ničenie hudobných nástrojov za akt pripomínajúci pálenie kníh.
Chýbajúci rešpekt
Negatívne sú aj komentáre na sieti X pod príspevkom Cooka. Jeden príspevok reklamu označil za extrémne nechutnú, ďalší používateľ siete sa vyjadril, že sa teraz hanbí kupovať produkty Applu. Zdá sa, že medzi kritikmi je aj mnoho ľudí z Japonska, podľa ktorých reklame chýba rešpekt.
"Akt ničenia nástrojov je pre nás Japoncov arogantný a urážlivý," vysvetlil jeden človek. Ďalší uviedol, že hudobníci si svojich nástrojov vážia viac ako život.
Video tiež vyvolalo porovnanie s jednou z najslávnejších reklám Applu, ktorá sa vysielala v roku 1984. Reklama v narážke na rok svojho vzniku a román Georgea Orwella zobrazuje atlétku bojujúceho proti dystopickej budúcnosti.
Podľa jedného z používateľov je nová reklama takmer doslova opakom tejto slávnej reklamy. "1984: Monochrómny, konformný, industriálny svet, do ktorého exploduje farebný, živý človek. 2024: Farebné, živé ľudstvo je rozdrvené monochromatickým, konformným priemyselným lisom," píše.
Iný používateľ poznamenáva, že Apple sa stal neosobnou silou, ktorá ničí kultúru a hodnoty, za ktoré sa v roku 1984 postavil. Jeden používateľ zhrnul, že pre neho je to "vizuálna a metaforická bodka" za pôvodnou reklamou.