Väčšina používateľov v súčasnosti využíva generatívnu umelú inteligenciu v rámci riešenia jednoduchých zadaní. Blízka budúcnosť však spočíva v riešení čoraz komplexnejších tém. Prichádzajúci AI agenti sú viac než len chatboty. Môžete si ich predstaviť napríklad ako schopnejších virtuálnych osobných asistentov, ale záleží na ich nasadení.
Dokážu vykonávať rôzne úlohy, pri ktorých sa samostatne rozhodujú a na ich splnenie majú možnosť využívať rôzne ďalšie prostriedky. Ich hlavnou devízou je, že si výsledný cieľ zadania dokážu vyhodnotiť na základe kontextu, rozdeliť na čiastkové úlohy a každý z nich následne vykonať. V podstate sú základom, na ktorom má vzniknúť všeobecná umelá inteligencia (AGI).
Začiatok niečoho veľkého
Ak takýto agent dostane vyššie spomenuté zadanie na kompletné zabezpečenie plánovanej cesty, bude okrem prístupu k rezervačným systémom príslušných spoločností potrebovať aj prístup k platobnej karte. Spoločnosť Visa má plány, ako tomu ísť naproti, keď minulý týždeň oznámila, že spolupracuje so skupinou popredných vývojárov AI chatbotov, medzi ktorými sú spoločnosti Anthropic, Microsoft, Mistral, OpenAI a Perplexity. Cieľom je prepojiť ich systémy umelej inteligencie s platobnou sieťou spoločnosti Visa.
„Myslíme si, že by to mohlo byť naozaj dôležité, transformačné, rádovo s takým nárastom, ako pri samotnom nástupe elektronického obchodovania,“ povedal v rozhovore pre agentúru AP Jack Forestell, riaditeľ pre produkty a stratégiu spoločnosti Visa.
Visa sa pri tomto kroku opiera o partnerov, ako je IBM, alebo spoločnosti pre online platby Stripe. V pilotnom projekte tiež spolupracuje so spoločnosťou Samsung. Širšie využitie sa očakáva už v nasledujúcom roku. Práce na projekte pritom začali už zhruba pred pol rokom, keď sa rozbehla spolupráca na riešení technických prekážok, ktoré je potrebné prekonať, než sa novinka dostane k priemernému spotrebiteľovi.
Služba, ktorú spoločnosť ponúka, sa volá Visa Intelligent Commerce a ponúka vývojárom sadu integrovaných rozhraní API a komerčný partnerský program pre AI platformy, ktorý im umožní nasadenie obchodných funkcií Visa vo veľkom meradle.
„Čoskoro budú za ľudí tovar prehliadať, vyberať, nakupovať a spravovať práve agenti s umelou inteligenciou,“ uviedol Forestell. „Týmto agentom budú musieť pri platbách dôverovať nielen používatelia, ale aj banky a predajcovia.“
Používateľ to bude mať stále pod kontrolou
Firma stavia na troch pilieroch. Jednak to budú karty pripravené na AI, ďalej personalizácia na báze AI a v konečnom dôsledku bezpečné AI platby, pri ktorých si používateľ nastaví výdavkové limity a podmienky. Bezpečnosť majú podľa Visa zabezpečiť v reálnom čase získané informácie o obchode, čo má umožniť kontrolu transakcií a uľahčiť riešenie prípadných sporov.
Forestell pre AP uviedol, že spotrebitelia dajú svojim agentom s umelou inteligenciou jasné limity a podmienky výdavkov, ktoré by im mali dať istotu, že človek má situáciu stále pod kontrolou. Agenti s umelou inteligenciou sa pravdepodobne obrátia na používateľa, aby sa uistili, že súhlasí s konkrétnou letenkou. Postupom času by títo agenti mohli získať väčšiu autonómiu a „minúť až 1 500 dolárov u akejkoľvek leteckej spoločnosti, aby ma dostali z bodu A do bodu B,“ povedal.