Stále častejšie od používateľov počujeme, že je vyhľadávanie Google nepoužiteľné kvôli malému množstvu zobrazených vyhľadaných odkazov, ktoré sa nachádzajú na prvej stránke. Na vine je reklama a najnovšie aj prehľady vytvorené za pomoci umelej inteligencie (AI Overview).
Ako sponzorované odkazy, tak aj prehľady od AI sa už stali neoddeliteľnou súčasťou vyhľadávania pre Google a neexistuje nastavenie, ktoré by používateľovi umožnilo tieto funkcie dlhodobo vypnúť. Google však už nejaký čas umožňuje jednoducho prepnúť na zobrazenie, ktoré ukáže iba výsledky vyhľadávania webov, a obmedzí tak zobrazovanie. Prišiel s tým prakticky hneď potom, čo vlani novinku AI Overview zaviedol.
Webový filter
Spolu s ním totiž uviedol aj možnosť filtrovania výsledkov, ktoré zobrazujú iba webové stránky, ktoré systém vyhľadal. Tento filter sa volá „Web“ a pokiaľ ho nemáte v hlavnej ponuke možností špecifického vyhľadávania ako napríklad Obrázky a Videá, môžete ho nájsť pod záložkou „Viac“.
Ak si vyberiete položku web, možno vás prekvapí, ako čisté výsledky dostanete a trochu vám to môže pripomínať dobu vyhľadávania cez Google pred mnohými a mnohými rokmi. Pokiaľ sa potom chcete vrátiť k pôvodnému vyhľadávaniu vrátane prehľadov generovaných umelou inteligenciou, kliknite na prvú položku spomínaného menu, ktorá nesie jednoznačný názov všetko.
udm=14
Niekomu sa môže zdať otravné aj to, že si bude neustále po vyhľadávaní prepínať medzi jednotlivými módmi vyhľadávania. Aj tu existuje riešenie a má podobu parametra udm=14.
Stačí tento parameter zadať do vyhľadávacej otázky a systém vás rovno prepne do nastavenia Web pre vyhľadávanie. Takáto otázka potom vyzerá nasledujúcim spôsobom: https://www.google.com/search?udm=14&q=Technet. Koniec webovej adresy „&q=Technet“ je potom samotná otázka.
Je jasné, že si len málokto predpripraví takú webovú adresu, aby do nej potom vkladal samotnú otázku. Využiť ale môžete existujúce rozšírenie do prehliadača, alebo dokonca webovú stránku UDM14.com, ktorá takéto vyhľadávanie sprostredkuje.
