StoryEditor

Eco+ Autoplyn je plusom pre motory

23.06.2003, 00:00

S účinnosťou od apríla 2003 zaviedla spoločnosť Slovnaft na slovenský trh nový produkt s názvom Eco+ Autoplyn. Nová špeciálna zmes propán-butánových plynov zodpovedá slovenským aj európskym normám a vďaka takmer dokonalému spaľovaniu vytvára len veľmi nízky obsah škodlivých látok. Keďže je tento produkt osobitne vyvinutý ako pohonná látka, spĺňa nároky pre motorové vozidlá. Zloženie, oktánové číslo i ďalšie parametre autoplynu vyhovujú prísnym predpisom STN EN 589.
Eco+ Autoplyn sa skladuje pri nízkom tlaku v skvapalnenom stave. V rovnakom skupenstve je k dispozícii aj počas čerpania a v nádrži. Rýchlosť čerpania autoplynu pritom zodpovedá rýchlosti čerpania benzínu. Automobily s pohonom na plyn môžu tankovať Eco+ Autoplyn výlučne na 15 čerpacích staniciach Slovnaftu, ich sieť sa však bude ďalej rozrastať a s výhľadom do konca roku 2003 Slovnaft plánuje poskytovať nový produkt až na 80 čerpacích staniciach.
Používanie Eco+ Autoplynu je v porovnaní s prečerpávaním PB z fliaš ekonomickejšie, prevádzku automobilu zabezpečuje bez hrozby poškodenia motora a tankovanie je úplne bezpečné. Zákazníci získavajú vysoko kvalitné alternatívne palivo s prijateľnou cenou, ktoré je navyše šetrné k životnému prostrediu.
Všimnite si niekoľko parametrov, ktoré súvisia s prevádzkou vozidla:

EKONOMICKOSŤ/NÁVRATNOSŤ
Výkon a spotreba sa použitím Eco+ Autoplynu mení len minimálne. Náklady na prestavbu osobného auta na kombinovaný pohon (benzín -- autoplyn) sa pohybujú od 30- do 55-tisíc korún. Pri súčasnej cene autoplynu sa tieto náklady vrátia po 15- až 20-tisíc najazdených kilometroch.


OCHRANA ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA/KVALITA
Eco+ Autoplyn je ekonomické alternatívne palivo, šetrné k životnému prostrediu. Je to špeciálna zmes plynov PB zodpovedajúca slovenským a európskym normám autoplynu. Nemá deštruktívny vplyv na ozón, neobsahuje komponenty spôsobujúce koróziu, a preto neznehodnocuje súčiastky, ani samotný motor vozidla. Počas výroby prechádza produkt špeciálnymi čistiacimi procesmi, pri ktorých sa odstránia chemikálie spôsobujúce koróziu a ohrozujúce konštrukčné prvky motorového vozidla. Produkt Eco+ Autoplyn je jedinečný predovšetkým svojou čistotou, ktorá ho zaraďuje medzi vysokokvalitné palivá. Zloženie, oktánové číslo a iné parametre vo všetkom vyhovujú prísnym predpisom.

ZLOŽENIE
Autoplyn je zmes uhľovodíkov, skladovaných pri nízkom tlaku v skvapalnenom stave. Pri tankovaní, aj v palivovej nádrži vozidla je v kvapalnom skupenstve. Je to materiál bez zápachu, ktorý je v plynnom skupenstve ťažší ako vzduch a v kvapalnom ľahší ako benzín, preto podobne ako plyn PB používaný v domácnostiach sa aj autoplyn predáva na trhu odorizovaný.
Autoplyn je zložený predovšetkým z propánov a butánov, horí rýchlo a čisto, preto pri spaľovaní vytvára len veľmi málo škodlivých látok. Plyn sa priaznivo mieša so vzduchom a vďaka takmer dokonalému spaľovaniu sa vytvára nízky obsah škodlivých látok a významne sa obmedzuje vylučovanie znečisťujúcich látok do ovzdušia.

Prečo je ekonomické používať Eco+ Autoplyn?
Ekonomickú výhodnosť prestavby benzínového automobilu na pohon autoplynom ovplyvňujú tri faktory: rozdiel cien benzínu a autoplynu, náklady spojené s prestavbou automobilu na pohon autoplynom a využitie automobilu. Náklady na prestavbu v závislosti od typu automobilu sa pohybujú medzi 30- až 55-tis. Sk. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že tieto náklady sa vrátia už po najazdení 15 -- 20 000 km.
Aký vplyv má na vlastnosti motora prestavba pohonu na autoplyn?
V závislosti od veku a konštrukcie každého motora môže jeho spotreba narásť o 3 -- 10 %, výkon motora môže pri vysokých otáčkach klesnúť maximálne o 10 %. V prípade používania Eco+ Autoplynu, ktorého kvalitatívne vlastnosti značne presahujú požiadavky kladené na normu LPG, sa uvedené vlastnosti prejavujú priaznivejšie.

V Maďarsku ponúka spoločnosť MOL Eco+ Autoplyn na 126 čerpacích staniciach (ČS). Slovnaft sa predbežne sústreďuje len na vlastné ČS, ale perspektívne nevylučuje ani zásobovanie iných sietí. Z hľadiska celkovej spotreby pohonných látok tvorí plyn v Holandsku 12 %, v Taliansku 8 %, v Poľsku 6, v Česku 5, v Maďarsku a na Slovensku 4 %. Z tisíc áut je v Poľsku prestavaných na plyn 17, v Česku 11, v Maďarsku 10 a na Slovensku 6. Kým v Poľsku dosiahla ročná spotreba plynu vlani 400-tisíc ton, v Česku len 76-tisíc ton, v Maďarsku 45-tisíc a na Slovensku 22-tisíc ton.

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
12. máj 2024 23:35