StoryEditor

Testovali sme nový, veľký Ford. Pozrite sa, čím nás dostal a čím sklamal

11.02.2016, 23:00
Do rúk sa nám dostalo nové MPV S-Max. Auto sa podarilo a je na ňom čo chváliť. No našli sme aj veci, ktoré vodičov nepotešia.

Žiadna hipsterčina, žiadny veľký luxus. Na parkovisku pred redakciou nám „pristál“ nový Ford S-MAX. Veľké auto s karosériou MPV. 
Osud vie byť niekedy vtrkavý – a do rúk sa dostáva mne. Človeku, pre ktorého je tento typ vozidla atraktívny tak, ako púšť pre morskú pannu.
Ale – názory a zvyky sa v čase a priestore môžu meniť. Stačilo pár dní a so sivou fordkou vo výbave Titanium X som sa skamarátil. Doživotné priateľstvo to síce nebude, ale predsa!


Americká novinka pre európsky trh je v podstate vlajkovou loďou Fordu. A celkom zaslúžene. Auto je na prvý pohľad nenápadné, ale stačí letmý druhý a nová fordovská predná maska, pekne zošikmená karoséria a celková robustnosť si vás získajú. Zboku auto trochu pripomína béčkový Mercedes. Čo vlastne vôbec nie je zlé. 
Začnime chváliť, nech Američanom (hoci vlastne Nemcom, značka má vývoj v Nemecku) trochu pohladíme ego. Auto je jednoznačne funkčné, žiadna imidžovka. Hoci vodičovi svojou korpulentnosťou – o to viac v kombinácii so sivou farbou – pridá zo 15 rokov k jeho aktuálnemu veku. Jednoznačnou výhrou je dostatok úložného priestoru.

Dostatok miesta. Naozaj
„Wow“ som si povedal napríklad po odklopení bočnej lakťovej opierky vodiča. Nachádza sa tam gigantická „tuba“, kam pohodlne vložíte aj veľkú fľašu minerálky. To isté platí o priehradke so zapaľovačom a USB portom. Nadštandard, aj na túto triedu. Pokračovať môžeme vyklápacím priestorom hore na prístrojkovke. Stredová konzola obsahuje dva držiaky na nápoje v tégliku – pokojne aj americkej fastfoodovej veľkosti „super size“.
Pochvalu si zaslúži tiež dvojlitrový diesel TDCi Duratorq. Vyše 130 kilowattov zvláda ťažké auto na jednotku, S-MAX je prekvapivo dynamický. Istú dávku športovosti mu dodáva aj tvrdší podvozok – pri rodinno-biznisovom aute by som očakával mäkšiu jazdu. To však nie je výčitka, iba poznámka. 


Výborne spolupracoval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou PowerShift AWD, ale najväčší virtuálny potlesk, aj so standing ovation, dávam tichosti motora. Auto je odhlučnené naozaj príkladne. Sedemmiestny van sa, samozrejme, nedal zahanbiť ani v kategórii vnútorný priestor. Miesta je naozaj dosť, aj na zadných sedadlách. Na priestor náročný kolega Tomáš Vašuta si pochvaľoval. Vodič zas ocení výborný výhľad – to je však pri danom type karosérie povinnosť, všakže.
Inak, auto má vlastne všetko. Bezkľúčové odomykanie a štart, elektrické nastavenie sedadiel (vyhrievaných, teplo sála na povel dokonca aj volant!), parkovaciu kameru (s obstojným, nie dokonalým obrazom), parkovacieho asistenta, sledovanie jazdných pruhov (funguje aj v horších mestských a svetelných podmienkach), navigáciu. 


Sú tu aj mínusové body
Stačilo chvály. Trochu frflania: v testovanej verzii – teda v absolútnej topke s maximálnym príplatkovým balíkom – mi chýbal head-up displej. Možno by chýbal o čosi menej, keby boli informácie na „budíkovom“ displeji čitateľnejšie a prehľadnejšie. Príliš malé písmo, príliš veľa informácií naraz. A bez informácie o zaradenom prevodom stupni. Keď som pri tom – za najväčšie mínus celého komfortu vodiča považujem fakt, že radiaca páka „nevysvecuje“, čo máte zaradené. Prekážalo mi to, hoci sám automaty preferujem a mám s nimi skúsenosti. Vodič, ktorý prechádza z manuálu, si jednoducho bude príliš neistý, či zaradil spiatočku alebo neutrál. Palec dole, Ford. Prechváliť nemôžem ani centrálny informačný displej, zaslúžil by si na ťarbavé novinárske prsty reagovať svižnejšie. Sme predsa v roku 2016. Lepšie reagujúce displeje majú aj tablety pre deti. 


Zvláda toho dosť
Nový Ford S-MAX je po upgrade minulej verzie vydarený kúsok, najmä ak dokážete načrieť do hlbín svojich účtov (pravdepodobnejšie podnikateľských) a zvolíte si najvýkonnejší diesel, ideálne s doplatkovou výbavou Titanium X. Takéto kombi presvedčí aj fanúšika menších áut či iných typov karosérií o tom, že veľké auto sa vie skamarátiť aj s mestom. Platí však, že najviac si ho užijete na dlhých trasách. A jeho využitie je skutočne komplexné ako pri máloktorom inom segmente. Od odvozu biznis partnera na letisko, cez zásobovanie tovarom, vyzdvihnutie detí, dovolenku pri mori, lyžovačku v horách (mimochodom, v texte vyššie chýba zmienka o pohone všetkých štyroch kolies), po obrovský nákup, sťahovanie alebo taxi službu. 


 

01 - Modified: 2008-02-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Podnikajte, ale neriskujte, radí čínsky Potkan
01 - Modified: 2024-12-17 15:55:07 - Feat.: - Title: Stellantis si v Taliansku ponechá všetky talianske závody a zvýši výrobu 02 - Modified: 2024-12-17 14:09:19 - Feat.: - Title: Ríče, co fčul, poriadiť. Poznáte tieto hovorové slovíčka a frázy? Len expert správne určí, kde sa používajú a čo znamenajú 03 - Modified: 2024-12-17 14:23:47 - Feat.: - Title: KVÍZ: Úspech alebo poriadne fiasko? V tomto teste sa zapotí aj „automobilový guru“ 04 - Modified: 2024-12-17 10:05:00 - Feat.: - Title: Posledná nádej pre Európu: Automobily bez dodatočného príplatku za elektrický pohon 05 - Modified: 2024-12-16 13:19:15 - Feat.: - Title: Chceli ste ušetriť na diaľničnej známke? Zabudnite, NDS zavádza dvojsečnú novinku
menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
18. december 2024 06:14