StoryEditor

V jednoduchosti je sila

18.11.2004, 23:00

Najmenší z rodiny Citroënov nesie číselné označenie C2. Mladistvo pôsobiaci automobil sme už testovali v Hospodárskych novinách i vo Formáte, no do tejto prílohy sme využili možnosť vyskúšať si aj dvojmiestnu úžitkovú verziu s povestnou kovovou mriežkou, ktorá je v predaji bez DPH. Pod kapotou má najmenší z ponúkaných motorov (objem iba 1,1 litra).
Jazdné vlastnosti modelu s prívlastkom Entreprise sa mierne odlišujú od klasického hatchbacku, hoci vonkajšie línie sú zhodné. Kým sme jazdili sólovo, úžitková verzia C2 sa v zákrutách jemne šmýkala, no ak je zaťažená nákladom, hneď sa stabilita zlepší. Brzdová sústava je spoľahlivá a účinok bŕzd za každých okolností automobil spoľahlivo spomalí, respektíve zastaví. Akcelerácia je primeraná objemu a výkonu motora, napriek tomu sme dokázali s polovične zaťaženým vozidlom a s využitím zotrvačnej rýchlosti celkom svižne predbiehať. S verziou 1,1 si však treba nechať dlhší úsek na predbiehanie, aby toto bolo bezpečné.
Odskúšali sme si to na rovine z Bratislavy do Piešťan, kde sme však pri rýchlosti na hranici diaľničného limitu zdvihli priemernú spotrebu na 8 litrov. Keď sme na spiatočnej ceste jazdili voľným tempom do stovky, spotreba sa pohybovala tesne nad hranicou 4,5 litra na stovku. V priebehu testovania nám displej ukázal priemernú spotrebu 5,9 l/100 km. Na benzínový agregát sú to pozoruhodne priaznivé údaje. Príjemne nás prekvapila iba mierna hlučnosť v interiéri, pričom do rýchlosti 100 km/h monotónny zvuk motora a takmer minimálny vnútorný hluk (pri zatvorených oknách) dokonca uspával.
Vzhľadom na poslanie tejto C2 ako úžitkového vozidla sme ocenili rozmerný nákladný priestor za ochrannou sieťkou. Škoda, že nakladacia hrana nebola znížená, takže predmety sme museli pri nakladaní čiastočne prenášať. Po kovovú mriežku nedosiahne zvonka ani človek vyššej postavy a navyše sa pritom zašpiní o nárazník. Azda by v úžitkovej verzii boli vhodnejšie nahor sa vyklápajúce zadné dvere. Na druhej strane je však vhodným riešením rozdelenie zadného skla a spodnej časti (dverí) karosérie na dve polovice. Pri nakladaní menších predmetov totiž stačí otvoriť iba hornú zasklenú polovicu. V spodnej, kovovej časti, je vtipne umiestnený malý odkladací priestor s vekom.
Entreprise je nenáročný na priestor pri parkovaní i pri jazde v prepchatých uliciach. Parkovanie v meste je úplne bezproblémové aj v stiesnenom priestore. Zvyknúť si treba na úzky výhľad za vozidlo cez mriežku. Naopak, cez veľké klenuté predné sklo i bočné okná je výborný výhľad dopredu a nabok. Širokými dvermi sa dobre vystupuje, horšie to však je, ak susedné auto parkuje natesno. K pohodliu jazdy prispieva i posilňovač riadenia s variabilným účinkom. Volant je výškovo a dokonca i pozdĺžne (!) nastaviteľný, čo sme pri tomto vozidlo neočakávali. Palubný počítač, pohodlne ovládaný tlačidlom na páčke stieračov, vodiča informuje o aktuálnej spotrebe, o dojazde na palivo v nádrži, atď.
V jednoduchom, ale prakticky riešenom interiéri s dvoma sedadlami, nás prekvapilo, že je tu iba jediný vešiačik -- aj ten umiestnený nad spolujazdcom, takže zavesený kabát zakrýval výhľad cez bočné okno. Koberčeky na podlahe majú tvar vaničky, takže v aute sa veľmi ľahko udržiava čistota. Po vypnutí motora a otvorení dverí sa ozve akustická signalizácia, ktorá upozorní na nezhasnuté svetlá, či kľúčik "zabudnutý" v spínacej skrinke. Svetlo v interiéri zhasína postupne a automaticky sa rozsvieti pri odomknutí auta.
Detaily na záver. Bezpečnostné pásy sú výškovo nastaviteľné. Osvedčili sa otočné kryty vetracích otvorov s charakteristickým guľovitým tvarom. Vejárovité ostrekovanie čelného skla uľahčuje jeho čistenie, plocha skla je v zlomku sekundy pokropená. Nákladný priestor je osvetlený. Presvedčili sme sa, že C2 má premyslenú aerodynamiku karosérie, takže jej citlivosť na bočný vietor je nepatrná. Najmenší Citroën z radu úžitkových automobilov je veľmi dobrým pomocníkom najmä pre drobných podnikateľov, pretože pri malých výdavkoch im významne poslúži v plnom pracovnom nasadení.
Citroën C2 1,1i Entreprise
Motor -- benzínový 4-valec, predný pohon
Objem, cm3 1 124
Výkon, kW (k) 44/61
Krútiaci moment, Nm 94
Max. rýchlosť, km/h 158
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 14,4
Spotreba, l/100 km 7,6 -- 4,9 -- 5,9
Cena s DPH (v tis. Sk) od 340

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 15:03