StoryEditor

Actros - truck pre 21. storočie

23.06.2003, 02:55

Elektronicky riadené spaľovanie paliva je v súčasnosti najvhodnejším spôsobom ako splniť tvrdé opatrenia proti znečisťovaniu ovzdušia škodlivinami z výfukových plynov spaľovacích motorov. Ako prvý z ťažkých nákladných áut prišiel na trh Mercedes Actros. Svojimi parametrami prekvapil, pričom elektroniku využil vo viacerých smeroch -- napríklad aj na ovládanie kotúčových bŕzd na kolesách všetkých náprav.
Inteligentný Telligent. Motory využívajú elektronické snímanie informácií o vozidle a majú elektronický manažment motora. Systém Telligent je schopný automatizovane zaraďovať prevodové stupne mechanickej prevodovky. Funguje zaujímavým spôsobom. Vodič posunom páky (joysticku) zvolí prevodový stupeň. Ak elektronika s jeho voľbou nesúhlasí, akusticky zaprotestuje a na displeji vodičovi naznačí, aký prevodový stupeň je v tej chvíli najvhodnejší.
Počas jazdy stačí páku posunúť na ďalšiu rýchlosť a potom kedykoľvek (vo vhodnej chvíli) stlačiť spojkový pedál. Rýchlostný stupeň sa preradí automaticky. Rovnaký postup je pri zaraďovaní opačným smerom. Samotná jazda v Actrose je skutočným pôžitkom. Pohodlné sedadlo vodiča, obrovské vonkajšie zrkadlá, v ktorých vidieť nielen situáciu vedľa trucku, ale aj na to, kadiaľ po vozovke prechádzajú zadné kolesá.
Výborný prehľad. V kabíne Megaspace sa možno premiestňovať bez problémov i postojačky, nechýbajú priestory na oddych počas dlhej jazdy pre druhého vodiča. Na diaľnici sa šoféruje Actros veľmi pohodlne, pričom z výšky má vodič výborný prehľad o situácii. Truck druhej generácie má nižšiu spotrebu, čo dosiahli konštruktéri aerodynamickými úpravami a prepracovaním tvaru kabíny. Koeficient odporu vzduchu sa im podarilo znížiť o tri percentá a valivý odpor o osem. Deflektory na bokoch prednej časti kabíny prispeli k lepšiemu chladeniu motora a za zmienku stojí tiež bezprievanová jazda pri otvorenom okne.
Na jeseň roku 2001 uviedla spoločnosť na trh nový motor s výkonom 335 kW (456 k), ktorý sa vyznačuje nižšou spotrebou paliva. Jeho technológia, úpravy v spaľovacom procese a elektronika motora sú teraz uplatnené vo všetkých nových motoroch Mercedesu Actros. Motory sú vidlicové 6-valce alebo 8-valce so zdvihovým objem 12, resp. 16 litrov. Šesťvalce majú jedno turbodúchadlo, osemvalce dve. Všetkých osem motorov s výkonmi od 320 po 578 k spoľahlivo znesie zvýšený výkon a napriek tomu sa nezmenilo zloženie výfukových plynov.
Nové superširoké pneumatiky majú monitorovací systém tlaku vzduchu, ktorý je integrovaný do elektroniky vozidla. Ak klesne tlak v pneumatike o 1,5 baru oproti predpísanej hodnote, objaví sa červený signál, pri ešte výraznejšom poklese sa na monitore objaví blikajúci nápis STOP. Nový Actros má štandardne 16-stupňovú prevodovku a všetky modely sú vybavené posilňovačom zaradenia prevodových stupňov, aby mal vodič čo najviac uľahčenú prácu.
Nový interiér. Na požiadanie môže byť nový Actros vybavený aj xenónovými reflektormi, podobnými, aké už poznáme z osobných áut. Majú dvojnásobný výkon ako halogénové žiarovky, polovičnú spotrebu prúdu (len 35 namiesto 70 W) a takmer neobmedzenú životnosť. Pruženie kabíny prepracovali konštruktéri tak, že prakticky nevyžaduje žiadnu údržbu. Nový interiér je prispôsobený požiadavkám vodičov. Nové plastové schody s úpravou proti pokĺznutiu majú oveľa lepšie osvetlenie. Uhol otvorenia dverí o vyše 90 stupňov sa nezmenil. Vo dverách sú väčšie odkladacie priestory aj na 1,5-litrové fľaše. Bočné okná sú výraznejšie ofukované proti zaroseniu a vytvárajú dobrú izolačnú vrstvu teplého vzduchu medzi vodičovým ramenom a sklom.
Prístrojový panel v diaľkových truckoch obklopuje vodiča v účelnom oblúku. Novinkou je displej s pomerne veľkou obrazovkou, kde si vodič môže zobraziť rôzne užitočné informácie -- napríklad okamžitú i priemernú spotrebu paliva, stav v nádrži, dojazdovú vzdialenosť na zásobu paliva a podobne. Palubný informačný systém ovláda šofér pomocou tlačidiel na multifunkčnom volante, podobne, ako je to u osobných automobilov. Jednoducho listuje v menu palcom.
Lôžko ako posteľ. Ovládač tempomatu a brzdomatu je tradične na pravej strane pod volantom, skadiaľ smerujú príkazy do centrálneho počítačového systému. Ku komfortu v interiéri -- ako sme už spomenuli -- patrí aj lôžko na oddych. Šírkou 70 cm a dĺžkou dva metre predstavuje už takmer posteľ, pričom matrac je dostatočne pružná. Veľmi vysoký štandard má tiež systém vetrania a klimatizácie, takže Actros je vlastne prvým ťažkým diaľkovým truckom s riadeným systémom prívodu čerstvého vzduchu pri zohrievaní kabíny. Najmä v noci sa dá dosiahnuť perfektná regulácia teploty v kabíne.
Hlavné svetlo v kabíne je príjemne tlmené, pričom nechýbajú bodové svetlá na čítanie a v kabíne je takisto jemné zelené nočné osvetlenie interiéru. Osvetlenie možno vypínať a zapínať z viacerých miest v kabíne vrátane postelí. Samozrejmosťou je dostatok odkladacích priestorov v kabíne. Navyše je k dispozícii vonkajšia skrinka s objemom 170 litrov, do ktorej sa vodič dostane i zvnútra kabíny.
Asistenti vodiča. Novým prvkom brzdového systému Telligent je varovná funkcia, upozorňujúca na preťaženie prevádzkových bŕzd. Vtedy by mal vodič prispôsobiť spôsob jazdy podmienkam a prípadne použiť prídavnú brzdu. Ďalšími prvkami pre bezpečnosť jazdy sú asistenčné systémy, ktoré pomôžu v kritických situáciách. K nim patrí napríklad ESP, asistencia proti vybočeniu z pruhu, čo hrozí najmä pri mikrospánku, systém na udržanie bezpečnej vzdialenosti od vozidla vpredu. Systém takisto rozpozná, či je náves náchylný prevrátiť sa. Ak by sa mohla narušiť stabilita návesu bez toho, aby si to vodič uvedomil (napríklad v zákrute pri výjazde z diaľnice) systém okamžite zníži rýchlosť jazdy, až kým sa súprava opäť nedostane do stabilnej situácie.
Skrátka, súčasný Mercedes Actros, to je supermoderný ťahač pre 21. storočie.

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 13:52