Predovšetkým do mesta a na kratšie vzdialenosti je určený Citroën Berlingo s benzínovým motorom 1,4, ktorý sme testovali. Nová generácia tohto úžitkového automobilu, ktorý však dobre poslúži aj na rodinný výlet, je k dispozícii s benzínovými i naftovými motormi. My sme otestovali najmenší z benzínových agregátov s piatimi dvermi, pričom dvojica bočných boli posuvné, čo uľahčovalo nielen nastupovanie osôb, ale aj nakladanie tovaru.
Variabilný posilňovač. Verzia Multispace mala v kľúči zabudovaný elektronický imobilizér, predné výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy s predpínaním, posilňovač riadenia s variabilným účinkom, zadný stierač s vyhrievaným oknom, vyhrievané spätné zrkadlá a výškovo nastaviteľný volant. Ocenili sme dostatočné veľké úložné priestory v predných dverách, kde sme mohli odložiť aj veľkú fľašu s nápojom. Zadné sedadlo bolo delené v pomere 1/3:2/3.
Nad slnečnými clonami sa nachádzajú dve dobre prístupné odkladacie poličky, žiaľ, aj pred spolujazdcom bola len otvorená. Na ľavej strane batožinového priestoru sa nachádza polička so sieťkou a na jeho dne oká na uchytenie sieťky alebo prevážaných predmetov. Okná na predných dverách majú u vodiča dotykové ovládanie -- teda sa otvoria na jedno stlačenie tlačidla až na doraz a rovnako sa i zatvoria. Kolískové spínače sú však umiestnenie pomerne nešikovne, mimo priamy dosah vodiča -- v strede prístrojového panela. V prípade rýchlej manipulácie ich bolo treba doslova "hľadať".
Veľké zrkadlá. Netradične rieši výrobca aj elektrické ovládanie vonkajšieho zrkadla na strane spolujazdca -- jediným výkyvným joy-stickom. Svoje zrkadlo ovláda mechanicky. Ako uznanie konštruktérom však treba poznamenať, že plochy vonkajších zrkadiel sú dostatočne veľké a dobre v nich možno sledovať premávku nielen vedľa vozidla, ale aj za ním. Medzi prednými sedadlami je zásuvka na 12 V. Zadné výklopné dvere sú v celku a pri ich otváraní treba nechať za vozidlom väčší priestor. Ak niekto za Berlingom zaparkuje tesnejšie, dvere sa nedajú vyklopiť. Batožinový priestor zakrýva roleta po celej šírke.
Ak zostanú bočné posuvné dvere otvorené počas jazdy, napríklad v horúcom lete kvôli vetraniu, vodičovi to signalizuje blikajúce stropné svetlo. Interiér je dobre odhlučnený a jazda s Berlingom pôsobí príjemne. Tento automobil však patrí k pomalším, s čím musí vodič počítať najmä pri výjazde z križovatky alebo pri predbiehaní. Zdalo sa nám, že sedák vodiča je krátky, takže po dvesto kilometroch sme pociťovali únavu.
Skôr do mesta. Berlingo má vynikajúce brzdy, ktoré sa -- obrazne povedané -- "zahryznú". Po zastavení motora sa automaticky rozsvieti vnútorné svetlo, aby sa dali ľahšie nahmatať kľučky na dverách. Ocenili sme tiež malý polomer otáčanie, takže vozidlo je dobre manévrovateľné i v hustejšej premávke. Ako sme už naznačili, zvyčajne dobre poslúži v meste, prípadne na kratšie vzdialenosti, no po diaľnici sme s ním zvyčajne nešli rýchlejšie ako je rýchlostný limit, lebo potom sa neúmerne zvyšovala spotreba. Veruže nie je žiadnou slasťou absolvovať stovky kilometrov monotónnou jazdou. Napriek tomu sa však v stúpaní plnom serpentín pohybovalo Berlingo pomerne svižne, hoci aby sme nestrácali tempo, museli sme udržiavať vyššie otáčky. Mimochodom, pri rýchlosti medzi 110 -- 130 km/h stúpne spotreba asi o štvrtinu.
Príjemne nás prekvapili veľké lišty stieračov, ktoré poľahky očistili takmer celú plochu predného skla. Prístrojový panel pôsobí jednoducho, ba až stroho, ale nechýba v ňom dobre čitateľný kruhový otáčkomer. Je zaujímavé, že najvyšší výkon dosahuje motor pri 5500 otáčkach.
Čierne štvorcové plasty po bokoch predného nárazníka (ten je inak vo farbe karosérie) auto opticky zužujú, ale na druhej strane ho chránia pred odermi pri parkovaní v stiesnenom priestore.
KONKURENTI
Neodolali sme, aby sme neporovnali tri francúzske automobily rovnakej kategórie, pričom sme sa rozhodli pre
Porovnanie s konkurenciou
Citroën Berlingo 1,4i Peugeot Partner Kombi Renault Kangoo 1,4
Motor -- benzínový 4-valec, predný pohon 4-valec, pp 4-valec, pp
Objem, cm3 1360 1360 1390
Výkon, kW (k) 55/75 55/75 55/75
Krútiaci moment, Nm 120 120 114
Max. rýchlosť, km/h 150 150 153
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 17,5 17,5 13,7
Komb. spotreba, l/100 km 7,1 7,1 7,5
Cena s DPH (v tis. Sk) od 481 600 481 600 453 000
StoryEditor