StoryEditor

Rebelantské Mini v pretekárskom kabáte

01.08.2008, 00:00
Ak ste si vždy mysleli, že Mini je auto pre deti bohatých rodičov, dievčatá chodiace nakupovať do presklených a konzumom preplnených centier, v Anglicku "vychovali" jedno, čo vás presvedčí o opaku... John Cooper Works Mini.

Nie, nejde o žiadneho zmyslov zbaveného úpravcu, ktorý by pod kapotu mrňúsa vopchal obrovský motor a potom ho pompézne vystavil vo svojom showroome. Toto Mini naozaj chodí, a navyše prekliato dobre. Je pravda, že by s pokorou poslúžilo aj nákupovchtivým paničkám a pozérskym synáčikom, no najlepšie sa cíti ako tretie auto v rodine, zaparkované vedľa nejakého superšportového štvrtého auta v rodine, ktorému by svojimi schopnosťami sekundovalo.

 

Zvonka vyzerá mierumilovne, ľúbivý "kukuč“ a červená farba s minimálnymi zmenami oproti bežným Mini. Ak sa objaví na slnkom vyhriatej Malorke, kde je Mini obľúbeným približovadlom, stratíte sa v dave. Teda, len v prípade, ak parkujete. Po naštartovaní totiž zahrmí okolím symfónia pre motoristu sexy zvukov, vychádzajúca z dvojitej koncovky umiestnenej v strede zadného nárazníka. Pery prizerajúcich sa skrivia do neveriaceho, povýšeneckého úškľabku. Tie si netreba všímať, stačí zošliapnuť plyn hlboko k podlahe... a ich pohľad s otvorenými ústami stojí za to. Mini sa škriabe k rýchlostiam vysoko prevyšujúcim zákonom povolené limity nezastaviteľne rýchlo. S asistenciou hrubého zvukového prejavu kľučkuje úzkymi cestami, pomedzi aleje vyschnutých stromov, raz bližšie k moru, inokedy sa len tak pohráva s nepriateľskými autami na niektorom z početných horských priechodov. Vďaka malým, kompaktným rozmerom sa nezľakne ani úzkej štrbiny medzi skalnatým zrázom a kamiónom prevážajúcim letné ovocie. Nezastaviteľný, s pokojom anglického sluhu nechá za svojím chrbtom udýchaný motocykel i kadejakého cestného piráta... stačí pohladkať plynom podlahu a ste víťaz. Vtedy sa pod kapotou zobudí všetkých 211 anglických, bavorským BMW vyšľachtených plnokrvných koní a pre okolie sa začína peklo. Z výfuku zareve starý duch pretekára Johna Coopera, po ktorom Mini nesie meno, a namiesto raňajok zhltne všetkých vyzývateľov. Okrem nich, samozrejme, aj nejaký ten liter benzínu navyše. V bežnej premávke, bez prítomnosti posmeškárov, ktorí by si radi na John Cooper Works pochutnali, sa spotreba ľahko dotýka siedmich litrov. No ak narazíte na blázna, čo by rád poučil vaše Mini o tom, kto je na ceste pánom, za potrestanie naničhodníka si vypýta z nádrže i viac ako desať litrov benzínu. Ak sa cestou na raňajky náhodou zatúlate, nezabudnite navštíviť blízky testovací okruh. Za malý poplatok vás pokojne nechajú na ňom ničiť šestnásťpalcové pneumatiky, až kým sa vám neminie benzín. To nebude dlho trvať, bláznenie na okruhu si vyžiada z nádrže viac ako 27 litrov na 100 kilometrov. Na to, že pod kapotou sa skrýva 1,6-litrový štvorvalec, je to dosť. Tento však prijíma povolený doping od dvoch kompresorov a na okruhu sa nechodí ekologickým štýlom, preto nech mu je odpustené.

 

John Cooper Works Mini nie je obyčajné "vozítko“. Je to spôsob myslenia, prejav úcty k pretekárskym dráham a pre niektorých aj životným štýlom. V interiéri okrem štandardného Mini nájdete závan nostalgie z tratí rely, po ktorých sa John Cooper so svojím Mini preháňal a nosil si z nich domov trofeje. Volant sedí v ruke, akoby bol odliaty presne do vašich dlaní, rýchlosti zaskakujú do kulís s chirurgickou presnosťou a prevodovka sa nezľakne ani podraďovania s medziplynom. Rozvášnené stádo koní krotia ostré brzdy, ktoré zastavia auto, kde si len poviete, pričom pocvičia krčné stavce a ak sa vám jazda brzda plyn zapáči, Mini sa postará o to, aby ste sa ráno zobudili so svalovicou na krku. Nič príjemné? Ale tá jazda skutočne stojí za to. Z tribúny sa ozývajú pokriky divákov, no vy vidíte a cítite jediné - koniec rovinky, prudká brzda, bolesť v krku, prejazd ostrou zatáčkou a spolu s kvílením rozohriatych pneumatík, plynovým pedálom opretým o dno možností auta sa rútite k ďalšej zákrute. Až kým vás to neprestane baviť. A s John Cooper Works Mini nuda príde oveľa neskôr, ako sa z nádrže stratí posledná kvapka benzínového moku. Nuda sa nedostavila? Dotankujte, sadnite si za volant a stlačte tlačidlo SPORT, vypnite všetkých elektronických pomocníkov a klimatizáciu. Auto zrazu ukáže ešte ostrejší charakter, motor reaguje na povely okamžite a volant kladie väčší odpor. Zážitok sa znásobí, bolesť v krku zosilnie, chuť prejsť okruh čoraz rýchlejšie je nepotlačiteľná ako nikotínová závislosť a vždy sa ozve po prejazde cieľom. A ešte raz... a znova... až kým sa vám nezačne krútiť hlava. Opantaný teplom v aute s vypnutou klimatizáciou, opojený pocitom blaženosti z popierania fyzikálnych zákonov zrejme zabudnete z auta vystúpiť. Nie je v ňom síce posteľ, ale pred ďalšou sériou pouličných pretekov by ste si mali zdriemnuť. Ak v garáži uhnete svojím Ferrari a nájdete v nej miesto pre tohto krpca, základná cena začína na 28 100 eurách.

Prečítajte si aj:
John Cooper Works verzus Mini

Obe značky sa k sebe majú už takmer pol storočia. Vzťah medzi týmito dvoma
firmami vôbec nepripomína starých manželov, sediacich osamote vo
vlastnom kúte bytu. Naopak, tešia sa plnému zdraviu, náklonnosti
zákazníkov a pozitívne ladený vzťah je na ich spoločných výrobkoch
vidieť.

Celý článok >>
menuLevel = 2, menuRoute = style/vikend, menuAlias = vikend, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
01. november 2024 02:21