Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.08.2005, 00:00

Zo strachu pred teroristami nasadia na ľudí kamery

Ako mohol jeden zo štyroch najhľadanejších mužov vo Veľkej Británii pokojne nasadnúť na vlak Eurostar do Paríža a odtiaľ pokračovať rýchlovlakom TGV do Talianska, keď jeho fotografia visela na všetkých železničných staniciach? Túto otázku si kladú v Británii i vo Francúzsku po tom, ako v piatok zatkli v Taliansku britského občana Hamdiho Isaaca, ktorý je podozrivý z "nekrvavých" teroristických útokov v Londýne z 21. júla. Odpoveď je jasná -- zlyhali bezpečnostné opatrenia.

Ako mohol jeden zo štyroch najhľadanejších mužov vo Veľkej Británii pokojne nasadnúť na vlak Eurostar do Paríža a odtiaľ pokračovať rýchlovlakom TGV do Talianska, keď jeho fotografia visela na všetkých železničných staniciach? Túto otázku si kladú v Británii i vo Francúzsku po tom, ako v piatok zatkli v Taliansku britského občana Hamdiho Isaaca, ktorý je podozrivý z "nekrvavých" teroristických útokov v Londýne z 21. júla. Odpoveď je jasná - zlyhali bezpečnostné opatrenia.
Nečudo, že teraz sa hovorí o sprísnení kontrol na hraniciach. Pritom na vnútorných hraniciach schengenského priestoru sa hraničné kontroly nevykonávajú. Boj proti terorizmu to môže sčasti zmeniť. Po každom ďalšom útoku dotknuté vlády sľubujú prísnejšie kontroly i tresty. Je to potrebné, určite to však ďalším útokom nezabráni.
20050804_s_britski-policajti-ludia.png
Zdroj: TASR/AP

Kto zlyhal?
Británia zrušila colné kontroly na železničnej stanici Waterloo, kde Isaac nasadol na vlak, v roku 1998. Cieľom bolo ušetriť 5,25 milióna eur ročne, ktoré kontroly stáli. Pasy pasažierov tak kontrolujú francúzski policajti. Hľadaného teroristu si nevšimli, možno aj preto, že mal falošný pas na meno Osman Hussain. Britská bulvárna tlač špekuluje, že to Francúzi spravili naschvál. Francúzska polícia nevie Britom zabudnúť, že stále nevydali Rashida Ramdu, ktorý je podozrivý zo spoluúčasti na útokoch v Paríži z roku 1995.
Britská vláda oznámila, že sprísni kontrolu na svojich hraniciach. "Nestačí identifikovať iba tých, čo k nám prichádzajú, ale aj tých, čo naše územie opúšťajú. Práve preto chceme zaviesť identifikačné preukazy," uviedol šéf Dolnej snemovne Geoff Hoon.

Všade budú kamery
Útek Isaaca z Británie má ohlas aj vo Francúzsku. "Skutočnosť, že jeden muž mohol opustiť Veľkú Britániu, prejsť Francúzsko, ocitnúť sa v Taliansku a obísť pri tom všetky kontrolné systémy, nás núti premýšľať o systéme kontroly hraníc," vyhlásil minister dopravy Dominique Perben.
Francúzska vláda finišuje na príprave nového antiteroristického zákona, ktorý by mal začať platiť do konca roka. "Práve ho redigujem, pretože musím byť pripravený do konca augusta," oznámil minister vnútra Nicolas Sarkozy, ktorý chce zákon predložiť do parlamentu v septembri. Súčasná antiteroristická legislatíva z roku 1995 je už zastaraná.
Návrh nového zákona počíta s prísnejšími trestmi pre teroristov, častejšími kontrolami dokladov občanov či väčším počtom bezpečnostných kamier v uliciach a dopravnom systéme. Napríklad počet kamier na parížskom letisku Roissy-Charles de Gaulle sa má zvýšiť zo súčasných 2 000 na 3 000, spolu s letiskom Orly má civilný letecký systém hlavného mesta sledovať 6 000 kamier. Bude to účinné? Veď atentátnikov v Londýne zachytili bezpečnostné kamery v metre, ako s batohmi na pleciach idú vykonať svoju krvavú misiu - katastrofe to nezabránilo.
Okrem nainštalovania kamier v dopravnom systéme budú francúzske orgány vykonávať pravidelné kontroly dokladov v medzinárodných vlakoch. Monitorovať sa budú podozrivé hovory v mobilných sieťach, SMS správy aj elektronická pošta.

Prísnejšie tresty
Do debaty o novej antiteroristickej legislatíve sa zapojil aj minister spravodlivosti Pascal Clément. "Naša antiteroristická legislatíva je výborná, jedna z najlepších na svete. Ale všetko sa dá zlepšovať," tvrdí Clément. Minister spravodlivosti žiada prísnejšie tresty pre tých, čo teroristom poskytujú zázemie a pomoc. V súčasnosti sa také niečo označuje ako "teroristický skutok" a trestá sa odňatím slobody na desať rokov a pokutou 225 000 eur. Clément chce, aby sa skutok premenoval na "teroristický zločin", za čo je sadzba až pätnásť rokov a pokuta pol milióna eur. Odsúdený za "teroristický zločin" by nemal mať nárok na odpustenie časti trestu.

250 miliónov ročne

Európska komisia plánuje od roku 2007 plánuje vynakladať 250 miliónov eur ročne na výskum zameraný na zvýšenie bezpečnosti proti teroristickým útokom vo verejnej doprave, predovšetkým metre a železniciach. Tento rok chce EK vynaložiť 15 miliónov eur na 13 takýchto projektov, vrátane výskumu umiestnenia senzorov, kamier, pozemných radarov a snímačov v železničných sieťach. (TASR)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.