Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.10.2017, 18:30

Český marketingový „génius“: Babiš je nekultúrny buran, chcel by som však jeho vládu s ODS a Pirátmi

Marketingový odborník, ktorý riadil kampaň Pirátov, má na víťaza volieb svoj názor. Myslí si však, že chce na záver života zmeniť mechanizmy fungovania štátu.

Český marketingový „génius“: Babiš je nekultúrny buran, chcel by som však jeho vládu s ODS a Pirátmi
Zdroj: P Photo/Petr David Josek

Ak hnutie ANO spieva ódy na marketingového "génia" Marka Prchala, Piráti oslavujú výkon Jakuba Horáka. Známy producent, komentátor a hviezda sociálnych sietí totiž strane, ktorá sa s takmer 11 percentami dostala do snemovne, vytvoril kampaň.

„Je to komunita ľudí mnohokrát naivných, ale s vierou a dobrými úmyslami. To je to, čo v dnešnej politike chýba - a voliči to spoznali," myslí si Horák v rozhovore pre portál Lidovky.cz, ktorý na jeho prianie prebehol cez e-mail.

Viedli ste kampaň Pirátom. Prečo ste si vlastne vybrali práve túto stranu?

Dopisoval som v tej dobe román Mačky sú hodené (Kočky jsou vrženy), v ktorom figuruje Hnutie Neviem. A ľudia, čo mi poslali podpisové hárky, sa ma stále pýtali, kedy to hnutie skutočne založíme. Bola by to fajn recesia, ale keď som videl, ako v štáte hustne situácia, tak sa mi nechcelo zobrať jedno alebo dve percentá len tak pre zábavu. Navyše zakladať stranu je strašná otrava - musíte sa napríklad baviť s ľuďmi, odovzdávať výročné správy o hospodárení ... A do toho sa ozvali Piráti. 

Jakub Horák s lídrom Pirátov Ivanom Bartošom:

Prečo ste sa rozhodli do toho ísť?

Povedal som si, že to je skvelá príležitosť - jednak sa zbavím povinnosti založiť hnutie - Piráti mi v tej dobe napokon prišli veľmi blízki Hnutiu Neviem - a navyše si ešte vyčistím karmu, pretože robiť kampaň pre stranu, ktorá má v prieskumoch tri percentá, má predsedu s dredmi a povesť bojovníkov za sťahovanie filmov - to predsa každý chápe, že nerobím pre peniaze. Keď som sa s nimi potom stretol, bol som strašne prekvapený, že sú to ľudia, ktorí majú zaujímavý program, len o ňom nikto nevie. Takže prvým bodom komunikácie muselo byť ukázať ľuďom ten program - čierne na bielom. A tiež sa mi páčilo, že sú medzi nimi evanjelici. Raz som išiel do Francúzska nakupovať víno so Sveťom Karáskom (český evanjelický farár a bývalý poslanec, pozn. red.) - ja som síce ateista, ale páči sa mi, keď sa niekto snaží neklamať a byť čistý človek. Cítim sa s takými ľuďmi dobre. Vtedy som to začal brať osobne a uveril som im. U marketingového odborníka je veľká chyba veriť svojmu produktu, ale tu sa to zišlo. 

Čo bolo v kampani najúspešnejšie?

Jednoznačne Ivan Bartoš. Veľa žien 50+ volilo Pirátov len kvôli nemu! Čo sa stratégie týka, na začiatku som požiadal svojho priateľa a veľkého reklamného guru Josefa Havelku o pomoc. Ten priviedol agentúru PerfectCrowd, ktorá urobila u priaznivcov Pirátskej strany výskum motivátorov a bariér. Motivátory sú dôvody, prečo niekoho chcete voliť, bariéry sú to, čo vám v tom bráni. Zistili sme, že digitalizácia štátnej správy, ktorá je podľa mňa skutočným prínosom Pirátov našej krajine, je až na piatom mieste. Na prvých miestach sa objavovali motívy, že budú vymáhať škody po politikoch a úradníkoch, že presadia odvolateľnosť politikov a že zabránia únikom peňazí do daňových rajov. Boli to klasické protestné témy a ja som sa im podriadil. Takže najúspešnejším prvkom reklamnej kampane bol volebný autobus, ktorý vymyslel volebný manažér Steve Strébl. Ja som ho potom umiestnil aj do hudobného klipu, s ktorým mi pomohli Oto Klempíř a Matěj Homola. Schytal som si za to svoje od členov mojej sociálnej bubliny. "Zase osočovanie politikov!" Či "Babiš pre mladých!". Ale keď máte kvalitný výskum, bublina vás nezaujíma. A naviac nám pomohlo, že Pirátov zažalovala Jana Nagyová - stala sa tak najväčším dobrovoľníkom pirátskej kampane a konečne sme prerazili do médií.

Predvolebný videoklip Pirátov:

Čo stálo za úspechom Pirátov vo voľbách? Bola to práve kampaň na sociálnych sieťach?

Boli to dobrovoľníci. Robil som už pre päť politických strán, žiadna nemá ľudí, ktorí si na seba hrdo oblečú tričko s logom strany a idú rozdávať volebné noviny. Ľudia svojim stranám neveria, sú v nich len pre zisk. Piráti sú v tomto radikálne iní. Je to komunita ľudí, mnohokrát naivných, ale s vierou a dobrými úmyslami. To je to, čo v dnešnej politike chýba. A voliči to spoznali.

Odmietli ste pred voľbami do snemovne iné dve strany? Ktoré?

Nebolo by voči nim pekné, keby som o tom hovoril. Neboli to ale zlé strany.

V čom konkrétnom ste sa pre vytváranie kampane inšpirovali v zahraničí?

Skoro v ničom. Zaletel som si na Island na koncert GusGus a stretol sa tam s ľuďmi z tamojšej Pirate Party. Ich šéf mi tam dal jednu dobrú radu: nikdy počas kampane nezabudnite, že to musí byť aj zábava. To si veľmi vážim. Keď vidím tie kŕče v internetových diskusiách, kedy si ľudia do politikov projektujú svoje vlastné sklamanie a pocit zablokovaného života, stále si opakujem - je to predsa aj zábava! Keby som chcel byť smrteľne vážny, nikdy nepožiadam Ivana Bartoša, aby natočil volebný klip s ťahacou harmonikou. 

Podľa kuloárnych informácií preferujete koalíciu ANO, Pirátov a ODS. Je to tak?

Poznám sa s marketérmi všetkých strán s výnimkou komunistov a Okamuru, priebežne spolu chodíme na pivo. Rešpektujem chlapcov profesionálne, ale v kampani boli všetci proti nám, pretože Piráti im zobrali hlasy. ODS nás veľmi v závere poškodila - Filip Humplík napísal na svoj blog, že je Bartoš antisemita, šialený Šafr to prevzal na Forum 24 a snažili sa nás zobraziť ako stranu, ktorá pôjde s Babišom do koalície. Nebola to pravda. Ako je vidieť teraz, Bartoš neklamal a Piráti do koalície s ANO nepôjdu. Strana teda splnila, čo sme v kampani sľúbili. To, o čom hovoríte, je môj osobný názor. Ja mám plné zuby politických rečí a kampaní a byť na Ivanovom mieste, vezmem si ministerstvo vnútra, na štyri roky sa tam zavriem a po štyroch rokoch odovzdám krajine kompletne digitalizovanú štátnu správu po príklade Estónska - aj za tú cenu, že to celú Pirátsku stranu zahubí. Babiš je problematický človek, je to nekultúrny "buran", má sekalovskú sedliacku tendenciu hromadiť majetok, moc a vplyv. Myslím si však, že naozaj chce na záver života zmeniť mechanizmy fungovania štátu smerom k väčšej efektivite a tým sa zapísať do dejín. Keby sme z EET (Elektronickej evidencie tržieb, pozn. red.) vyradili e-shopy, remeselníkov a vidiecke krčmy, potom by bolo úplne smiešne, že sa z povinnosti vystavovať bločky robí kľúčová téma.

Teda preferujete už spomínanú koalíciu.

Takže áno, radšej by som miesto ďalšej vlády ANO s ČSSD a ľudovcami videl reformnú vládu Piráti + ODS + ANO. Ale tá strana nie je moja, ja som ju osem rokov nebudoval a Piráti jasne definovali, za akých podmienok by boli ochotní do vlády ísť a neísť. Bartoša jednoznačne podporujem v tom ísť do opozície, aj keď je mi ľúto premárnených možností, pretože strana musí predovšetkým plniť svoje predvolebné sľuby.

A na záver otázka v súvislosti so záležitosťou, o ktorej kolujú rôzne informácie. Dostali ste okrem dohodnutých 150-tisíc korún ešte nejaké ďalšie financie za svoju prácu?

Vraj máte "bonus" za každého poslanca. Teraz som to spočítal - Piráti mi dajú ešte 36 tisíc korún za každý mandát, to je pekných 792 tisíc - je to od začiatku verejná informácia na ich webových stránkach, netreba sa za to hanbiť. Uzavreli tú zmluvu v čase, keď boli na tých troch percentách, takže mne nikto nemôže vyčítať, že som to robil kvôli tomu. Keby tam ten bonus v zmluve nebol, urobil by som to rovnako, pretože to predovšetkým bola veľká zábava. Medzitým som sa oženil, vo februári sa mi narodí dcérka Sofinka, je potrebné začať sporiť na jej vzdelanie. Mimochodom - podpredseda Pirátov a teraz poslanec Mikuláš Ferjenčík mi tiež sľúbil, že ak budú mať Piráti 20 poslancov, tak budú nominovať Kocúra Klapušku z Hnutia Neviem na prezidenta. On je evanjelik, takže čestný človek, teraz ho budem psychicky týrať, aby ten sľub splnil. 

Kolujú tiež informácie, že vás platí podnikateľ Václav Dejčmar. Je to tak?

Václav je môj kamarát a skvelý človek, daroval niečo okolo stovky (tisíc korún) Pirátom tak tri mesiace potom, čo som pre nich začal pracovať a podpísal zmluvu. S Pirátmi som ho zoznámil ja a z jeho daru zaplatili Karolínu Sadílkovú - tlačovú hovorkyňu, ktorá odviedla úžasnú prácu. Potrebovali tlačovú hovorkyňu a bohužiaľ na ňu nemali žiadne peniaze. Václav okrem Pirátov žiadnu politickú stranu nikdy nepodporil, veľmi si toho od neho vážim. Je to človek, ktorý dáva ročne desiatky miliónov do projektov ako je galéria DOX, Paralelný Polis, MeetFactory alebo Rekonštrukcia štátu. Má vysoko rozvinuté kritické myslenie a to, že podporil Pirátov, veľa znamená. V živote som sa naučil nepreceňovať to, že sa poznám s miliardármi. Títo ľudia vám dajú milióny, ak si myslia, že to zmení spoločnosť k lepšiemu. Keby ste si od nich chceli požičať dvadsať tisíc na nájom, tak vás pokojne nechajú vysťahovať na ulicu. Pretože oni s protestantskú weberovskou etikou veria, že každý má to, čo si zaslúži. 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.