Najviac času v dopravných zápchach tento rok strávili vodiči v Londýne, kde každý človek za volantom prečakal kvôli hustej doprave v priemere 148 hodín. Vyplýva to z rebríčka dopravnej vyťaženosti miest, ktorý zostavila spoločnosť Inrix.
Napriek poklesu prevádzky spôsobenému pandémiou strávili od januára viac ako stovku hodín v zápchach aj vodiči v Paríži, Bruseli, Moskve, New Yorku či Ríme.
Bratislava horšia než Praha
Bratislava figuruje na 74. priečke, v zápchach vodiči strávili 58 hodín. Naše hlavné mesto tak dopadlo horšie ako Praha, ktorá v rebríčku figuruje na 110. mieste, v českej metropole tento rok vodiči prestáli 51 hodín v kolónach.
Prvenstvo si Londýn vyslúžil kvôli tomu, že sa prevádzka v deväťmiliónovom meste ani počas pandémie príliš nezmenšila. Vlani britská metropola figurovala v rebríčku na 16. mieste. Prevádzkový šéf spoločnosti Inrix Peter Lees uviedol, že negatívny vplyv na zahltenie mesta mal aj vznik nových pruhov pre cyklistov.
Jeho záver ale vyvolal podľa serveru BBC kritiku v neziskových organizáciách, ktoré cyklistiku propagujú ako ekologickejší spôsob dopravy v meste. "Inrix sa zameriava len na to, koľko vozovky majú k dispozícii autá, zatiaľ čo dôležitou otázkou je skôr to, ako lepšie využiť priestor a zmeniť pohľad na dopravu, aby sme dokázali dopravnú zahltenosť znížiť," uviedol Duncan Dollimore z neziskovej organizácie Cycling UK.
Pomohli proticovidové opatrenia
Celkovo vodiči vo veľkých mestách vďaka protipademickým opatreniam a zníženej prevádzke tento rok stratili v zápchach menej času. Napríklad v Bogote, Bostone, Toronte alebo Petrohrade sa prestoje v kolónach znížili zhruba o polovicu, v Istanbule o viac ako 40 percent, v Londýne však len o jediné percento.
Zo Slovenska v rebríčku figuruje len Bratislava. Situácia sa v našej metropole však výrazne zlepšila oproti predcovidovej dobe. Podľa Inrixu tu zahltenosť klesla o 40 percent.
Top 10 miest, kde vodiči trávia najviac času v zápchach:
- Londýn
- Paríž
- Brusel
- Moskva
- New York City
- Chicago
- Rím
- Bogota
- Palermo
- Istanbul
Experti, ktorí na štúdii pracovali očakávajú, že v budúcom roku sa bude doprava postupne zahusťovať. Avšak kvôli pretrvávajúcej neistote a zavedeniu rôznych komunikačných prostriedkov sa v roku 2022 zrejme ešte nevráti na predcovidovú úroveň.