Reuters
StoryEditor

Zeman tvrdí, že kampaň neviedol. Experti jej hodnotu spočítali na 34 miliónov korún

23.01.2018, 09:58
Z analýzy plynie, že Zeman oslovil českých voličov kampaňou, ktorá má takmer o tretinu väčšiu hodnotu než kampaň jeho súpera.

Odborníci z českej iniciatívy Rekonštrukcia štátu vyčíslili cenu kampane Miloša Zemana pred prvým kolom prezidentských volieb. Hoci prezident tvrdí, že žiadnu kampaň neviedol, ekonómovia jej trhovú hodnotu spočítali na takmer 34 miliónov českých korún (takmer 1 350 000 eur). Hodnota kampane jeho súpera Jiřího Drahoša je podľa nich za rovnakú dobu 23,5 milióna (vyše 925-tisíc eur).

Billboardy, inzerciu alebo služby v hodnote spolu 17 miliónov korún priznal Zeman v podobe takzvaných nepeňažných darov. Zložili sa na ne z veľkej časti Zemanovi spolupracovníci zastrešení spolkom Priatelia Miloša Zemana. V jeho čele stojí poradca Martin Nejedlý a kancelár Vratislav Mynář. Milióny poslala aj spriaznená Strana práv občanov. Experti Zemana kritizujú za to, že tak obišiel zákon, pretože nie je jasné, kde tieto subjekty financie vzali.

Experti z Rekonštrukcie štátu sa teraz zamerali aj na hodnotu ďalších častí kampane, ktorú Zeman v prvom kole volieb nepriznal. MF DNES má výsledky analýzy k dispozícii. Plynie z nej, že Zeman oslovil českých voličov kampaňou, ktorá má takmer o tretinu väčšiu hodnotu než kampaň jeho súpera Jiřího Drahoša.

"Sledujeme, akú majú sporné časti kampane reálnu hodnotu na trhu. Podľa nás je dôležité zistiť, akú veľkú konkurenčnú výhodu mal Miloš Zeman pred prvým kolom volieb oproti ostatným kandidátom," uviedol analytik Jiří Skuhrovec zo spolku EconLab pri Inštitúte ekonomických štúdií Univerzity Karlovej.

Experti do nákladov na kampaň zahrnuli napríklad cesty do krajov, alebo vystúpenia v relácii Týždeň s prezidentom na TV Barrandov, ktoré Zeman absolvoval od chvíle vyhlásenia prezidentských volieb.

Stretnutie s občanmi v krajoch za štátne státisíce
Od vyhlásenia prezidentských volieb vlani na konci augusta Zeman navštívil celkom päť krajov. Ekonómovia tak spočítali, akú časť prezidentského času Zeman na cestách využil na agitáciu medzi občanmi.

"Tieto stretnutia považujeme za súčasť volebnej kampane. Nepočítame však nikdy celkové náklady na cestu, ale len podiel z celej návštevy, ktorý zodpovedá času, ktorý Zeman strávil na stretnutí s občanmi," vysvetlil ekonóm Skuhrovec.

Podľa itinerára odborníkom vyšlo, že sa prezident na svojich cestách volebnej kampani venoval 40 až 60 percent svojho času. Vyčerpal tak zhruba 800-tisíc korún z verejných peňazí.

Úrad pre dohľad nad hospodárením politických strán už skôr konštatoval, že verejné stretnutia prezidenta s občanmi v čase kampane sú jej súčasťou, hoci sa konajú v rámci oficiálnej návštevy kraja.

Ale Zeman náklady nevykázal. Sám už skôr konštatoval, že kraje obchádza po celú dobu výkonu svojho mandátu, a preto ani teraz podľa neho o kampaň nejde.

Miliónová hodnota času v televízii
Najväčším darcom sa však podľa analytikov stal majiteľ televízie Barrandov Jaromír Soukup. Tím EconLabu vyčíslil hodnotu vysielacieho času v televízii, v ktorej kandidát Miloš Zeman pravidelne vystupoval v relácii Týždeň s prezidentom počas volebnej kampane.

"Je pravdepodobné, že televízia odvysielala relácie bez priameho protiplnenia. Avšak cieľom štúdie je odhad cien obvyklých, teda cien, za ktorých by sa rovnakého mediálneho priestoru dostalo napríklad ľubovoľnému ďalšiemu prezidentskému kandidátovi," vysvetlil ekonóm Jiří Skuhrovec.

Celkom podľa výpočtov jeho tímu vychádza hodnota vystupovania v tejto relácii na 16 miliónov korún. Výpočet sa opiera o cenu reklamného času. "Tento program tvoril podstatnú časť mediálnej prezentácie kandidáta Miloša Zemana, a dal mu preto tiež podstatnú konkurenčnú výhodu," doplnil Skuhrovec.

Pozvánky na Hrad za 1,4 milióna z verejných peňazí
Na začiatku januára 2018 rozoslala Správa Pražského hradu občanom 2,3 milióna kusov pozvánok na návštevu Pražského hradu v čase osláv 100 rokov republiky a 25. výročia vzniku samostatnej Českej republiky. Podpísaný bol na nich osobne Zeman a do schránok ľuďom dorazili spoločne s hlasovacími lístkami. Podľa informácií získaných podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám za to štát zaplatil 1,4 milióna korún.

Český Úrad pre dohľad nad hospodárením politických strán však dospel k názoru, že o kampaň nejde.

"V súlade so stanoviskom dohľadového úradu EconLab tento výdavok do sumy kampane nezahrnul, upozorňuje iba na etický problém zviditeľnenia prezidentského kandidáta za štátne prostriedky," oznámila hovorkyňa Rekonštrukcie štátu Tereza Krištofová.

01 - Modified: 2024-12-21 18:40:56 - Feat.: - Title: Ľudia si minútou ticha pred pražskou univerzitou uctili pamiatku obetí minuloročnej streľby 02 - Modified: 2024-12-21 14:04:30 - Feat.: - Title: Praha po útoku v Nemecku umiestnila betónové zábrany na námestí Republiky 03 - Modified: 2024-12-21 08:45:49 - Feat.: - Title: Česko si pripomína prvé výročie tragickej streľby na pražskej univerzite 04 - Modified: 2024-12-20 15:34:51 - Feat.: - Title: Rezort obrany sa pri nákupe nákladných vozidiel Tatra pripojil k Česku 05 - Modified: 2024-12-20 15:03:55 - Feat.: - Title: Pavel telefonoval so Zelenským, hovorili o pokračovaní muničnej iniciatívy
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
22. december 2024 07:09