Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.08.2018, 11:41

Vstupnú bránu do Talianska čakajú po páde mosta kolóny a dopravná katastrofa

  • Morandiho most, ktorého časť sa zrútila, je súčasťou diaľnice A10, ktorá mieri od Janova na západ k mestu Ventimiglia a potom do Francúzska.
  • Na východnej strane je potom vlastne vstupnou bránou do zvyšku Talianska.
  • Pre dopravu v meste bude výpadok dôležitej tepny katastrofou.
  • Pád mosta rozdelil na dve časti nielen Janov, ktorý sa tak ocitol bez priameho prepojenia, ale celú Ligúriu.

Zrútenie mosta v Janove je nielen tragédiou pre všetkých, ktorých pád priamo zasiahol a poškodil, ale aj katastrofou pre mesto. Dôsledky bude celá oblasť pociťovať mnoho ďalších rokov. Morandiho most bol najdôležitejšou dopravnou tepnou mesta a jednou z najfrekventovanejších v severozápadnom cípe Talianska.

"Ten most si pamätám, zaujalo ma, že asfalt na ňom bol zaplátaný a popraskaný ako na českých cestách," opisuje spolupracovník iDNES.cz, ktorý bol v Janove tento rok na začiatku júna. "Bol tiež pocitovo celkom úzky a na pohľad ošarpaný, ako väčšina diaľničných mostov a estakád v Taliansku. Prešli sme ním Janov od západu do centra. Mesto ako by bolo zavesené na kopci nad prístavom. Systém hlavných janovských ťahov je teda postavený práve na mostoch, estakádach a tuneloch," opisuje.

​Významný prístav na západnom pobreží je hlavným mestom severotalianskeho regiónu Ligúria. V meste a najbližšom okolí žije 1,5 milióna obyvateľov. Husto obývané svahy prudko padajú k moru. Pre dopravu v meste bude výpadok tejto dôležitej tepny katastrofou.

Morandiho most je súčasťou diaľnice A10, ktorá mieri od Janova na západ k mestu Ventimiglia a potom do Francúzska. Na východnej strane je potom vlastne vstupnou bránou do zvyšku Talianska.

Po moste ročne prešlo 25,5 milióna áut. Za posledných tridsať rokov objem dopravy narástol štyrikrát a počítalo sa, že v nasledujúcich troch dekádach ešte vzrastie o tretinu.

Jeden z najdôležitejších mostov

"Viadukt Polcevera, nazývaný tiež Morandiho most, bol jeden z najdôležitejších mostov v Taliansku," píše autoblog.it. Zaisťoval prístup do Janova, jedného z hlavných talianskych prístavov, na tamojšie prekladiská po ňom prešli stovky kamiónov denne.

Taliansky automobilový spravodajský magazín uvádza, že talianska železničná sieť nie je dlhodobo schopná uspokojiť dopyt po nákladnej doprave, nárast dopytu po prepravných kapacitách teda musí vykryť cestná doprava. V posledných niekoľkých rokoch sa preto výrazne zvýšila. Z toho väčšinu v oblasti Janova niesol práve Morandiho most. Len za minulý rok na ňom podľa talianskeho autoblogu narástol objem dopravy o 15 percent.

​Pád mosta rozdelil na dve časti nielen Janov, ktorý sa tak ocitol bez priameho prepojenia, ktoré zároveň umožnilo mesto rýchlo prejsť, ale vlastne celú Ligúriu, ktorej je Janov hlavným mestom.

Správca talianskych diaľnic, spoločnosť Autostrade per l'Italia už vydala rady pre vodičov, kadiaľ mesto obísť. Dá sa povedať, že obchádzkové trasy budú na dlhú dobu trvalé a trvalo upchaté. Morandiho most slúžil nielen pre tranzit, ale aj obyvateľom Janova. Tých teraz čaká hľadanie alternatívnych trás a stres v kolónach. Hlavná spojnica východnej a západnej časti mesta im ušetrila veľa času, namiesto pár minút teraz strávia v uliciach mesta násobne viac.

Janovčanov čakajú roky v kolónach

Dá sa očakávať, že pád mosta bude mať tiež vplyv na životné prostredie mesta a tiež na ekonomiku. Je obrovské šťastie, že most spadol v čase, keď na ňom bolo relatívne málo áut. Na moste sa totiž bežne tvorili zápchy. Ak by sa to stalo o deň neskôr, mohla byť katastrofa oveľa väčšia - 15. augusta je totiž taliansky sviatok Ferragosto. To sú také talianske "letné Vianoce", život sa zastaví a všetci idú k moru. Oslavujú. Potom vyrazia na dovolenku. Celé Taliansko je ten deň v pohybe. Dalo sa čakať, že autá mieriace k moru a na pikniky by upchali aj Morandiho most.

Po odprataní trosiek sa bude okrem skúmania príčin pádu mosta tiež premýšľať čo ďalej. O to viac teraz Janovčanov musí mrzieť, že plány na stavbu nového obchvatu mesta (Gronda di Genova), o ktorom sa hovorilo dvadsať rokov, boli pred nedávnom za veľkých politických tancov úmrtvené.

Minister dopravy Danilo Toninelli po páde kritizuje správcu diaľničnej siete, že zanedbal údržbu. "Za naše diaľnice platíme najvyššie mýto v Európe a nikto nerobí na mostoch a nosných cestách ani údržbu, ktorá je nutná," napísal na Facebook. Vyzval vedenie spoločnosti Autostrade per l'Italia k demisii a už hovorí o pokute, ktorá môže dosiahnuť až 150 miliónov eur.

Taliansky vicepremiér Luigi Di Maio dodal, že minister dopravy už spustil postupy, ktoré by mohli viesť k odobratiu koncesie spoločnosti Autostrade per l'Italia k správe talianskych autostrád.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.