Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.10.2018, 00:00

Desať firiem, ktoré menia plastový odpad na peniaze

Viaceré veľké značky ako Adidas či Ikea budujú prosperujúci biznis na hore umelohmotného odpadu.

Desať firiem, ktoré menia plastový odpad na peniaze
Zdroj: Wikimedia Commons

Každý rok vyprodukuje ľudstvo viac ako dve miliardy ton odpadu a napriek snahám o zvýšenie miery recyklácie či zmenšovania obalov miera znečistenia dennodenne narastá. Globálne spoločnosti v oblasti módy či nábytkárskeho priemyslu sa preto spojili s vynálezcami prelomových technológií, aby upozornili na alarmujúci problém našej planéty. Využívaním nových materiálov vytvárajú príťažlivé produkty, ktoré pútajú mediálnu pozornosť a šíria im dobré meno.

Práve narastajúce povedomie zákazníkov o plaste totiž ponúka značkám skvelú PR príležitosť. Louise Edgeová, vedúca kampane proti plastovému znečisteniu oceánov v Greenpeace, sa vyjadrila: ,,Vďaka šokujúcim fotkám a štatistikám si myslím, že (firmy) začínajú problém vnímať, keďže ľudia sú viac znepokojení, než kedykoľvek predtým.“ Čoraz viac spoločností si tak osvojuje prívlastok „zero-waste“ (nulový odpad), čo znamená, že podporujú využívanie druhotných surovín pri výrobe ďalších produktov. 

K ochrane životného prostredia ich okrem budovania goodwillu môže lákať aj finančná stránka veci. Maloobchodné firmy ako Marks & Spencer a Waitrose zaznamenali vďaka redukcii množstva využívaného plastu pokles nákladov. Výskum ukázal, že spoločnostiam, ktoré sa zameriavajú na udržateľnosť, sa darí lepšie ako ostatným. Napríklad takto orientované značky spadajúce pod spoločnosť Unilever sa v roku 2016 zaslúžili o 60 percent z rastu firmy a oproti zvyšným rástli viac ako o polovicu vyššou rýchlosťou. Prieskum MediaCom navyše zistil, že polovica zákazníkov je ochotných si priplatiť za značku či produkt, ktorý podporuje pre nich dôležité hodnoty a vo vekovej kategórii 18 až 24 rokov sa čísla vyšplhali až na 60 percent.

1. Adidas 

V snahe ochrániť život v oceánoch a zároveň získať inovatívny produkt vznikla kooperácia medzi spoločnosťou Adidas a organizáciou Parley for the Ocean. Už minulý rok sa firme podarilo vyrobiť viac ako milión párov tenisiek z plastového odpadu.  „Súčasťou nášho úspešného partnerstva v roku 2017 je uvedenie novej udržateľnej obuvi a odevných produktov, vrátane UltraBOOST, NMD a EQT,” opisuje vedúca tlačového oddelenia Adidasu Claudia Langeová. Na jeden pár ekologických topánok bolo použitých jedenásť plastových fliaš zo znečistených morských brehov, pláží a pobrežných komunít, ako sú napr. Maldivy.

Podľa Langeovej dopyt po Parley Ocean plaste rastie. „Snaha o ochranu životného prostredia bola dlhý čas len o protestoch a varovaniach,“ vysvetľuje dizajnér, ekologický aktivista a zakladateľ Parley for the Ocean, Cyrill Gutsch. „Nie každého sa dá presvedčiť prezentovaním vedeckých dôkazov. Móda má však silu tvoriť trendy, ktoré vás presvedčia robiť veci, ktoré ani nemusia mať žiaden zmysel.“

V tomto roku Adidas pokračuje vo využívaní Parley Ocean plastu naprieč ich kľúčovými kategóriami.  „Hlavnú rolu predstavuje bežecká obuv a futbalové odevy,” opisuje Langeová. Adidas zároveň nahradením tzv. panenského plastu v jeho kanceláriách, outletoch, skladoch a distribučných centrách po celom svete zhodnotil viac ako 40 ton plastu. Pre tento rok chce Adidas vyrobiť 5 miliónov topánok z plastového odpadu a do roku 2020 je jeho cieľom vyrábať všetku obuv len z recyklovanej umelej hmoty. Okrem toho predstavil plaveckú kolekciu z regenerovateľných vlákien econyl, ktoré boli vytvorené z recyklovaných plastových rybárskych sietí.

„Veríme, že ak chcete nahradiť niečo škodlivé,“ poznamenáva Gutsch, „musíte prísť s niečím, čo je lepšie. S Adidas sa nám podarilo dokázať, že podstatou luxusu už nie je len hodnota materiálu, ale zámer, ktorý máte – energia, ktorú vložíte do týchto materiálov.“

Zdroj: flickr.com

2. Umelohmotné

Originálne využitie plastového odpadu však nie je len výsadou zahraničia. V Starej Turej pôsobia pod značkou Umelohmotné Šimon Horna a Lukáš Adámek, ktorí z plastového odpadu vyrábajú plastové misky, kvetináče, nástenné hodiny a pánske motýliky. „Okrem toho máme aj spolupráce s firmami, v rámci ktorých sme robili napríklad stojany na medzizubné kefky alebo ,céčka’,“ opisujú tvorcovia.

Reakcie verejnosti sú pozitívnejšie, ako na začiatku čakali. „V súčasnosti sa čoraz viac dostáva do popredia koncept zero waste a celkové povedomie o problémoch s plastovým odpadom. Preto je naša práca vnímaná naozaj pozitívne a spolu s dizajnom, ktorý vytvárame, sú naše produkty naozaj populárne.“

K založeniu značky však viedla viac-menej náhoda. „Šimon videl na nete virálne video od holandského dizajnéra Davea Hakkensa, ktorý v ňom zobrazuje ako si človek môže doma vyrobiť stroje na recykláciu plastového odpadu. ,,Sedeli sme pri pive, keď mi ho ukázal – či by sme to neskúsili aj my.“ Keďže sa od detstva venovali rôznym spoločným projektom, väčšinou technickým, bola to pre nich výzva a zábava zároveň. „Stavbu strojov sme si užili a ešte doteraz ich vylepšujeme.“

Na začiatku čerpali z vlastnej produkcie odpadu. Tá im však nestačila, tak nazreli aj do žltého smetiaka. Dnes však majú plastu prebytok. Ich výrobky oslovujú najmä mladú generáciu, no chýr o Umelohmotné sa rozšíril natoľko, že veľa ľudí odkladá svoj vlastný odpad pre nich, pretože vedia, že bude naozaj zrecyklovaný. 

„V súčasnosti rozbiehame spoluprácu s pár spoločnosťami, takže sa rozhodne nenudíme. Okrem toho by sme chceli medzi naše produkty zaradiť kryty na mobilné telefóny, na ktoré sa už dlhšie chystáme, ale potrebovali by sme na ne ešte technologicky dozrieť.“

3. Curaprox

Spoločnosť Curaprox Slovensko spustila projekt „Kolokefka“, v rámci ktorého sa v kioskoch po celom Slovensku zbierajú použité zubné kefky všetkých značiek. Kefkám Curaprox ľudia v „kefkovničke“ sami odseknú nerecyklovateľnú hlavičku. Z vlastných kefiek, ktorých zloženie poznajú, Curaprox vyrába koše na triedenie odpadu pre školy a škôlky.

Koncom minulého roka mala verejnosť možnosť vidieť premenu podrvených kefiek na stojančeky na medzizubné kefky na vlastné oči. Práve Curaprox bola totiž spoločnosť, s ktorou spolupracovala na Urban Markete slovenská značka Umelohmotné. 

4. Ikea

,,Vnímame, že naši zákazníci sú čoraz viac náročnejší a informovanejší,” tvrdí PR manager IKEA Bratislava Zuzana Janove. ,,Zaujímajú sa nielen o to, ako výrobok vyzerá alebo koľko stojí, ale aj odkiaľ pochádza a aké suroviny boli na jeho výrobu použité.”

Aj keď bude IKEA plasty naďalej používať, chce znížiť ich negatívne vplyvy. Do roku 2030 plánuje docieliť, aby boli všetky výrobky a obaly z obnoviteľných a/alebo recyklovaných materiálov.  ,,To znamená, že nebudeme používať plasty z prvotných zdrojov fosílnych surovín,” objasňuje Janove.

Príkladom ekologickej stratégie je stolová podložka, ktorá bola vyrobená z ochranného baliaceho materiálu používaného pri preprave IKEA produktov, či sprejové fľaše, rohožky, úložné škatule a závesy, ktoré boli takisto vyrobené z recyklovanej plastovej fólie či PET fliaš. ,,V minulom roku sme napríklad predstavili kuchynské dvierka a čelá zásuviek, ktoré vyrábame z recyklovaného dreva a ich povrch je z recyklovaných PET fliaš. Fóliu na dvierka s rozmerom 40×80 cm sme schopní vyrobiť z 25 plastových fliaš. Rovnakú technológiu používame i pri výrobe dverí, ktoré ponúkame v systéme skríň,” opisuje Janove.

5. Evian, Coca-Cola, Nestlé, M&S

Značka Evian, ktorej fľaše sú 100-percentne recyklovateľné, ich plánuje do roku 2025 vyrábať aj z recyklovaného plastu. Aj tento záväzok má nádej na uskutočnenie vďaka spolupráci s technologickou spoločnosťou Loop Industries. Evian vyzýva aj ostatné obchodné značky, aby nasledovali ich príklad, čím by vznikla cirkulárna plastová ekonomika.  Každá fľaša od Coca-coly by mala napríklad o dva roky obsahovať polovicu recyklovaného plastu, ktorého využitie plánuje zvýšiť i Nestlé. Marks & Spencer sa tak rozhodol učiniť do roku 2022, zabezpečiac sociálne benefity komunitám, z ktorých bude materiál čerpaný.

Zdroj: Pixels

6. Bin2Barrel

V amsterdamskom prístave prebieha výstavba závodu, ktorý prinesie revolučnú metódu spracovania plastového odpadu. Pomocou novej technológie bude možné premeniť druhy plastu, ktoré sa doteraz nedali recyklovať, na palivo pre naftou poháňané nákladné lode. Nielenže sa tak podarí prispieť k odstráneniu znečistenia, ale premenou na palivo sa využije i potenciál, ktorý tieto plasty majú ako materiál. Odpad budú fabrike dodávať holandské subjekty zabezpečujúce jeho zber a spracovanie, ktoré pre tieto plasty nemajú iné využitie a preto ich posielajú do spaľovne.   

Závod by mal byť do prevádzky uvedený na konci tohto roka a v priebehu prvého roku prevádzky by mal podľa odhadov spracovať tridsaťpäťtisíc ton odpadu, z ktorého vznikne tridsať miliónov litrov paliva. Amsterdamský prístav navyše očakáva, že množstvo jeho emisií oxidu uhličitého vďaka fabrike klesne až o päťdesiatsedemtisíc ton ročne.

OSN však upozorňuje aj na benefity samotného produktu. Pomocou danej technológie sa pri výrobe paliva vyprodukuje o 80 percent menej oxidu uhličitého ako pri zvyčajnom postupe, ktorým sa získava a prepravuje nafta. Oxid uhličitý je jedným z hlavných skleníkových plynov, ktorých produkcia otepľuje planétu a vyvoláva globálne klimatické zmeny.

7. Hubbub

Druhá z dvojice lodí, ktoré vo Veľkej Británii vyrobili takmer výlučne z recyklovaného plastového odpadu, sa od 30. augusta plaví na Temži. Environmentálna charita Hubbub, ktorá stojí za jej vznikom, dúfa, že bude šíriť osvetu o znečistení vodných tokov plastmi. Plavidlo pomenované „PET Project“ postavili zo zdrojov, ktoré poskytol reťazec Starbucks vďaka spoplatneniu jednorazových kávových pohárov z papiera a kanalizačná spoločnosť Tideway. Dvanásťmiestny čln bude slúžiť na „rybárske“ výlety po riekach, pri ktorých sa však namiesto rýb bude z vody loviť plastový odpad. Ten bude následne recyklovaný a použitý na výrobu ďalších lodí s rovnakým poslaním.

8. KWS, Total a Wavin

Prvý úsek cyklistického chodníka z recyklovaného plastu otvorili minulý týždeň v holandskom meste Zwolle. Na jeho stavbu sa použilo množstvo plastového odpadu, ktoré sa rovná pol miliónu vrchnákov z plastových fliaš alebo 218-tisícom jednorazových plastových pohárov. Pilotná cesta meria zatiaľ iba tridsať metrov, ale vydržať by mala trikrát dlhšie ako jej asfaltová alternatíva.

V chodníku sú tiež nainštalované senzory, ktoré monitorujú jeho stav. Zaznamenávajú aj jeho teplotu, množstvo bicyklov, ktoré po ňom prejdú, či jeho schopnosť znášať nápor premávky. Cesta je dutá, čo umožňuje, že sa do nej dá vložiť potrubie a elektroinštalácia. Zároveň je navrhnutá tak, aby odvádzala dažďovú vodu. Potrubie odvedie vodu do priestoru pod povrchom chodníka, v ktorom sa dočasne udrží a iným potrubím odkloní, aby sa predišlo vytopeniu. Keď sa pláty, z ktorých je chodník poskladaný, opotrebujú, dajú sa roztaviť a opätovne použiť na výrobu nových.

Hlavní investori projektu Anne Koudstaalová a Simon Jorritsma veria, že ak sa osvedčia ich cyklistické chodníky, technológiu by vedeli ďalej rozvinúť a v budúcnosti by sa z plastového odpadu mohli dokonca budovať vozovky.

Tie by sa namiesto mesiacov dali postaviť behom niekoľkých dní, pretože jednotlivé pláty sa vyrábajú vopred a potom sa len spájajú ako skladačka. Keďže sú ľahké, dajú sa poukladať jeden na druhý a o to jednoduchšia je aj ich preprava.

9. Timberland

Do roku 2020 si americká značka zaumienila vyrábať všetku obuv len z organických a recyklovaných materiálov. Plastové fľaše vyzbierané zo znečistených pláží na Havaji využíva na výrobu podrážok a nití pre ich nekožené topánky. Doteraz premenili na obuv 233 miliónov plastových fľašiek.

Zdroj: PixaBay

10. Nike

Ďalším svetoznámym bojovníkom proti znečisteniu je Nike, ktorý z recyklovaného plastu vyrába tričká, šortky i ponožky pre Národné futbalové mužstvo USA. Každý dres bol pôvodne šestnástimi plastovými fľašami, ktorých Nike od roku 2010 využil 3 miliardy. Jeden z dizajnérov značky sa vyjadril: „Ak dokážeme zmeniť spôsob, akým vyrábame obuv, možno dokážeme zmeniť, ako robíme všetko.“

Viac než len príležitosť

Masová produkcia plastu, ktorá začala len pred šiestimi dekádami, sa zrýchlila natoľko rapídne, že jej výsledkom je dnes viac ako 8 miliárd ton.  Väčšina z neho je vo forme jednorazových výrobkov, ktoré skončia v odpadkoch rozkladajúc sa viac ako 400 rokov. Konečnou stanicou sú pre nich najmä oceány, ktoré budú podľa odborníkov v polovici storočia obsahovať viac plastového odpadu ako rýb. Dôkazom miery ich znečistenia je i jednorazová plastová taška, ktorú našli na dne Mariánskej priekopy v hĺbke takmer 11 kilometrov pod hladinou.

Biznis s plastovým odpadom však poskytuje nádej na zmenu. „Dizajnér dokáže byť agitátorom pre zmenu,“  vyjadril sa dizajnér Alexander Taylor.

Spoločnosti by však  mali mať na pamäti, že zákazníci sa nenechajú oklamať jednorazovými PR príležitosťami a namiesto toho budú odmeňovať značky, ktoré začlenia environmentálne povedomie priamo do ich jadra.

Navyše, rastúce množstvo ich ekologických záväzkov spôsobuje, že firmy sa môžu stretnúť so skepticizmom zákazníkov a rôznych ekologických združení a dokonca aj s obvineniami z „greenwashingu“. Daný pojem sa uplatňuje pri firmách, ktoré zavádzajúco využívajú „zelený“ marketing, aby vytvárali dojem, že ich produkty či ciele sú ekologické, pričom viac peňazí ide na „zelené“ PR, než je reálne minutých na skutočne ekologické aktivity.

Sekcia Globálne vznikla v rámci programu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkách používáme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce a vašeho zážitku při čtení Mediahub.cz. Bližší informace naleznete v Pravidlech používání cookies. Zpracování a správu cookies nastavíte přímo ve Vašem prohlížeči.