Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.03.2019, 19:39

Pilot zrúteného boeingu mal žiadať pár minút po štarte o návrat

Približne minútu po štarte pilot Yared Getachew ešte pokojným hlasom konštatoval "problém s riadením letu".

Pilot zrúteného boeingu mal žiadať pár minút po štarte o návrat
Zdroj: Boeing

Pilot Boeingu 737 MAX, ktorý sa v nedeľu aj so 157 ľuďmi na palube zrútil v Etiópii, žiadal už tri minúty po štarte hlasom plným paniky o povolenie k návratu. Informoval o tom dnes s odvolaním sa na dobre informovaný zdroj americký denník The New York Times (NYT).

Pilot tak náhle prerušil letových dispečerov, ktorí si na svojich monitoroch tiež všimli veľmi neobvyklé správanie stroja.

Zdroj, ktorý je oboznámený s príslušnou komunikáciou riadenia letovej prevádzky, naznačil, že pilot letu 302 z Addis Abeby sa ocitol vo vážnych problémoch hneď po štarte. "Break, break. Povolenie k návratu! Prosím o vektor na pristátie!" volal údajne v panike pilot už tri minúty po štarte.

Slovami "Break, break" si piloti v núdzových situáciách vyžadujú prerušenie akékoľvek rádiovej komunikácie medzi kontrolnou vežou a ostatnými lietadlami.

Let bol nestabilný

V danú chvíľu už aj letoví dispečeri vedeli, že s letom 302 niečo nie je v poriadku. Let stroja Boeing 737 Max 8 bol totiž hneď od štartu silne nestabilný; klesal a zase stúpal o stovky metrov. Po piatich minútach sa spojenie s lietadlom úplne prerušilo.

Podivné na lete údajne nebolo len výškové kolísanie, ale aj rýchlosť lietadla. "Rýchlosť je na tom to najneobvyklejšie," povedal NYT bývalý pilot a expert na bezpečnosť v letectve John Cox. "Lietadlo zrýchľovalo oveľa viac, než by malo," poznamenal Cox.

Z informácií, ktoré sa podarilo NYT získať, sa dá zostaviť približný sled udalostí počas osudových minút.

Lietadlo sa pohybovalo nezvyčajne rýchlo

Približne minútu po štarte pilot Yared Getachew, skúsený kapitán s tisíckami nalietaných hodín, ešte pokojným hlasom konštatoval "problém s riadením letu". Boeing v tej chvíli letel príliš nízko. Počas dvoch minút sa mu však podarilo dostať do bezpečnej výšky.

Potom však dispečeri pozorovali, ako sa stroj potáca v rôznych výškach. Okrem toho sa lietadlo pohybovalo nezvyčajne rýchlo. "Čo sa deje s tým letom?" pýtal sa nahlas jeden z letových dispečerov a ďalším dvom lietadlám v blízkosti nariadil, aby zostali vo vyšších hladinách. Do toho vpadlo panické volanie kapitána letu 302. Povolenie k návratu bolo okamžite udelené. Stroj opísal krivku - a potom sa zrútil.

Veľa informácií o zrútení lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines, ktorý mal namierené do kenskej metropoly Nairobi, zatiaľ zverejnených nebolo.

Takzvané čierne skrinky so záznamami o lete vo štvrtok dorazili do Francúzska, kde ich má analyzovať tamojší úrad pre bezpečnosť civilného letectva (BEA). Kvôli nehode boli po celom svete vydané zákazy letov strojov Boeing 737 Max.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.