Španieli, ktorí majú kvôli šíreniu koronavírusu od polovice marca nariadenú celoštátnej karanténu, pri nákupoch pre domácu izoláciu teraz oveľa viac míňajú na pivo, víno, olivy, chipsy, čokoládu a zmrzlinu.
Denník El País s odvolaním sa na údaje spotrebiteľského magazínu Inforetail napísal, že predaje vína a piva sa oproti predchádzajúcim týždňom zvýšili skoro o tri štvrtiny, slaných čipsov sa predáva o 90 percent viac a predaj čokolády sa zdvihol o 80 percent.
Podľa informácií predajcov v Španielsku už pominula nákupná horúčka, kedy sa ľudia po vyhlásení núdzového stavu snažili predzásobiť potravinami alebo základnými hygienickými potrebami, ako je toaletný papier.
"Za posledné dva týždne sa znížil počet návštev predajní a zvýšil objem nákupov," uviedol Felipe Medina z asociácie španielskych supermarketov Asedas.
Podľa neho sa postupne mení aj obsah nákupných košíkov, pričom výrazne väčší záujem majú teraz ľudia o alkohol, pochutiny ako sú olivy či ančovičky a sladkosti.
Domáce pečenie
Až o 200 percent sa zvýšili predaje múky, čo podľa El País môže znamenať, že ľudia teraz doma oveľa viac sami pečú.
Vyššie tržby hlásia aj obchody, ktoré sa špecializujú na predaj alkoholu, najmä vína. "Predaje máme ako cez Vianoce," tvrdí šéf internetového obchodu Lavinia Julián Ribaldi.
Jediný rozdiel podľa neho je v tom, že zatiaľ čo cez sviatky sa kupujú skôr drahšie fľaše v rozmedzí od 15 do 20 eur, teraz sú najobľúbenejšie lacnejšie vína zhruba za osem až 15 eur.
Psychológovia majú vysvetlenie
Podľa psychológov je vysvetlenie zmieňovaných trendov jasné. "Ukazuje to, že sa ľudia v týchto časoch chcú niečím odmeniť," tvrdí Carmelo Vázquez, profesor psychopatológie z madridskej Univerzity Complutense.
Reakcia na stres má podľa neho mnoho podôb, ale jedna z nich môže byť práve taká, že sa ľudia uchýli ku konzumácii dobrôt a alkoholických nápojov.
"Má to terapeutický efekt. Konzumácia sladkostí a alkoholu vyplavuje endorfíny a to pomáha sa so stresom vyrovnať," dodáva.