Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.05.2020, 18:00

"Prišli sme o motory. Mayday." Zúfalí piloti pred zrútením chceli pristáť na bruchu lietadla

Pri havárii v husto osídlenej oblasti bolo poškodených 25 domov a ich obyvatelia dostali náhradné ubytovanie.

"Prišli sme o motory. Mayday." Zúfalí piloti pred zrútením chceli pristáť na bruchu lietadla
Zdroj: Reuters

Nehodu lietadla, pri ktorej zomrelo najmenej 97 ľudí, zrejme zavinilo niekoľko technických porúch na stroji. Podľa záznamu z čiernej skrinky, ktorý sa objavil na internete, piloti tesne pred pádom volali riadiacej veži s tým, že stratili oba motory.

Poslednou snahou malo byť "pristátie na bruchu", teda bez podvozkových kolies, ktoré podľa dostupných informácií nešli vysunúť. Nešťastie však prežili minimálne dvaja ľudia, z ktorých jeden popísal udalosti zahraničným médiám.

​V juhopakistanskom veľkomeste Karáči sa krátko pred plánovaným pristátím zrútilo na obývanú štvrť dopravné lietadlo Airbus A-320 s približne stovkou ľudí na palube. Tragédiu podľa doterajších informácií prežili dvaja z nich, píše agentúra Reuters.

Podľa správy bolo všetko v poriadku

Piloti tesne pred pádom lietadla hlásili poruchu oboch motorov. "Približujeme sa napriamo - prišli sme o motory," volal pilot smerom k riadiacej veži.

"Potvrďte pokus o pristátie na bruchu. Môžete pristáť na dráhe 25," odpovedala veža, zatiaľ čo piloti sa zrejme márne snažili o vysunutie podvozku a volali: "Rozumiem. Mayday. Mayday. Mayday. Pakistan 8303."

"Pakistan 8303. Rozumiem. Obe ranveje sú k dispozícii pre pristátie," snažila sa riadiaca veža upokojiť pilotov, lenže v tej chvíli sa piloti odmlčali a už sa neozvali. Chvíľu potom sa lietadlo pakistanských aerolínií zrútilo priamo do husto obývanej štvrti v Karáči.

"Posledné, čo sme od pilotov počuli, bolo, že majú technické problémy. Potom bolo už len ticho ... Je to obrovská tragédia," uviedol podľa denníka The Guardian hovorca pakistanských národných aeroliniek Abdulláh Chán.

Do Láhaure deň pred nehodou priletel Airbus z ománskej metropoly Maskatu. V technickej správe, o ktorej informoval pakistanský denník Dawn, sa uvádza, že sa pri kontrole nenašla žiadna závada motorov, pristávacieho zariadenia ani žiadneho hlavného systému. Ďalej v nej stojí, že stav oboch motorov je "uspokojivý" a že lietadlo prechádza pravidelnou údržbou. Pakistanský úrad pre civilné letectvo dal airbusu povolenie k letom do novembra tohto roku.

Výrobca, firma Airbus, vo svojom vyhlásení uviedol, že stroj bol v prevádzke od roku 2004, mal za sebou 25 860 letov a 47 100 letových hodín. Spoločnosť ponúkla pomoc pri vyšetrovaní nehody.

Videl som len dym

Podľa oznámenia miestnych nemocníc sa potvrdilo úmrtie najmenej 56 ľudí, činitelia však uvádzali rôzne čísla. Karáčsky starosta Vasim Achtar povedal, že zničených bolo najmenej šesť domov. Náčelník generálneho štábu armády Džaved Badžva kondoloval pozostalým. Premiér Imrán Chán na twitteri uviedol, že je nehodou "šokovaný a zarmútený", kondoloval rodinám mŕtvych a oznámil, že bolo okamžite začaté vyšetrovanie príčin tragédie.

Dvaja cestujúci pád lietadla prežili. Jedným z nich je podľa regionálnych úradov riaditeľ pandžábskej banky Zafar Masúd. Muž utrpel niekoľko zlomenín, ale je podľa hovorcu vlády provincie Sindh "pri vedomí a dobre reaguje".

Druhým je inžinier Muhammad Zubair. Ten v rozhovore s Geo News uviedol, že sa pilot pokúsil pristáť, lietadlo sa dotklo zeme, ale bol prinútený opäť vzlietnuť. Po zhruba desiatich minútach pilot oznámil, že sa pokúsi pristáť druhýkrát a následne stroj havaroval, uviedol Zubair z nemocničného lôžka v civilnej nemocnici v Karáči.

"Videl som len dym a plamene," povedal. "Počul som zo všetkých strán krik. Detí, dospelých. Videl som len plamene. Žiadnych ľudí som nevidel, len som počul ich krik," uviedol. "Rozopol som si bezpečnostný pás a uvidel svetlo. Išiel som k nemu a musel skočiť asi tri metre, aby som sa dostal do bezpečia," spresnil.

Ďalší kľúčový problém

Zahraničné médiá citovali skúseného odborníka na civiliní letectvo, podľa ktorého ďalším kľúčovým problémom bolo, že sa pilotom nepodarilo vysunúť podvozok (zrejme kvôli ďalšej technickej poruche). Podľa citovaného nemenovaného odborníka je však veľmi skoro na určenie presnej príčiny nešťastia.

Experti na leteckú bezpečnosť zvyčajne uvádzajú, že za leteckými nehodami stojí zvyčajne viac ako jedna príčina, ale že takéto vyšetrovanie zaberie veľa času.

Telá mŕtvych už boli odvezené do márnice a nemocnice, na mieste sú stále trosky. Úrady zatiaľ nepotvrdili nález záznamníkov o lete. Pri havárii v husto osídlenej oblasti bolo poškodených 25 domov a ich obyvatelia dostali náhradné ubytovanie.

Pakistan rovnako ako iné krajiny kvôli koronavírusu zastavil leteckú dopravu a domáce lety obnovil minulý týždeň. Zmyslom bolo umožniť Pakistancom premiestniť sa k rodinám počas moslimského sviatku íd al-fitr, ktorý sa oslavuje po skončení pôstneho mesiaca ramadán a začne sa cez víkend.

Piatková nehoda bola najhorším leteckým nešťastím v Pakistane od roku 2012, kedy sa za búrky zrútil pri Islamabade boeing a v troskách zahynulo 127 ľudí.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.