Kampaň za znovuzvolenie amerického republikánskeho prezidenta Donalda Trumpa utratila už vyše 70 percent zo všetkých peňazí, ktoré vybrala od začiatku roku 2019.
Prišla tým o svoju finančnú výhodu nad demokratickým súperom Joeom Bidenom v situácii, keď do volieb ostáva 55 dní. Dnes to napísal denník The New York Times (NYT) s odkazom na vyjadrenie činiteľov kampane a jej finančné záznamy.
Mal obrovskú výhodu
Trump začal svoju cestu za znovuzvolením najskôr zo všetkých prezidentov v modernej americkej histórii, a to už v deň svojej inaugurácie. Podľa NYT tým chcel predísť situácii z roku 2016, kedy sa mu nepodarilo vybrať toľko peňazí ako jeho vtedajšej súperke Hillary Clintonovej.
Táto taktika sa zdala byť úspešná, čiastočne aj vďaka tomu, že jeho vyzývateľ Biden v začiatkoch svojej kampane trpel nedostatkom financií. Tento rok na jar mal Trump nad niekdajším viceprezidentom finančnú výhodu vo výške 200 miliónov dolárov.
Tá však podľa NYT ku koncu leta v podstate zmizla. Kampaň republikánskeho kandidáta totiž minula už 800 miliónov dolárov z celkových 1,1 miliardy dolárov, ktoré získala od darcov od začiatku roka 2019 do tohtoročného júla.
"Najdôležitejšia vec, ktorú robím každý deň, je, že dávam pozor na rozpočet," povedal NYT manažér Trumpovej kampane Bill Stepien. Odmietol pritom poskytnúť podrobnosti ohľadne súčasných finančných možností Trumpovho štábu. Poznamenal však, že má dosť na to, aby dosiahol prezidentovho znovuzvolenia.
Snažili sa šetriť
Stepien nastúpil do funkcie v polovici júla a rýchlo zaviedol úsporné opatrenia, ktoré sa dotkli najímania pracovníkov kampane alebo výdavkov na cestovanie či reklamu.
Za vedenia jeho predchodcu Brada Parscala sa podľa NYT v Trumpovom tíme zakorenil pomerne rozhadzovačný spôsob nakladania s financiami.
Nezodpovedný predchodca
Parscale tiež vynaložil 350 miliónov dolárov na vybudovanie siete darcov na internete, čo je podľa niektorých kritikov premrštená suma. Niekdajší manažér však za svojimi rozhodnutiami stojí.
Ako príklad nehospodárnosti uvádza denník 11 miliónov dolárov utratených za dva reklamné spoty pri finále zámorskej ligy amerického futbalu (NFL) nazývanom Super Bowl.
Kampaň sa vtedy chcela údajne vyrovnať miliardárovi Michaelovi Bloombergovi, ktorý sa uchádzal o demokratickú nomináciu, a tiež si zaplatil vysielací priestor počas tejto vysoko sledovanej udalosti.
Milióny na reklamu
Výdavok Trumpovho tímu za dva spoty bol však väčší, než koľko kampaň celkom vložila do televíznych reklám v štyroch významných takzvaných bojových štátoch, kde sa bude rozhodovať o víťazovi volieb.
Trumpova kampaň minula pred začatím republikánskeho nominačného zjazdu 100 miliónov dolárov za smršť televíznych reklám, pretože práve stranícke zjazdy oboch strán sú podľa odborníkov chvíľou, kedy sa o voľby začne zaujímať širšie publikum.
Biden získal finančný náskok
V druhej polovici augusta však prezidentov tím televízne vlny v podstate opustil. Za posledné dva augustové týždne utratil sedemkrát menej ako Bidenov tábor, ktorý je teraz podľa odhadov radu pozorovateľov v rovnakej, alebo možno aj lepšej finančnej pozícii.
Bidenovi sa totiž jednak podarilo vybrať za august rekordných necelých 365 miliónov dolárov, a k tomu viedol svoju kampaň od jari v dôsledku pandémie Covidu-19 veľmi minimalisticky.
So svojimi podporovateľmi sa stretával niekoľko mesiacov výlučne skrz videokonferencie zo svojho domova a aj týmto spôsobom sa mu podarilo osloviť darcov, ktorí jeho kampani venovali stovky tisíc dolárov.
Trump pritom podobný prístup kritizoval a odmietal, pričom trval na organizovaní štandardných veľkých a drahých spoločenských udalostí.
Republikánsky prezident pritom aj cez obrovské množstvo vynaložených financií naďalej zaostáva za Bidenom v prieskumoch verejnej mienky. Podľa priemeru z celoštátnych meraní, ktorý zostavuje server RealClearPolitics, má teraz bývalý viceprezident nad Trumpom náskok o viac ako sedem percentuálnych bodov.