StoryEditor

O Biely dom začínajú bojovať hviezdy šoubiznisu

28.11.2007, 23:00
Autor:
ČTKČTK

Predvolebný boj pred prezidentskými voľbami v Spojených štátoch sa stupňuje. Politikom dokonca pomáhajú získať priazeň voličov už aj filmové a mediálne hviezdy. Zatiaľ čo kampaň demokratickej kandidátky a niekdajšej prvej dáme Hilary Clintonovej oživí slávna herečka a speváčka Barbra Streisandová, Clintonovej stranícky kolega Barack stavil na mediálnu hviezdu Oprah Winfreyovú. Cieľ ich angažmá je jednoznačný: získať americké voličky.
Barbra verzus Oprah
"Predstava pani prezidentky Spojených štátov je mimoriadna idea," vyhlásila na adresu Clintonovej herečka Streisandová, ktorá sa dlhodobo radí medzi liberálnodemokratické aktivistky. Newyorská senátorka a bývalá prvá dáma Spojených štátov už podľa Streisandovej dokázala ženám, že pre ne neexistujú hranice úspechu.
Okrem Streisandovej má Clintonová po svojom boku už aj ďalšieho vplyvného pomocníka -- manžela a bývalého prezidenta Billa Clintona.
Účasťou Streisandovej v predvolebnej kampani si však chce udržať podporu medzi ženami, o ktorú ju chce pripraviť Obama pozvaním populárnej moderátorky rodinných talkshow Winfreyovej. Tá už viac ako 20 rokov uvádza svoje dopoludňajšie a popoludňajšie programy, ktoré týždenne sleduje v Spojených štátoch 46 miliónov divákov, predovšetkým ženy v domácnosti a dôchodcovia. Miliardárka Winfreyová je podľa časopisu Forbes 21. najvplyvnejšou ženou sveta. V podobnom rebríčku v Spojených štátoch je druhá, hneď za Hillary Clintonovou.
Podporu Obamovi vyjadrila už na jar v televíznom rozhovore s Larrym Kingom. V septembri vo svojom dome v Kalifornii usporiadala večierok plný hollywoodskych hviezd, na ktorom pre Obamu vyzbierala tri milióny dolárov. "Môže zdôrazniť niektoré témy našej kampane a osloviť ľudí, ktorí o politike možno vôbec nepremýšľajú," dúfa Obama.
Úspech nie je zaručený
Vstup takýchto osobností do kampane sa stal predmetom výskumu verejnej mienky. Asi sedem z desiatich Američanov je presvedčených, že ich podpora nebude mať na rozhodovanie vplyv. Ale 60 percent si zároveň myslí, že Oprah Obamovej kampani výrazne prospeje. 15 percent opýtaných by mohla moderátorka presvedčiť, aby Obamu podporili, ale rovnako 15 percent pripustilo opak. Aj keď skutočný dosah nie je až taký výrazný, nie je podľa expertov bez významu. Winfreyová oslovuje najmä ženy, černochov a voličov do 29 rokov. Všetky tieto skupiny sú pre Obamu kľúčové.
Angažovanie celebrít automaticky úspech neprináša. "Robiť reklamu prezidentovi nie je to isté, ako vychvaľovať knihy," zhodnotil politický analytik Larry Sabato v narážke na knižný klub, v ktorom Winfreyová pomáha na svet bestsellerom.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
27. apríl 2024 05:24