Päť stoviek robotníkov z Číny sa podľa denníka Rzeczpospolita v apríli objaví v Poľsku na stavbe diaľnice A2 medzi mestami Lodž a Varšava. Konzorcium na čele s čínskou firmou China Overseas Engineering Group stavia dva diaľničné úseky v celkovej dĺžke asi 50 kilometrov.
Rozhodnutie priviezť do Poľska čínskych robotníkov podľa nemenovaného zdroja denníka Rzeczpospolita už padlo. Ak by sa toto riešenie osvedčilo, mohlo by prvú skupinu Číňanov nasledovať ďalších niekoľko stoviek ľudí.
Podozrivo lacné
Čínska firma chcela spočiatku pri stavbe diaľnice využiť poľského subdodávateľa, poľskí podnikatelia s ňou ale vraj nechceli pracovať. "Dalo sa to čakať," povedal Marek Michalowski, šéf Poľského zväzu zamestnávateľov v stavebníctve. Dodal, že Číňania riaditeľstvo ciest a diaľnic ponúkli úseky postaviť za tak nízku cenu, za akú sa takáto investícia v poľských podmienkach nedá realizovať. "Podobné problémy budú mať so strojmi a stavebným materiálom," tvrdí Michalowski.
Podľa Michalowského môžu mať Číňania problémy aj s poľským zákonníkom práce. Pripomenul, že majú zarábať tak, ako je to v poľských reáliách obvyklé. "Objaví sa sto otázok a kontrol, či pracujú za tých istých podmienok, za akých by pracovali Poliaci," tvrdí Michalowski.
Výhrady mala aj EÚ
Poľské riaditeľstvo ciest a diaľnic plánovalo, že ho dva diaľničné úseky medzi Lodžou a Varšavou vyjdú na 2,9 miliardy zlotých (738 milónov eur), China Overseas Engineering Group ale ponúkla, že ich postaví za takmer 1,3 miliardy zlotých. Ponúkaná cena bola o niekoľko desiatok percent nižšia ako tá, s ktorou prišla konkurencia.
Výhrady k tomuto tendru mal aj Brusel. Európskej komisii sa nepáčilo, že Poľsko do verejnej zákazky pustilo čínsku firmu v situácii, keď podnikatelia z dvadsaťsedmičky v Číne k štátnym tendrom rovnaký prístup nemajú. Avšak nijako zasiahnuť nemohla, pretože Číňania v Poľsku stavajú úseky diaľnice, ktoré nie sú spolufinancované z európskych fondov.
V Česku vlani na jeseň kvôli príliš vysokým cenám stavby diaľnic o možnosti zapojenia lacnejších čínskych firiem rokoval minister dopravy Vít Bárta s veľvyslancom Číny. V minulosti opakovane kritizoval Riaditeľstvo ciest a diaľnic za neefektívnosť výstavby komunikácií.