Z domova odchádzali ako neznámi, v zahraničí sa vypracovali na špičky vo svojich odboroch. V seriáli Slovenský recept na úspech vám prinášame príbehy úspešných Slovákov.
Programovať začal pred desiatimi rokmi ako amatér vo voľnom čase. Dnes šéfuje jednému z lídrov na hernom trhu v Česku a na Slovensku. "Naším najväčším tromfom je simulácia Miner Wars 2081, ktorá patrí do najvyššej kategórie v tomto priemysle. Záujem o ňu sa slušne rozbehol -- očakávame predaj státisícov kusov na celom svete. Otvára nám to dvere k verzii na XBOX či ďalším pokračovaniam," hovorí Marek Rosa, zakladateľ a šéf firmy Keen Software House, ktorá patrí do absolútnej špičky vývojárskych spoločností v Česku.
Špičkový tím
Rosa sa ešte pred pár rokmi zaoberal počítačovou grafikou a simuláciou iba ako každodenným koníčkom. Živilo ho iné zamestnanie, ktoré s počítačovými hrami nemalo nič spoločné -- informačné systémy pre lízingové a telekomunikačné spoločnosti v Česku aj na Slovensku. Keď si však programovanie vyžadovalo čoraz viac času, rozhodol sa, že sa mu bude venovať naplno.
V súčasnosti už vedie v pražskej centrále Keen Software House tím dvadsiatich špičkových vývojárov. Tých si povyberal z úspešných vývojárskych firiem vo viacerých krajinách. "Na vývoj hry Miner Wars 2081 som od investorov dostal milión eur. Začal som hľadať schopných programátorov a grafikov. Vybudoval som tím, v ktorom mám v tomto okamihu Slovákov, Čechov či Američanov," vraví 32-ročný rodák z Bratislavy.
Marek musí okrem dohliadania na vývoj riešiť najmä veci týkajúce sa biznisu. "Ako generálny riaditeľ firmy mám na starosti technický a umelecký vývoj, marketing a predaj. Vlastne všetky oblasti."
Medzera na trhu
Preraziť sa mu podľa jeho slov podarilo najmä tým, že našiel medzeru v súčasnom hernom trhu. Je pritom mimoriadne ťažké uchytiť sa v priemysle, kde dominujú veľké americké či japonské koncerny. Tie neraz investujú do svojich herných titulov desiatky miliónov dolárov, čo je často podstatne viac než sú náklady na hollywoodske filmy. "Vybral som si oblasť, ktorú veľké vydavateľstvá posledných desať rokov úplne ignorujú, teda vesmírne simulátory. Pre istotu som pridal niekoľko nových a originálnych herných konceptov, napríklad plne zničiteľné prostredie," dodáva Marek.
Jeho tím vybudoval herný svet prakticky z celej Slnečnej sústavy s reálnymi rozmermi a realistickou fyzikou. "Jednotkou sme práve vďaka dynamickému prostrediu, na ktorom je založený Miner Wars 2081. Sústreďujeme sa na vesmírne simulátory v otvorenom svete, ale cítim, že do dvoch rokov rozšírime naše portfólio o nový projekt. Bude to herná platforma, v ktorej budú hráči vytvárať a budovať vlastné online svety," tvrdí Rosa.
Firma Keen Software House si podľa jej šéfa postupne buduje meno v biznise s počítačovými hrami na celom svete. "V dnešnej dobe nám online distribúcia umožňuje preskočiť vydavateľa. Výhoda je tá, že nám ostáva väčšina tržieb, keďže distribútor si berie zhruba štvrtinu."
Rosa už má v hlave ďalšie plány. Hrám s vesmírnou tematikou a takmer nekonečnými svetmi chce zostať verný aj v budúcnosti. Pavel Novotný