Najnovšie generácie bojových stíhačiek, dopravné superjety, vrtuľníky aj bombardéry. To všetko Rusi predstavili na 12. ročníku svojho najväčšieho aerosalónu MAKS. Pozrite si, aké moderné stroje videli v priebehu minulého týždňa diváci na moskovskej vojenskej základni Ramenskoje.
Suchoj T-50 PAK
Určenie: bojová stíhačka
Projekt spoločnosti Suchoj je prvou stíhačkou piatej generácie. Výrobca tento stroj predstavuje ako revolúciu v leteckom priemysle. Stíhačka, ktorá má konkurovať americkým súperom F-35 a F-22, by sa do oficiálnej výzbroje ruskej armády mala zaradiť najskôr koncom budúceho roka. T-50 bude vďaka neviditeľnej technológií stealth schopná uniknúť pozornosti radarov, a to aj vďaka zbraňovým systémom, ktoré nie sú zavesené pod krídlami, ale uložené v trupe lietadla.
Suchoj Superjet 100
Určenie: dopravné lietadlo
Superjet 100 je projekt civilného dopravného lietadla, ktoré má konkurovať európskemu výrobcovi Airbus a americkému Boeingu. Je to prvý stroj určený pre aerolinky od rozpadu Sovietskeho zväzu. Má nahradiť starnúce Tupolevy Tu-134, ktoré sa stávajú nákladnými a náročnými na údržbu. Lietadlo, ktoré po prvýkrát vzlietlo ešte v roku 2011 dosiaľ používa len ruský Aeroflot. Jeden stroj prevádzkovala arménska spoločnosť Armavia. Lietadlo sa stalo neslávne známym kvôli nehode pri indonézskej Jakarte v roku 2012. Vtedy pri predvádzacom lete narazilo v zlom počasí do pohoria.
Tupolev Tu-160
Určenie: strategický bombardér
Momentálne pýcha ruského strategického letectva. Bombardér z Tupolevovej dielne, ktorý prvýkrát vzlietol ešte v roku 1981, je schopný niesť nukleárne hlavice. Stal sa odpoveďou Sovietskeho zväzu na americký bombardér Rockwell B-1 Lancer, ktorý vznikol v čase studenej vojny. Ruské ministerstvo obrany je s konceptom Tu-160 tak spokojné, že nedávno ohlásilo jeho ďalšiu produkciu. Momentálne je totiž v prevádzke len 16 týchto lietadiel, ktoré sa po rozpade Sovietskeho zväzu dočkali modernizácie. Stroj so štvorčlennou posádkou dokáže prekonať rýchlosť dvetisíc kilometrov za hodinu a niesť dvanásť rakiet s jadrovými hlavicami. Moskva navyše plánuje výrobu modernizovanej verzie M2. Tá by sa do služby mala dostať už čoskoro.
Suchoj Su-35
Určenie: stíhačka
Ďalším lákadlom je bezpochyby stíhačka Su-35. Odborníci ju radia medzi to najlepšie, čo Rusko kedy vyrobilo. Ide o najnovšiu modifikáciu najpopulárnejšej stíhačky sovietskej éry Su27, ktorá sa dodnes používa. Armáda ich má vo výzbroji len 34 kusov, ale ďalšie sa neustále vyrábajú. Z hľadiska elektroniky a avioniky je Su-35 takmer totožný s vyvíjaným Suchojom T-50. Odlišujú sa len výzbrojou. Tej môže niesť Su-35 oveľa viac, avšak tým pádom prichádza o technológiu stealth.
Mil-Mi 26
Určenie: viacúčelový vrtuľník
Tento stroj sa považuje za ťažného koňa ruskej armády. Do služby bol oficiálne zaradený ešte v roku 1982, ale pre svoju jednoduchosť a nenáročnosť na údržbu sa bez väčších úprav a modifikácií používa dodnes. Stále drží rekord najväčšej helikoptéry na svete. Stroj so štvorčlennou posádkou môže odviezť naraz 70 výsadkárov alebo 80 vojakov. Pri rýchlosti takmer 300 kilometrov za hodinu dokáže transportovať dvadsať ton nákladu na takmer 600 kilometrov.
CIAM pohonná jednotka
Určenie: letecký motor
Okolo najnovšieho vynálezu Centrálneho inštitútu pre výskum leteckých motorov v Moskve je zatiaľ pomerne veľa tajností. Podľa informácií ruských úradov je však tento hypersonický motor umiestnený na vhodný typ lietadla schopný vyvinúť ťah, ktorý umožní letieť rýchlosťou viac ako 9000 kilometrov za hodinu.
Kto na aerosalóne MAKS vystavoval
Boeing (USA) – konštrukcia a výroba lietadiel
Rockwell Collins (USA) – popredný výrobca leteckých palubných systémov
Bombardier (Kanada) – výroba civilných lietadiel a business jetov
Airbus (Francúzsko) – konštrukcia a výroba lietadiel
Rolls Royce (Veľká Británia) – výroba leteckých motorov
Aero Vodochody (Česká republika) – lietadlá a stíhacie stroje
Iljušin Aviation (Rusko) – najväčší producent lietadiel a motorov
Mil Helicopter (Rusko) – najväčší ruský výrobca helikoptér
Klimov (Rusko) – výroba leteckých motorov
Kuznetsov Ing.(Rusko) – výroba leteckých motorov
Zaujímavosti a fakty o veľtrhu MAKS
-na moskovskej leteckej základni Ramenskoje sa uskutočňuje každé dva roky
-prvý ročník sa uskutočnil v roku 1992
-v poradí dvanásteho ročníka sa zúčastnilo viac ako 700-tisíc návštevníkov z celého sveta
-na veľtrhu malo zastúpenie viac ako 760 spoločností
-26 krajín sveta na veľtrhu predstavuje a predáva svoje produkty