Pod obsadenými mestami v Sýrii a Iraku budujú siete podzemných tunelov. Tie im slúžia ako úkryt aj ako úniková cesta pri nepriateľských ofenzívach.
V bašte Islamského štátu, sýrskom meste Rakka, sa rozozvučali sirény. Umiestnené sú na najvyšších budovách a najrušnejších križovatkách. Ich jačanie oznamuje blížiaci sa nálet spojeneckých lietadiel. Mimo civilistov do bezpečia utekajú tiež desiatky džihádistov, píše iDnes.cz.
"Akonáhle počujú sirény, okamžite opúšťajú svoje posty. Niektorí dokonca zastavia uprostred cesty a svoje vozidlá nechajú napospas bombardovaniu," opisuje pre server Israel National News jeden z bývalých obyvateľov Rakka.
Islamisti prí úteku mieria do nenápadných stavieb. Akonáhle za sebou zavrú dvere, sú v bezpečí. Pred nimi sú stovky metrov tunelov, ktoré vybudovali vďaka otrockej práci svojich zajatcov. Majú ich chrániť pred náletmi a v prípade pozemného útoku im umožnia nepozorovaný útek. Práve kvôli budovaniu rozsiahlych podzemných sietí v obsadených mestách počet zabitých stúpencov islamského štátu ani zďaleka nezodpovedá intenzite náletov.
Podzemné tunely sa nerozkladajú len pod sýrskym mestom Rakka. Po novembrovej ofenzíve ich objavili tiež kurdskí bojovníci v Sindžáre. "Vykopali tu takú sieť tunelov, že v podstate zničili všetku infraštruktúru Sindžáru. Tunel je pod každou ulicou a verejnou budovou, ktorá zostala nedotknutá," opísal predstaviteľ sindžárskej mestskej rady Wajs Fajk. Na budovanie tunelov podľa neho islamisti poslali asi 700 väzňov z mesta Tal Afar v Iraku, píše server International Business Times.
Fajk tvrdí, že v meste je 70 tunelov. V mnohých z nich islamisti ukrývali krabice s muníciou, lekárske vybavenie a bomby. V jednom z tunelov ich vojaci našli asi 90. "Podobné tunely sú vo všetkých mestách, ktoré obsadili. Ich stratégiou je útek do tunelov v prípade náletov bezpilotných lietadiel," potvrdzuje výpovede obyvateľov Rakka generál Samí Mulla Mohammed Boslí.
Tunely pod Ramadi
Podzemné tunely zohrali kľúčovú úlohu aj v nekonečnom boji o mesto Ramadi, ktoré islamisti ovládali dlhé mesiace. Až tesne pred koncom roka ho po masívnej ofenzíve irackej armády a spojeneckých náletov stratili. Keď vojaci obsadzovali centrum mesta, začali objavovať spletitú sieť tunelov. "Zistili sme, že sa zakopali a ukrývali pod zemou," uviedol pre CNN veliteľ irackej protiteroristickej jednotky Samí Kathie.
Tunely Islamského štátu podľa doterajších nálezov nie sú žiadne zložité inžinierske stavby. Bežne sa nachádzajú v hĺbke asi desiatich metrov pod zemou a nie sú širšie ako dva metre. "Budujú ich medzi domami tak, aby nemuseli chodiť po uliciach, kde by ich videli lietadlá. Tunely sa neskôr vetvia. Niektoré majú kilometer, iné 700 alebo 800 metrov," opisuje Kathie. V niektorých je dokonca zavedená elektrina a slúžia ako úkryt vysoko postaveným predstaviteľom Islamského štátu.
Samostatnou kapitolou je prehľadávanie tunelov po porážke islamistov. Podľa vojakov sa jedná o extrémne nebezpečnú prácu. Džihádisti tunely mnohokrát zaminujú a každý krok tak môže pre irackých a kurdských bojovníkmi znamenať smrť. "Prvý muž, ktorý sa vydá do tunela, na svojich pleciach nesie životy svojich spolubojovníkov," opisuje Kathie.
Hamas ako vzor
Budovanie tunelov nie je v moderných konfliktoch ničím novým. Zrejme najprepracovanejší systém majú bojovníci Hamasu, ktorí tunely budujú na hraniciach Pásma Gazy. Vďaka podzemným chodbám môžu vykonávať ozbrojené akcie na izraelskom území.
V roku 2006 napríklad uniesli izraelského vojaka Gilada Šalita, ktorého potom viac ako päť rokov držli v zajatí.
Rozsiahle tunely zaistili izraelské ozbrojené zložky aj v septembri a októbri roku 2013. Niektoré z tajných podzemných chodieb boli úzke a na prvý pohľad vyzerali ako obyčajné studne. Ďalšie boli o poznanie širšie a zmestili sa do nich aj koľaje s banskými vozíkmi. Stovkami tunelov putovalo do Pásma Gazy z Egypta so zbraňami napríklad aj bežný tovar pre zhruba 1,7 milióna Palestínčanov.