Pilot Airbusu spoločnosti Germanwings spustil tlačidlo, ktorým spustil klesanie lietadla a to sa potom zrútilo vo francúzskych Alpách. Uviedol to na tlačovej konferencii francúzsky žalobca Brice Robin. "Môžeme to analyzovať ako vôľu zničiť lietadlo," doplnil.
„Nepovedal vôbec nič, keď bol sám v kabíne, počuli sme jeho dýchanie, dýchal normálne, neznel, že by mal napríklad srdcové ťažkosti,“ upresnil žalobca Robin.
"Pilot úmyselne nechal lietadlo klesať, teda umožnil to, že lietadlo začalo padať. Nemal k tomu žiadny dôvod. Nemal ani dôvod brániť hlavnému pilotovi k vstupu do kabíny. Nemal ani dôvod nenapísať kód, ktorý by zabezpečil, že má lietadlo prioritu pred ostatnými strojmi," tvrdí žalobca.
Podľa vyšetrovateľov bol pilotom 28-ročný Nemec Andreas Lubitz. Úrady znova potvrdili, že nič nenasvedčuje tomu, že by šlo o teroristický útok.
Vyšetrovatelia dnes ráno oznámili , že jeden z pilotov airbusu nemeckej leteckej spoločnosti Germanwings, ktorý v utorok havaroval na juhu Francúzska so 150 osobami na palube, opustil pilotnú kabínu a nedokázal sa vrátiť predtým, než lietadlo spadlo. Napísal to v stredu americký denník The New York Times s odvolaním sa na dôkazy z hlasového záznamu z kokpitu.
"Chlapík vonku zľahka klope na dvere a nie je tam žiadna reakcia," povedal denníku nemenovaný vyšetrovateľ. "A potom udiera na dvere silnejšie a reakcia. Nikdy tam nie je reakcia," dodal.
"Je tam počuť, že sa snaží dvere vyraziť," doplnil vyšetrovateľ.
Piloti nezvyknú ostať v kokpite osamote
David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uviedol, že bežne je nutné pre vstup do uzamknutého kokpitu zadať kód. Vnútri je ale západka, ktorou môže pilot vstup do kokpitu jednoducho zablokovať. Denník The Sydney Morning Herald citoval nemenovaného pilota Airbusu A320, teda rovnakého stroja, aký sa v utorok zrútil vo francúzskych Alpách. Podľa neho sa do kokpitu nie je možné dostať, pokiaľ to ľudia vnútri nebudú chcieť. "Ak človek na druhej strane dverí povie nie, dovnútra sa nedostanete," povedal. Dodal, že vystuženie dverí neumožňuje ich rýchle vyrazenie.
Aerolinky v Spojených štátoch pilotom neumožňujú zostať v kokpite sami. Štandardný postup, keď jeden z pilotov chce odísť napríklad na toaletu je, že v kokpite s druhým pilotom zostane do jeho návratu letuška.
Samovražda pilota
Francúzski experti na letectvo povedali agentúre AFP, že po oznámení informácií The New York Times, že druhý pilot nemohol do kabíny, sa zdá, že za nehodou stála náhla nevoľnosť pilota či jeho samovražedné úmysly. Pričom nevoľnosť sa javí menej pravdepodobná.
Čítajte aj: HN z miesta tragédie:„Náraz sme videli, no nepočuli“
Diane okolo nehody lietadla vo francúzskych Alpách sme sledovali minútu po minúte. Prehľad z utorka nájdete tu. Prehľad zo stredy nájdete tu.