V pondelok 7. 12. 2015 vyplával na more nový raketový torpédoborec amerického námorníctva USS Zumwalt. Ide o najväčší torpédoborec všetkých čias a navyše je "neviditeľný". Loď čaká niekoľko mesiacov testovania na otvorenom oceáne.
Najväčší a najdrahší
USS Zumwalt pri opatrnom manévrovaní na rieke Kennebec River smerom na otvorený oceán sprevádzalo 200 lodných robotníkov lodeníc Bath Iron Works, námorníkov a obyvateľov mesta Bath. Loď sa nakoniec podarilo dokončiť po šiestich rokoch výstavby, píše portál iDNES.cz.
"Boli sme úplne vo vytržení, keď sme videli Zumwalt pri plavbe. Pre posádku a všetkých, ktorí sú zapojení do konštrukcie, stavby a prípravy tejto fantastickej lodi, je to obrovský míľnik," povedal námorný kapitán James Kirk, prvý veliteľ lode USS Zumwalt.
Americké námorníctvo teraz torpédoborec s dĺžkou 180 ma a s výtlakom bezmála 15-tisíc ton podrobí testovaniu. Počiatočné operačné schopnosti, teda schopnosť byť v obmedzenej miere nasadený do bojových operácií, dosiahne USS Zumwalt v priebehu budúceho roka.
Druhá loď USS Michael Monsoor sa k námorníctvu pripojí v roku 2018 a tretia USS Lyndon B Johnson v roku 2021. Pôvodne pritom americké námorníctvo očakávalo stavbu až 32 nových torpédoborcov triedy Zumwalt.
Avšak vzhľadom ku klesajúcemu americkému vojenskému rozpočtu a nárastu ceny lode (prvá loď stojí 4,4 miliardy dolárov) americké námorníctvo dostane iba tri lode triedy Zumwalt. Ušetrené peniaze využije na stavbu minimálne dvakrát lacnejších torpédoborcov triedy Arleigh Burke.
Dizajn lode predmetom kritiky
Námorné testovanie je väčšinou nudnou záležitosťou, ale v prípade USS Zumwalt je ostro sledované. Dôvodom je revolučný (avšak de facto viac než 100 rokov starý) design "obráteného trupu" (tumblehome). Technicky vzaté, konštrukcia tumblehome sa vyznačuje rysom, kedy má horná paluba menšiu dĺžku a šírku ako trup lode na čiare ponoru.
Problematika tvarovania lodi, a s tým súvisiace nautické schopnosti, je veľmi zložitá. O tvare rozhoduje vysoká matematika a modelovanie tvaru a správanie lode v menšom meradle.
V podstate klasický tvar lode (flare) s palubou širšie ako v mieste čiary ponoru vodu a vlny vytláča smerom od lode. Naopak "zužujúca" konštrukcie (tumblehome) sa do vody a vĺn "zarezáva". Problém sa však komplikuje pri určitej výške vĺn, rozbúrenom mori, silnom vetre, rýchlosti lode, manévroch pri určitých rýchlostiach (rýchla zákruta) a podobne.
Výhodou trupu tumblehome je väčší úložný priestor vo vnútri lode, v prípade USS Zumwalt dodržanie zásad stealth, podľa zástancov väčšia voľnosť pohybu lode na mori a celkovo lepšie nautické vlastnosti. Kritici upozorňujú na nízku stabilitu lode pri určitých situáciách (rozbúrené more) a pri poškodení lode, napríklad pri prerazení trupu v boji.
Vzhľadom k zaoblenému prierezu trupu USS Zumwalt každý stupeň náklonu znamená, že prelievajúca sa voda sa hromadí vo výduti a urýchľuje nakláňanie plavidla až k bodu, kedy sa nedokáže napriamiť a prevráti sa. Práve tento princíp prispel k rýchlemu zániku ruských bojových lodí v bitke pri Cušime v roku 1905, po ktorej sa od konštrukcie tumblehome všeobecne upustilo.
Najmodernejšie systémy
Konštruktéri USS Zumwalt sľubujú, že s najmodernejšími systémami riadenia stability lode sú schopní vysporiadať sa so všetkými podmienkami na rozbúrenom oceáne a pritom využiť výhody konštrukcie tumblehome.
Americké námorníctvo napríklad postavilo technologický model Sea Jet - jednoduchú 41 m dlhú loď, ktorá otestovala reálnosť konštrukcie "obrátenej paluby" pre veľké lode. Testovanie podľa námorníctva preukázalo stabilitu konštrukcie.
Zumwalt navyše nebude jediným plavidlom so staronovým trupom. Holandská lodiarska spoločnosť Amels pred niekoľkými rokmi predstavila zásobovacie plavidlo Sea Axe rovnakej konštrukcie.
Hoci ide o neporovnateľne menšiu loď, námorné skúšky ukázali, že nezvyčajný tvar provy aj trupu umožňuje Sea Axe udržať aj na silne rozbúrenom mori vysokú 25-uzlovú rýchlosť (48 km/h). Namiesto toho, aby Sea Axe do vĺn narážal, zarezáva sa do nich.
USS Zumwalt vyniká predovšetkým nebývalou úrovňou automatizácie, ktorá dovoľuje znížiť posádku iba na 130 námorníkov, čo je dvakrát menej ako napríklad u súčasných amerických torpédoborcov triedy Arleigh Burke. Automatizovaná je tiež nakládka a uloženie proviantu, munície a ďalších zásob z prístavu na loď.
Ďalším kľúčovým rysom sú veľmi výkonné systémy výroby elektrickej energie. V budúcnosti sa tak počíta s inštaláciou elektromagnetických alebo laserových zbraní.