Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.06.2015, 20:32

Česi RegioJet do Žiliny nepustia, trasu chce ovládať štát

Diaľkové spoje medzi Prahou a Žilinou bude pravdepodobne ministerstvo dopravy ďalej objednávať za vyše14 miliónov eur od Českých dráh.


Snímka: HN/Pavol Funtál

Minister dopravy Dan Ťok nechce pristúpiť na ponuku RegioJetu, aby od decembra 2016 stať ukončil objednávku vlakov na trasách Ex1 a Ex2, ktoré zahŕňajú aj vlaky do Žiliny.

RegioJet chce na tieto trasy vstúpiť v decembri budúceho roka a prevádzkovať bez dotácií všetky spoje. Majiteľ firmy Radim Jančura tvrdí, že v momente ako predložil ministerstvu ponuku, že prevezme bez dotácií kompletne prevádzku týchto vlakov, už nesmie štátny konkurent na tieto spoje dostávať dotáciu v hodnote takmer 14 miliónov eur na rok (386 milónov českých korún).

Štátu chýbajú garancie
"Robíme si ešte jednu právnu analýzu, ale zatiaľ máme na iný názor, ako pán Jančura," povedal český minister Ťok. Podľa neho európska legislatíva umožňuje aj naďalej zadávať objednávku priamo Českým dráham.
Podľa neho chýba garancia, že RegioJet na trase zostane. "Argument, že keď potom na ňu môžu opäť vrátiť České dráhy, mi príde zvláštna a nemôžem s ňou súhlasiť," dodal.


Prečítajte si aj:
RegioJet chystá veľkú investíciu. Na Slovensko chce priniesť viac vlakov
Radim Jančura v HNtelevízii: Ak nedostaneme dotácie, tak zo Slovenska do konca roka odídeme


Jančura už nakúpil vozne
Toto však Jančura odmieta. "Štát si môže dať do zmluvy pokutu 50 miliónov korún ( asi 1,8 milióna eur), ktorú bežne dopravcom do zmlúv dáva. Ministerstvu sme navrhli, aby oslovilo všetkých dopravcov u nás s otázkou, či je niekto z nich ochotný jazdiť tieto trasy bez dotácií. Ak sa niekto prihlási, nech s nimi podpíšu zmluvu. Ak sa prihlási viac záujemcov, môže tieto spoje dražiť a víťazný dopravca bude naopak platiť štátu, " dodal podnikateľ.

RegioJet kvôli expanzii na trasu do Žiliny už podpísal kontrakt na nákup sedemdesiatich vozov. "Európska smernica v tomto hovorí jasne: dotovať možno iba vlaky, ktoré by prevádzkovateľ na základe svojich vlastných obchodných záujmov bez odmeny neprijal alebo neprevzal v rovnakom rozsahu alebo za rovnakých podmienok", cituje Jančura.

Súkromníci sa búria
Prevádzka liniek Ex1 a Ex2 stála vlani štát 155 korún na kilometer (asi 5,7 eura), čo je viac, než je priemer za všetky vlaky Českých dráh. Linka Ex2 je už teraz terčom sporov medzi Českými dráhami a súkromnými dopravcami. Súkromníkom sa nepáči, že z veľkej časti ide po trase, kde stáť už nikoho nedotuje.

Článok bol uverejnený v denníku MF Dnes.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.