StoryEditor

HN po stopách utečencov: Nocľah na balvanoch či staničnej chodbe. To je život imigrantov

18.06.2015, 17:36
Náš vyslaný redaktor Ján Karásek vyráža na cestu ako utečenci, ale s tým rozdielom, že oni sa snažia dostať do zasnúbených krajín.

Od vyslaného redaktora Jána Karáska

Vyrážame na cestu ako utečenci, ale s tým rozdielom, že oni sa snažia dostať do zasnúbených krajín. My ideme v ústrety. Cieľom našej cesty je Taliansko, ktoré zažíva prílev migrantov. Máme zopár miest, kam sa chceme dostať, všetko ostatné je budúcnosť.

Nevieme, kam sa dostaneme ani kde sa nám podarí prenocovať a či vôbec. Jedným sa od migrantov odlišujeme, vezieme sa v redakčnom aute a nebudeme musieť prerážať dvere tiráka.

Máme dostatok zásob jedla aj eurá. Taktiež potrebné doklady a medzi nimi aj kartičku poistenca. V jednej veci sa zásadne líšime. Či naša talianska misia bude úspešná, alebo nie, môžeme sa vždy vrátiť domov.

Zastavujeme sa v druhom najväčšom meste Rakúska Grazi, napriek poplašným informáciám o migrantoch život železničnej stanice ide svojím tempom. „Žiadni utečenci tu neboli.“ Po meste sa pohybuje veľa žien v burkách, sú len znakom toho, že ide o multikultúrnu metropolu.

Prečítajte si aj: Malo by Slovensko prijať utečencov podľa kvót Bruselu? Hlasujte

Prvé náznaky utečencov vidieť na talianskych hraniciach. Na okraji cesty stoja desiatky kamiónov, okoloidúce autá pozorujú policajti, nezastavujú. Vchádzame do pohraničného horského mestečka Treviso.

Na prvej križovatke je policajné auto, veliteľ hliadky nám potvrdzuje, že sú tu kvôli migrantom „Sme tu len preventívne,“ hovorí, ale pre istotu kontrolujú aj nás.“

Ideme ďalej. Vyše 520 kilometrov od Bratislavy ukazuje tachometer. A čaká nás ďalších takmer 800 kilometrov na francúzske hranice do mestečka Ventimiglia. Kolega Jakub Pokorný z Mladej Fronty dnes, ktorý sem dorazil ešte pred nami, hovorí o plážach okupovaných utečencami. „Ležia na šutroch priamo pri hranici. Do Francúzska ich nepustia, naspäť do Talianska sa im nechce.“

Keď prichádzame do Ventimiglia, môžeme všetko vidieť na vlastné oči. Mladí muži tmavej pleti sú aj na chodníkoch či na kvetináčoch pod palmami. Je tu akési tiché napätie. Policajti na nich pozerajú z dvoch metrov, ale nezasahujú. S niektorými Afričanmi sa dávame do reči. Hovoria lámanou angličtinou, ale rozrozprávajú sa.

Polícia na talianskych hraniciach. Snímka: HN/Peter Mayer

Z juhu Talianska sem prišli za dva dni. Ako, nechcú prezradiť. Zrejme načierno vlakom. Niektorým z nich sa už medzitým podarilo dostať aj do francúzskeho Nice. Tu ich však chytila polícia a vrátila späť do Talianska.

A tak opäť bivakujú na pláži. Je to pre nich ideálne miesto, ako striehnuť na príležitosť, prebehnúť hranicu. Severnejšie sú už vysoké hory. „Od soboty sa ich tu už vystriedalo 200 a na neďalekej železničnej stanici asi 400,“ hovorí miestna policajtka.

Tých agresívnejších polícia odviedla do utečeneckého tábora, ale väčšina tých, čo ostali, len pokojne leží. Jesť a piť majú čo. Balíčky s potravinami im roznáša Červený kríž, vodu zasa miestni aktivisti.

Na železničnej stanici nachádzame rodiny s deťmi. Majú tu aspoň strechu nad hlavou. Mnohí majú so sebou aj batoľatá. Cestu sem merali z afrického Sudánu, Eritrey či Etiópie. „Mali by ich pustiť ďalej do Európy,“ hovorí Talianka v stredných rokoch. A nie je sama. Miestni obyvatelia už kvôli tomu niekoľkokrát demonštrovali. Nielen preto, že sa z ich obce stáva utečenecký tábor. Ozýva sa v nich prirodzená ľudská ľútosť.

V neskorých hodinách sme dorazili do väčšieho talianskeho mesta Bolzano. Je to predposledná stanica pred vstupom do Rakúska a potom pokračuje trať ďalej na sever. Podľa slov miestnych, už tu videli pohybovať sa migrantov. Hovorili sme aj do železničnými policajtmi a oni potvrdili, že každý deň sa tu objaví asi stovka utečencov. Teraz je na stanici ticho.

"Akonáhle príde vlak s utečencami, tak sa snažia rozpŕchnuť do okolia. My sa ich snažíme pochytať a zaistíme ich. Potom ideme s nimi do blízkeho
hotela, kde ich ubytujeme a necháme prespať,"
hovorí jeden z policajtov.

Aj miestny 25-ročný mladík tvrdí, že už tu videl migrantov, no bližšie skúsenosti s nimi nemal. "Počuli sme, že sú tu a budú prichádzať, ale veľmi ich nevídame. Zatiaľ nerobia výtržnosti alebo iné problémy," dodal mladík.

My sa ideme presunúť ďalej, lebo je ešte dlhá cesta pred nami a nemôžeme sa dlhšie zdržiavať na jednom mieste.

Online prenos z dnešnej cesty našich vysunutých redaktorov končíme. Tešíme sa vás zajtra s novými informáciami.

01 - Modified: 2007-06-28 07:26:37 - Feat.: 0 - Title: Export rastie, stále však zaostávame
01 - Modified: 2024-04-23 20:02:39 - Feat.: - Title: Spojené štáty chcú vidieť skutočný pokrok pred obnovením financovania pomoci palestínskym utečencom 02 - Modified: 2024-04-20 22:00:00 - Feat.: - Title: Utečencov Európa nechce a zároveň potrebuje (komentár) 03 - Modified: 2024-04-12 15:06:51 - Feat.: - Title: Nemecký parlament schválil platobnú kartu pre utečencov a uchádzačov o azyl 04 - Modified: 2024-04-10 15:56:47 - Feat.: - Title: Kto odmietne prijať migrantov, zaplatí 20-tisíc eur za jedného. Europoslanci schválili veľkú reformu 05 - Modified: 2024-04-09 13:19:16 - Feat.: - Title: Thajsko je pripravené dočasne ubytovať 100-tisíc utečencov z Mjanmarska
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false