Loď Lysblink Seaways, vážiaca až 7000 ton s dĺžkou 129 metrov, smerovala z Belfastu v Severnom Írsku do zátoky Skogn v Nórsku. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby počas tejto plavby nenarazila na skaly neďaleko Kilchoanu na poloostrove Ardnamurch. Celé sa to stalo 18. februára asi o pol tretej ráno. Loď bola tak fatálne poškodená, že ju rovno vyradili a poslali do šrotu, píše cnn.com.
Mnohonásobne prekročený limit
Pri vyšetrovaní príčin nehody sa zistilo v krvi 36-ročného dôstojníka až osemnásobné prekročenie hranice alkoholu, keď mu namerali v dychu až 2,71 mg/ml. "Nepozorný dôstojník, kvôli nadmernej konzumácii alkoholu spôsobil haváriu zlým nastavením kurzu," skonštatoval vyšetrovateľ z Veľkej Británie.
Dôstojník, podľa výpovede posádky, vypil vo svojej kajute pol litra rumu a následne šiel na službu na mostík. Mal ju ako jediný človek na palube. Po konzumácii takého množstva alkoholu nebol schopný dôsledne nastaviť kurz a pozmenil ho na úplne zlý smer. V lodi sa nachádzal navigačný alarm, ktorý mal upozorniť posádku o možnom nebezpečenstve, ten bol ale vypnutý.
Pravidlo nula tam neplatilo
Táto obchodná loď totiž prevážala zásoby liehovín, piva a vína. Pri taktom náklade si oprávnene robili ľudia srandu z posádky, že pijú od začiatku až do konca plavby.
Z časti to aj bola pravda, pretože veľmi často sa stávalo, že do cieľovej destinácie doniesli aj veľké množstvo prázdnych fliaš od alkoholu. "Ani v inkriminovanom momente nebol dôstojník jediný z posádky, ktorý nafúkal," píše sa ďalej v správe.
Ale alkohol nebol jediný dôvod, prečo došlo k tejto havárii, pri ktorej uniklo do vody až 25 ton paliva. Vyšetrovanie tiež ukázalo aj veľmi zlé zabezpečovacie systémy pri zlej navigácii a kontrolné opatrenia.
Pri havárii sa nikto z posádky nezranil.