Vlani klesli predaje motorových vozidiel v Ruskej federácii o desať percent. Tento rok automobilky predajú medziročne o 37 percent menej. Trh dno nedosiahne. Dna sa dotkne možno v roku 2016, možno o rok neskôr. Analytici predpokladajú v budúcom roku zníženie o viac ako 15 percent. Pre Rusko to znamená neistotu desiatok tisíc zamestnancov a desiatok tisíc rodín. Potenciálne treba rátať so sociálnymi nepokojmi v mestách, v ktorých hlavným zamestnávateľom je problémová „automobilka“.
Nedostupné auto
Hlavné príčiny zníženia predajov sú tri. Prvou je rast úrokových sadzieb, ktorý je následkom vysokej inflácie, nedostupnosti západného kapitálu a vysokej kľúčovej úrokovej sadzby centrálnej banky. Úrokové miery na kúpu automobilov sa šplhajú k 20 percentám. Ďalšou príčinou je rast cien automobilov v rubľoch. To je následok pádu kurzu rubľa. Kurz ruskej meny od roku 2013 klesol o 100 percent.
V decembri 2013 bolo možné jedno euro kúpiť za 39 rubľov. V októbri 2015 musíte zaplatiť skoro dvojnásobok. Aj keď bezmála 80 percent v Rusku predaných áut je vyrobených lokálne, často lokalizácia (hodnota dielov vyrobených v Rusku) je nižšia ako 50 percent. V praxi to znamená, že cena vozidla závisí od kurzu rubľa na viac ako 50 percent. Treťou príčinou je zníženie kúpyschopnosti obyvateľstva. V roku 2008 bola priemerná mesačná mzda v Rusku na úrovni 17300 rubľov, v súčasnosti je 33-tisíc rubľov. Priemerná cena nového auta stúpla z 552-tisíc na 1,2 milióna rubľov....
Zostáva vám 85% na dočítanie.