Bez ohľadu na to, či ste noví v procese zakladania podniku, mať pocit, že sa v tejto oblasti strácate alebo že je toho na vás veľa, je pochopiteľné. Mnohí ľudia tento stav vnímajú ako bežnú súčasť celého procesu. Titul z oblasti obchodu nemusí vždy zahŕňať tréning praktických zručností, ktoré podnikateľ potrebuje na to, aby založil spoločnosť, a ak áno, v realite uplatňovať to, čo ste sa naučili, môže byť problematické. Keď doštudujete, možno zistíte, že si musíte doplniť vedomosti internetovými kurzmi, mentorskými programami, a čo je najdôležitejšie – reálnymi skúsenosťami.
Dôležitý je nápad
Dobrá správa je, že vynikajúci podnik sa začína vynikajúcim nápadom, takže potom ste na dobrej ceste. Prvý krok: predtým, než začnete robiť čokoľvek praktické, usaďte sa na nejakom pokojnom mieste a predstavte si spoločnosť, ktorú môžete stvoriť zo svojho najlepšieho nápadu. Mala by to byť spoločnosť, ktorej môžete veriť svojím srdcom, dušou a peňaženkou. Napríklad ja pravidelne pracujem z hojdacej siete z domu na ostrove Necker.
Odpovedajte si na otázku, či ste nadšený z toho, ako bude vaša firma meniť životy ľudí. To je veľmi dôležité, pretože ak máte radi svoju prácu, máte oveľa väčšiu šancu vytrvať aj napriek dlhému pracovnému času a nástrahám, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou života podnikateľov – a vaše úspechy a oslavy budú o to sladšie.
Medzery na trhu
Čitateľ, ktorý sa zaujímal o rozbeh podnikania, mi napísal, že študoval aj nahrávanie hudby, takže predpokladám, že hudba je jeho vášeň. Pýtal by som sa na jeho mieste, či je v tomto odvetví nejaká medzera. Keďže som svoju kariéru pred 40 rokmi začal v nahrávacom priemysle, môžem vám povedať, že je to zábava. S hudobnými službami na webe sa roztrhlo vrece, a preto je isté, že sa tam dá nájsť veľa nových príležitostí.
Ďalšia vec je Mamin test, metóda, na ktorú som sa spoliehal, keď som sa rozhodoval,. či mám v nejakom nápade pokračovať. Spýtajte sa mamy na jej úprimný názor o vašich plánoch. Ak sa pri opise nového podniku bude tváriť znudene, vráťte sa späť do hojdacej siete a začnite odznova. Ak ju to zaujme, môže to byť výhra. Ako celoživotná podnikateľka je moja mama výborným sudcom týchto záležitostí, ale aj keď sa vaša matka v podnikaní nevyzná, bude mať na srdci vaše najlepšie záujmy.
Čakať na moment
Ďalšie kroky už obsahujú riziko, a možno práve preto váhate – riziko prezentovať nápad a investovať čas a zdroje. Niektorí ľudia sa v tejto fáze zastavia a snažia sa zdokonaliť svoj plán, a nakoniec tým strávia viac času než samotným vedením podniku. Úspešní podnikatelia nečakajú na ten správny okamih – vytvoria ho.
Vypracujte vzorky toho, čo chcete predávať, a keď budete so svojím výrobkom alebo službou spokojní, začnite s tým najlepším a najlacnejším prieskumom trhu – požiadajte priateľov, rodinných príslušníkov, susedov a nasledovníkov na sociálnych sieťach, aby to vyskúšali. Ak bude reakcia negatívna, mali by ste zvážiť úpravu ponuky. Nenechajte sa týmto procesom znechutiť: zopár zmien neznamená, že nápad nie je dobrý – je to len prvá z mnohých úprav vášho plánu. Flexibilita a schopnosť riešiť problémy kreatívne sú dôležitými vlastnosťami podnikateľa.
Po zapracovaní týchto zmien skúste predávať malé balenia produktu, alebo ponúkať prezentácie služieb všade, kde sa len dá – na internete, v rámci podomového predaja, na pouličných trhoch a podobne. Neustále žiadajte spätnú väzbu a zostávajte v kontakte so zákazníkmi. Uistite sa, že vaša značka je dobrá: Je dostatočne výrazná? Priťahuje hodnota značky dychtivých zákazníkov? Dokáže pritiahnuť aj talentovaných zamestnancov?
Rozbeh podniku
S tým, ako reakcie zákazníkov začnú byť viac pozitívne, budete musieť začať premýšľať o poskytovaní väčšieho objemu produktov alebo služieb, a o rôznych krátkodobých záležitostiach. Svätý František z Assisi povedal:„Začni robiť to, čo je nevyhnutné, potom rob to, čo je možné, a zrazu budeš robiť nemožné.“ Začnú sa zjavovať praktické otázky, napríklad, ako výrobok distribuovať a ako riadiť peňažné toky. To už nastane čas na to, aby ste prezentovali svoj nápad potenciálnym investorom a distribútorom, a tiež môžete začať najímať zamestnancov a delegovať právomoci.
Ak sa budete držať uvedených krokov, možno si čoskoro uvedomíte, že som si z vás urobil malý žart: máte rozbehnutý nový podnik bez toho, aby ste stanovili dátum jeho spustenia. Skvelá práca!
© Richard Branson 2013
Distributed ByNewYork Times Syndicate