Havarovaný stroj A320 spoločnosti Germanwings bol jedným z najstarších strojov vo flotile nemeckého dopravcu. Samotný fakt, že lietadlo malo už 24 rokov však podľa experta na letectvo neznamená veľké riziko. Je tiež nepravdepodobné, že by mala vôbec prvá tragická havária nízkonákladovej spoločnosti v EÚ vplyv na popularitu lacného lietania.
Zrútený Airbus A320 bol jedným z najstarších strojov tohto radu, prvýkrát vzlietol v roku 1990. Podľa leteckého publicistu Martina Velka je veľmi skoro na hodnotenie toho, čo sa stalo, ale vek stroja sám o sebe nič neznamená.
"Vek nie je parameter. Samozrejme, že štatistika hovorí, že sa to vekom môže zhoršovať a skôr sa môže niečo pokaziť," uviedol. "Lietajú dakoty aj B52, ktoré sú staršie než ich piloti. O veku to teda nie je," dodal.
Majú štvrtinu biznisu
Podľa BBC nemali aerolinky Germanwings doteraz žiadnu nehodu. Ich airbusy boli v priemere niečo vyše deväť rokov staré. Výnimkou bol práve stroj, ktorý sa zrútil v Alpách. Ten mal 24 rokov.
"Veľmi pravdepodobne je to vôbec prvá nehoda nízkonákladového lietadla v Európe," povedal pre iDNES.cz analytik Ústavu pre odborné zisťovanie príčin leteckých nehôd Jan Rychnovský.
Podľa spoločnosti PwC tvoria nízkonákladové aerolinky viac ako štvrtinu svetového leteckého biznisu. Štatisticky letecké nehody podľa Velka nemajú vplyv na ekonomiku aeroliniek a tak to bude aj v tomto prípade. "Je to lacnejšie, takže s nimi poletíme," zhrnul.
Lufthansa, ktorá Germanwings vlastní, pritom patrí podľa serveru AirlineRatings.com do rebríčka desiatich najbezpečnejších leteckých dopravcov na svete. Od roku 1993 nemala žiadnu smrteľnú nehodu.
35 hodín a ľudia v nemocnici
Menej závažnú nehodu mal z nízkonákladových aeroliniek napríklad írsky Ryanair v roku 2008. Boeing 737-800 z jeho flotily, ktorý letel z Frankfurtu, musel po zrážke s vtákmi núdzovo pristáť v Ríme. Pri pristátí si poškodil podvozok, obidva motory a časť zadného trupu. Dvaja členovia posádky a osem cestujúcich skončilo v nemocnici s ľahkým zranením. Kvôli nehode sa letisko uzavrelo na 35 hodín.
Spoločnosť Airbus vyjadrila v tlačovej správe úprimnú sústrasť všetkým pozostalým obetí letu 4U 9525. Spoločnosť potvrdila, že havarovaný stroj dodala nemeckým aerolíniám v roku 1991. Od tej doby malo lietadlo na konte približne 58 300 letových hodín na 46 700 letoch. Technici výrobcu sú pripravení pomôcť francúzskym úradom s vyšetrovaním.
Airbus A320 je dvojmotorové lietadlo s jednou uličkou a dvoma radmi sedadiel. Kapacita stroja je 150 pasažierov. Prvý exemplár tohto typu začal lietať v roku 1988, ku koncu februára ich po celom svete operovalo takmer 6 200.