StoryEditor

Seriózne noviny v malom formáte

09.11.2004, 23:00
Seriózne noviny v malom formáte

"Budú mať malé Timesy rovnakú snobskú príťažlivosť?" pýtal sa jeden z mnohých komentátorov, ktorí sa v poslednom týždni zaoberali prechodom konzervatívneho denníka na tabloidový formát. Po tejto zmene vo Veľkej Británii na veľkom novinovom formáte vychádzajú už iba The Guardian a Daily Telegraph. Posledné menované noviny to rýchle využili a do svojho podtitulu sebavedome dopísali "The best in broadsheet journalism". Tento reklamný slogan vystihuje fakt, že forma a obsah bývajú spolu previazané a malý formát má v sebe zakomponovaný varovný signál, že ide o menej seriózne periodikum.
The Times, noviny vychádzajúce od roku 1788, neprešli na menší formát zo dňa na deň. Predchádzalo tomu ročné skúšobné medziobdobie, keď vychádzali na veľkom formáte, ale aj ako tabloid. Väčšej verzii dávalo prednosť 180-tisic z celkového poctu približne 650-tisíc čitateľov. Podľa prepočtov vydavateľa môže počet čitateľov spočiatku klesnúť o niekoľko percent, rizikové sú najmä dve skupiny. The Times dávali prednosť najmä starší ľudia, ktorí si neradi zvykajú na zmeny. Týchto čitateľov sa snaží vydavateľ "podplatiť" výhodným predplatným a dúfa, že mu vďaka tomu zostanú verní. Horšie to je so skupinou snobov, ktorí už v minulosti ťažko znášali fakt, že ich noviny patria tomu istému majiteľovi, ktorý vydáva aj bulvárny The Sun a News of the World. Veľký formát novín považujú za znak prestíže, o ktorý prišli z jedného dňa na druhý.
Z trendu zmenšovať novinové formáty majú radosť najmä cestujúci v hromadnej doprave, čitateľ veľkých novín cestujúci metrom bol častým námetom karikaturistov a jedovatých výpadov autorov píšucich o bežnom živote. Ako prvý z mienkotvorných denníkov zmenil formát The Independent, ktorý tým podľa odhadov prišiel približne o tri milióny libier na inzercii, túto stratu však nahrádza 20-percentný nárast čitateľov.
Je málo pravdepodobné, že by čitatelia Timesov prešli k ľavicovému Guardianu, takže z tejto zmeny bude zrejme najviac profitovať Daily Telegraph. Tento najpredávanejší britský denník vychádzajúci na veľkom formáte v týchto dňoch zvýšil svoj tlačený náklad o päť percent, aby uspokojil prípadných nových záujemcov. The Times už teraz čelia tlaku spoločností nakupujúcich priestor v médiách, aby so zmenšeným formátom znížili aj ceny plošnej inzercie, tak, ako to po zmene formátu musel urobiť aj The Independent.
Daily Telegraph zostáva pri svojej veľkosti, v Guardiane však uvažujú o kompromisnom riešení, keď by prešli na stále atraktívny stredný, tzv. berlínsky formát, na akom vychádza napríklad francúzsky Le Monde. Toto rozhodnutie však trochu škrípe, pretože v Le Monde pre klesajúci predaj práve uvažujú o zmene formátu na tabloid. Podľa niektorých mediálnych analytikov je trend zmenšovania novinových formátov nezastaviteľný, na druhej strane však poslední veľkoplošní mohykáni môžu zo svojej výnimočnosti ťažiť.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
25. apríl 2024 00:45