Vo vlaku RegioJet na Slovensku zomrel vo štvrtok večer cestujúci. Citlivú záležitosť český dopravca interne vyšetruje, okolnosti však naznačujú, že muž mohol dostať infarkt.
So zdravotnými problémami dobiehal na vlak, skolaboval po piatich minútach v neklimatizovanom vozni. Dopravca pripúšťa, že vo vozni nebola optimálna teplota.
O úmrtí cestujúceho informoval redakciu iDnes.cz čitateľ, ktorý sa predstavil ako zamestnanec súkromného železničného dopravcu RegioJet. Hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj nešťastnú udalosť potvrdil. Podľa oficiálnych informácií sa mužovi krátko po nastúpení v stanici Vrútky urobilo nevoľno a omdlel.
Vlakový personál sa mu ihneď pokúšal pomôcť, riadil sa pritom inštrukciami od operátora na linke 112. Ani jemu, ani privolanej záchrannej službe na stanici v Ružomberku sa ho však nepodarilo oživiť. Muž cestoval so šesťčlennou skupinou troch dospelých a troch detí (všetci Česi), ktorí dobiehali na poslednú chvíľu vlak RJ 409.
Čo bolo príčinou jeho úmrtia, nie je jasné. Cestujúci nebol úplne zdravotne v poriadku. Liečil sa na cukrovku a vysoký tlak. Navyše vo vozni, do ktorého nastúpil, nešla klimatizácia. "Išlo zrejme o súhru nešťastných okolností v kombinácii s celkovou zdravotnou indispozíciou cestujúceho - celá udalosť nás mrzí, je nám to veľmi ľúto a vyjadrujeme úprimnú sústrasť," uviedol Ondrůj.
Vo vlaku bolo kvôli nefunkčnej klimatizácii horúco
Otázkou je, do akej miery mohla k úmrtiu prispieť nefunkčná klimatizácia vo vlaku. Podľa informácií, ktoré má redakcia iDnes k dispozícii, bolo vo vozidle v čase nešťastnej udalosti 35 až 40 stupňov Celzia, hoci bolo po ôsmej hodine večer. Vozidlá RegioJetu nemajú možnosť otvoriť okná.
"Nie je ojedinelé, že klimatizácia nefunguje," napísal idnes.cz muž, ktorý je podľa svojich slov zamestnancom RegioJetu a teraz sa chystá podať výpoveď.
"Vedenie spoločnosti to ignoruje a tvári sa, že sa nič nedeje, že je to len z dôvodu, ´stahovačiek na trati' (miesta, kde vlak musí stiahnuť zberače, pozn. red.). Už niekoľkokrát bolo navrhované, aby vozidlá mali náhradné zdroje energie a k podobným, výpadkom 'by nedochádzalo. Pre vedenie je to ale údajne zbytočný náklad," obrátil sa na idnes.cz čitateľ.
"My zamestnanci o tom vieme, ale nesmieme o tom hovoriť. Ale nepáči sa nám to," dodal.
Hovorca RegioJetu nespresnil, prečo klimatizácia v spomínanom vozni nefungovala. „Klimatizácia vo vozni, kam si cestujúci sadol, z dôvodu poruchy nechladila - išlla tam ventilácia, čo znamená, že do vozňa bol vháňaný vonkajší vzduch. Teplota vo vozidle nebola optimálna, ale súčasne zodpovedala tomu, že bolo 20:30 hodín večer," dodal Ondrůj.
Problémy slovenskej železnice
Vlaky RegioJetu mali v minulých rokoch skutočne problémy s nefunkčnou klimatizáciou.
Podľa Ondrůje sú tento rok v Česku minimálne. RegioJet však pripúšťa, že klimatizácie nefungujú v súčte až desiatky minút na Slovensku a trati Bratislava - Košice.
Problémy spôsobujú práve takzvané "sťahovačky". To sú miesta na trati, kde z technických dôvodov (kvôli systému napájania) prechádzajúce vlaky, teda aj konkurenčné, musia spustiť zberače z trolejov.
Lokomotíva úsek prejde zotrvačnosťou, ale všetky elektrické zariadenia vo vagónoch sú odkázané na záložné batérie.
V tomto režime nefunguje vo vozňoch RegioJet klimatizácia, prípojky na elektrinu a ďalšie energeticky náročnejšie zariadenia. Počas minulých rokov všetky vozne RegioJetu prešli kvôli problémom s klimatizáciou kompletnou revíziou. Spoločnosť teraz tvrdí, že ich funkčnosť sleduje 24 hodín denne.