Vody okolo Singapuru majú však jednu nevýhodu, sú najnebezpečnejšie na svete. V priebehu prvých šiestich mesiacov tohto roku sa útoky pirátov v malajzijských a singapurských úžinách takmer zdvojnásobili. Kým zvyšok sveta zaznamenáva úplne opačný trend, v tunajšom regióne vzrástol počet ozbrojených incidentov na mori z pätnásť na dvadsaťsedem.
Najnovšia štatistika Medzinárodného úradu pre námornú dopravu (IMB) so sídlom v malajzijskom Kuala Lumpure je vzhľadom na dôležitosť a objem tunajšieho obchodu znepokojujúca. Malajzijské úžiny patria medzi najrušnejšie dopravné uzly. Ročne nimi prepláva 50-tisíc lodí, čo je v priemere 600 lodí za deň, ktoré vezú polovicu dodávok ropy a tretinu celosvetového tovaru. Za prvý polrok tohto roku zaútočili piráti v týchto vodách už dvadsaťkrát, čo je za posledných 14 rokov najvyšší rekord. Kým v singapurských úžinách bol minulý rok v prvých šiestich mesiacoch roka relatívny pokoj, tento rok tu za ten istý čas uskutočnili sedem ozbrojených útokov na nákladné lode. Pri brehoch susedných indonézskych ostrovov lúpili piráti dokonca už 50-krát, čo v prvej polovici tohto roku predstavuje viac ako štvrtinu všetkých prepadnutí uskutočnených na svete (182).
Situácia sa zhoršuje aj z inej stránky - piráti používajú čoraz viac násilia. V januári napríklad chladnokrvne zabili v malajzijských úžinách štyroch členov posádky uneseného tankeru, keď stroskotali rokovania o výkupnom. Na celom svete zahynulo za prvých šesť mesiacov tohto roku počas ozbrojených útokov na kontajnerové lode 30 ľudí. Minulý rok za ten istý čas to bolo 16 obetí.
Práve pre narastajúci počet pirátov začali tri susedné krajiny - Singapur, Malajzia a Indonézia, svoj postup proti nim koordinovať. V dôsledku obáv z možného prepojenia pirátov s teroristami ponúkli nedávno pomoc aj Spojené štáty. Prítomnosť amerických vojenských lodí v regióne Malajzia a Indonézia zatiaľ odmietli. Jakarta prostredníctvom svojho vysokého vojenského činiteľa dala minulý týždeň najavo, že prípadná asistencia USA v podobe techniky a výcviku personálu je v budúcnosti možná. Od minulého týždňa hliadkuje v okolitých vodách permanentne 17 vojenských lodí, pričom sedem pochádza z Indonézie, päť poskytla Malajzia a päť Singapur. Niet pochýb, že ich prítomnosť by mala zvýšiť bezpečnosť rušnej nákladnej dopravy v tunajších úžinách.
StoryEditor
Vody okolo Singapuru sú najnebezpečnejšie na svete
Približne 800 veľkých kontajnerových lodí kotví naraz v ktorékoľvek ročné obdobie a hodinu pri brehoch Singapuru. Tunajší prístav patrí k najrušnejším na svete. Obrovské tankery a ďalšie lode privážajúce a odvážajúce tovar sa nezdržia dlhšie ako dva dni. Plne automatizovaná a komputerizovaná nakládka a vykládka prebieha veľmi rýchlo a efektívne, pri najobjemnejších lodiach trvá maximálne jedenásť hodín.